Bläckfisk i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bordusius
    • October 2008
    • 108

    Bläckfisk i akvarium?

    Jag har en fundering ang bläckfisk i akvarium, går det att ha (förutsatt att det inte finns några fiskar i som bara skulle bli mat) och att man är fullt medveten om att dessa fantastiska varelser inte bara är extremt fascinerande utan innehar en stor dos intelligens och "utbrytarkunglighet". Min fundering utgår inte ifrån någon möjlighet att skaffa en bläckfisk eller att jag funderar seriöst på att göra det utan är mer för att dom är en av min favoriter i djurriket. Någon som vill åtminstonde leka med tanken med mej . För den delen vad matar man dom med, dom använder ju 80% av massan till att växa...räcker inte riktigt med flingfoder och röda mygglarver då :P
    Senast redigerad av Bordusius; 17 October 2008, 13:02.
    I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting
  • Mobster
    • June 2008
    • 506

    #2
    Pratade med en kille som hade haft 2 st bläckfiskar som han själv fångat förut, fast båda hade tagit livet av sig genom att ta sig in där de inte borde tagit sig in (insuget till filtret och sånt)

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #3
      Bläckisar brukar inte leva länge i ett akvarie, inte ens i naturen faktiskt. Detta gäller ju dom små som är "försvarbara" att ha i akvarie. mat bör ju vara varierad räkor, fisk och annat gott den kan äta.
      Dom bör gärna ha ågot att aktivera sig med. Och som ssagt dom är intelligenta så det gäller att säkra allt.
      Väldigt vackra men jag skulle inte vilja ha en om jag inte haft ett akvarie på många 1000 liter.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • Bordusius
        • October 2008
        • 108

        #4
        Man behöver nog inte köpa några tusenliters akvarium eftersom det finns väldigt små arter här i världen men att dom går o tar livet av sej låter ju sannolikt med tanke på hur akrobatiska dom är (dom borde visa en bild på en bläckfisk i national ensyclopedin om man slår upp ordet) .
        I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

        Kommentar

        • Bordusius
          • October 2008
          • 108

          #5
          Sedan hela aktiveringsgrejen, hur aktiverar man en bläckfisk, ger den 8 skor kanske...måste vara förbryllande :P
          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

          Kommentar

          • Mobster
            • June 2008
            • 506

            #6
            slänger ner ett föremål med mat i som den ska försöka pilla ut eller nått, så den får tänka och klura lite...skulle jag gissa är en bra grej

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Bläckfiskar lever oftast bara 1 år, dvs du får betala rätt mycket pengar för djur du bara kan hålla en kort tid.

              De är också som påpekats utbrytarkungar, och har en tråkig tendens att hittas döda på golvet.

              De jag försökt hålla har verkat känsliga och inte kunnat anpassa sig till akvarium - men det har då rört sig om kallvattensarter som kommit upp som bifångst med trål och förmodligen skadats rätt illa vid fångsten. Jag har pratat med folk som hållit tropiska arter och de sägs vara ganska lätta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Aircut64
                • July 2007
                • 1207

                #8
                Wow det verkar iafl låta rätt ballt o ha en !

                Men synd att de lever i en kort tid precis som Azur sa

                btw ...hoooh känns skönt o vara tillbaka på detta Forum ! Fan jag glömde ju bort denna underbara sida >.< Haft fullt upp med ormhuvudsfirrarna ;D !

                Kommentar

                • Tenkare
                  • May 2005
                  • 2519

                  #9
                  större akvarie = lättare att ha balans.
                  Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                  Min zon Min Tenkare

                  Kommentar

                  • Tenkare
                    • May 2005
                    • 2519

                    #10
                    Dom som lever ett år kan om du har tur föda en unge. så har du ett år till
                    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                    Min zon Min Tenkare

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #11
                      Jag lärde mig ett bläckfisk-knep på Zoopet Västs kräftskiva: Sätt sån där dörrmatta med styvt "plastgräs" en bit upp på akvariets insida, runt om, så klättrar de inte ut.

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Såg ett tv-pogram om en bläckfisk i akvarium, den byggde Duplo, och visste vilken bit som var vilken. Den tröttnade efter ett tag, så då var de tvungna att byta ut bitarna mot nya grejer.
                        Visste ni att bläckfisk heter "krake" i Finland??
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Bordusius
                          • October 2008
                          • 108

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Bläckfiskar lever oftast bara 1 år, dvs du får betala rätt mycket pengar för djur du bara kan hålla en kort tid.

                          De är också som påpekats utbrytarkungar, och har en tråkig tendens att hittas döda på golvet.

                          De jag försökt hålla har verkat känsliga och inte kunnat anpassa sig till akvarium - men det har då rört sig om kallvattensarter som kommit upp som bifångst med trål och förmodligen skadats rätt illa vid fångsten. Jag har pratat med folk som hållit tropiska arter och de sägs vara ganska lätta.
                          Som sagt, det låter så kul. Dom e ju så häftiga
                          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                          Kommentar

                          • Bordusius
                            • October 2008
                            • 108

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mumin
                            Såg ett tv-pogram om en bläckfisk i akvarium, den byggde Duplo, och visste vilken bit som var vilken. Den tröttnade efter ett tag, så då var de tvungna att byta ut bitarna mot nya grejer.
                            Visste ni att bläckfisk heter "krake" i Finland??
                            Om man tittar vidare så kanske man kan spåra ordet "kracken" i någon riktning ochså. Inte något jag skulle vilja ha i akvariet dock :P. Bara dom största Bläckfiskarna blir ju bevisligen över 12 meter långa. Bra väckarklocka dock o känna ett par trevande tentakler under täcket
                            I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                            Kommentar

                            • Bordusius
                              • October 2008
                              • 108

                              #15
                              För att utvidga ämnet med en annan vacker skapelse, maneten. Måste väl finnas sötvattenmaneter, iof så livnär dom sej på allt möjligt och det går ju inte direkt att "mata" dom . Skulle man ha ett par maneter så blir det nog att man måste fixa en speciell biotop för dom och odla levande mat på sidan kan tänkas.
                              I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                              Kommentar

                              Arbetssätt...