Bläckfisk i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bordusius
    • October 2008
    • 108

    #16
    Jag skulle tro att ett par sånna här skulle göra vilket akvarie som helst, med eller utan fisk

    I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #17
      Det finns väldigt vackra små bläckfiskar med blå ringar i Australien. En sådan skulle man ha om man hade ett saltvattenskar! Det gäller bara att passa sig lite så att man inte blir biten! Det lär göra ont!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Mobster
        • June 2008
        • 506

        #18
        är det inte såna som är dödligt giftiga?

        Kommentar

        • Bordusius
          • October 2008
          • 108

          #19
          Ursprungligen postat av Mobster
          är det inte såna som är dödligt giftiga?
          Har för mej att dom ligger nära toppen för giftigaste av alla . Lite jobbigt o mata något sånt kanske
          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #20
            Ursprungligen postat av Bordusius
            Har för mej att dom ligger nära toppen för giftigaste av alla . Lite jobbigt o mata något sånt kanske
            På samma sätt som med giftormar antagligen, med lång pincett och nerver av stål.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • LenoreH
              • April 2008
              • 107

              #21
              Ursprungligen postat av Mumin
              Såg ett tv-pogram om en bläckfisk i akvarium, den byggde Duplo, och visste vilken bit som var vilken. Den tröttnade efter ett tag, så då var de tvungna att byta ut bitarna mot nya grejer.
              Visste ni att bläckfisk heter "krake" i Finland??
              Kraken är ett annat ord för en sorts jättebläckfisk i svensk historia också Malin
              ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

              Kommentar

              • Tenkare
                • May 2005
                • 2519

                #22
                Bläddrade genom ett annat forum och hittade 2 länkar ni kan läsa igenom.
                Börjar sjäv bli sugen efter detta på en bläckis, men jag bör lära mig mer om saltvatten anser jag. Fast jag läst och lyssnat länge nu så får jag minst en gång i veckan höra något nytt.
                Och frugan tycker inte vi har plats med ett stort akvarie, har dock föreslagit en friggebod. Jag klarar mig med akvarie och en skön fåtölj.

                Get support for keeping a pet octopus and other cephalopods.


                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                Min zon Min Tenkare

                Kommentar

                • Passat
                  • February 2008
                  • 611

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bordusius
                  Jag skulle tro att ett par sånna här skulle göra vilket akvarie som helst, med eller utan fisk

                  http://www.metacafe.com/watch/161443...ha_megalocera/
                  Vad är det för en snygg varelse? Har försökt att söka om den men hittar bara filmer på den.
                  240L SA
                  70L
                  54L

                  Kommentar

                  • jonnyboy87
                    • April 2008
                    • 44

                    #24
                    jag vill ha nån sm vet vad kan ma få ta i den som va mindre???

                    Kommentar

                    • Bordusius
                      • October 2008
                      • 108

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tenkare
                      Bläddrade genom ett annat forum och hittade 2 länkar ni kan läsa igenom.
                      Börjar sjäv bli sugen efter detta på en bläckis, men jag bör lära mig mer om saltvatten anser jag. Fast jag läst och lyssnat länge nu så får jag minst en gång i veckan höra något nytt.
                      Och frugan tycker inte vi har plats med ett stort akvarie, har dock föreslagit en friggebod. Jag klarar mig med akvarie och en skön fåtölj.

                      Get support for keeping a pet octopus and other cephalopods.


                      http://www.thecephalopodpage.org/Sepiabandensis.php
                      Som framgår av texterna så kommer man till den punkt i texten där man tänker "o va NICE, fast sen inser man direkt efter vilket företag det skulle vara. Man kan ju bara drömma tills man har ekonomi, tid, kunskap att förverkliga drömmen .
                      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tenkare
                        På samma sätt som med giftormar antagligen, med lång pincett och nerver av stål.

                        eller så kan man göra som frugan gjorde när hon skulle mata sits ex boaorm.

                        tog en levande hamster/råtta eller vad det nu var i handen, öppna dörren till buren (stort som ett helt rum), gå in och försök leta upp ormen, stå mitt i rummet och undra lite, och helt plötsligt få 5 meter orm runt halsen/bröstet........

                        än idag, 12 år senare, har hon svårt att vrida på huvudet åt vänster mer än kanske 50% av en fullt frisk nacke kan.......

                        eländiga fransmän som inte informerar att man skall inte gå in till ormen.


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Tenkare
                          • May 2005
                          • 2519

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          eller så kan man göra som frugan gjorde när hon skulle mata sits ex boaorm.

                          tog en levande hamster/råtta eller vad det nu var i handen, öppna dörren till buren (stort som ett helt rum), gå in och försök leta upp ormen, stå mitt i rummet och undra lite, och helt plötsligt få 5 meter orm runt halsen/bröstet........

                          än idag, 12 år senare, har hon svårt att vrida på huvudet åt vänster mer än kanske 50% av en fullt frisk nacke kan.......

                          eländiga fransmän som inte informerar att man skall inte gå in till ormen.


                          .
                          Fy f-n.
                          Om jag skulle iväg på nåt så var dert barafolk med reptilvana som fick ta hand om djuren, och giftormarna var det endast folk som hade erfarenhet av giftormar.
                          Hon har ju tur som lever.
                          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                          Min zon Min Tenkare

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            tog en levande hamster/råtta eller vad det nu var i handen, öppna dörren till buren (stort som ett helt rum), gå in och försök leta upp ormen
                            Klassiskt. Ormar är fantastiskt dumma djur, IQ som ett lika långt rep ungefär, men de har bra luktsinne. Vet folk som blivit bitna av sina ormar för att de glömt tvätta händerna efter att de ätit kyckling (och ormen brukade få kyckling som foder).

                            Vad gäller bläckisar: Jag tror att om ni väntar er intelligens som hos ett däggdjur så kommer ni att bli besvikna. Mina bläckisar skulle jag ha sagt var ungefär som en fisk i smarthet.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #29
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Klassiskt. Ormar är fantastiskt dumma djur, IQ som ett lika långt rep ungefär, men de har bra luktsinne. Vet folk som blivit bitna av sina ormar för att de glömt tvätta händerna efter att de ätit kyckling (och ormen brukade få kyckling som foder).

                              Vad gäller bläckisar: Jag tror att om ni väntar er intelligens som hos ett däggdjur så kommer ni att bli besvikna. Mina bläckisar skulle jag ha sagt var ungefär som en fisk i smarthet.
                              Kommer ihåg när jag var och träffade någon snubbe nere i eskilstuna för några år sedan som hade två stora ormar. Precis när jag skulle gå in så sa han "TVÄTTA HÄNDERNA".. för att jag hade klappat hans katter.

                              Kommentar

                              • johag86
                                • April 2006
                                • 124

                                #30
                                Har hört att ormar luktar sig till möss, och när mössen springer så jagar de dem med lukten och synen. När musen springer in bakom en sten eller liknande så undrar ormen varför den är där, men känner ju fortfarande lukten och fortsätter. När musen springer ut på andra sidan stenen så är det ungerfär samma sak som att det är en helt ny mus i ormens huvud.

                                Hmm..
                                400 lit tanganyika
                                160 pitbull

                                Kommentar

                                Arbetssätt...