Clown - fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • evus
    • September 2006
    • 729

    I dag åkte jag till Bromma zoo för att köpa snäckor från Sulawesi. Jag kom istället hem med ett clown-hotell för 1 700:- Nu ska här testas om det funkar med saltvattensakvarium. Detta var ett superpris då det gamla ouppgraderade (med bara 1 pump, denna har 2 från början) brukar kosta c:a 2 500. Tanken är att jag ska ha ett lekpar av clownfiskar samt några putsarräkor, de är ju så oerhört vackra!

    Det är möjligt att detta blir ännu en sötvattensräkburk om det inte fungerar.


    Önska mig lycka till för det kan behövas //Eva
    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

    Kommentar

    • Nicke_W
      • November 2008
      • 5

      Hej,

      Har spanint i denna tråd ett anntal gånger nu under den närmsta veckan.
      Mycket info att ta in då man är ny inom detta område, och väldigt intresant läsning.

      Bestämde mig för att sattsa på detta slatkar.
      Har hålt på med sötvatten för ett antal år sen, men drömen efter ett saltkar har alltid funnits.

      Så i helgen inhandlade jag detta paket på Bromma Zoo, vart även ett Red Sea start kitt med salt och prylar mm.

      Men nu till problemen har noll koll på vad det gäller saltvattens akvarium men vill gärna gör ett försk då priset på detta inte va så farligt.

      Det här med alla värden te.x salthalten mm hur ska dom va ?
      Mycket info att in på en och samma gång, men skam den som ger sig.

      Rabla gärna upp lämpliga tillbehör som behövs (fiskmat, medel etc) har som sagt noll koll :/

      PS. ett riktigt läckert akvarium vart det till slut

      Tack på förhand!

      // Nicke

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        Ja - då får jag avsluta denna tråd eftersom mitt clownhotell nu har flyttat till Skåne. Jag får också be om ursäkt för att inte ha svarat i tråden - jag har haft en del annat att tänka på så jag har inte varit inne på Zoopet under en längre tid. För er som är intresserade av att se hur Clownhotellet såg ut strax innan det exporterades så är just akvariumet månadens akvarium på Saltvattenguiden. Bilderna under tagna den 20:onde augusti.

        Helbild
        Klicka på bilden för större version

Namn: Helbild-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,7 KB
ID: 2103704

        Fisk

        Klicka på bilden för större version

Namn: fisk-3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,1 KB
ID: 2103707

        Koraller

        Klicka på bilden för större version

Namn: korall-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,3 KB
ID: 2103706

        Klicka på bilden för större version

Namn: korall-4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,9 KB
ID: 2103705


        Till de som skrivit frågor så är mitt allmänna råd att ta och läs på lite grand och sök på google om saker som proteinskummare och annat. Det finns beskrivet där.

        @ tavaststjerna

        Jag har inte rengjort mina biobollar någon gång - det är själva finessen för mig att inte röra filtren.

        Tyvärr gjorde jag ett litet mistag när jag konstruerade min "remote Deep Sand Bed" och sanden ran in i filterkammaren genom ett inte stängt inlopp till första facket. Idéen med remote DSB är att man har ett tjokt lager sand (i första utförandet bestod konstruktionen av en hink (DSB in a bucket) och en kanske 5 cm vattenpelare där vattnet paserar snabbt. Det är viktigt att vattnet går snabbt och är syrerikt eftersom det skal ta hand om - och oxidera - eventuellt bildat svavelväte. I mitt nästa projekt kommer jag att göra denna konstruktion bättre.

        Jag har valt ytavsug men jag har några hål borrade i inredningen för att få lite vatten från botten. Jag har en cirkulation på ca 1000 liter i timmen i karet vilket gör att man inte behöver riskera stagnant bottenvatten.

        Tyvärr är det så att man oftast inte vet vad man absolut inte skulle ha gjort förrän efteråt

        MVH Lasse

        PS - mitt nästa projekt står nere i hallen - vi lyckades inte baxa upp det i lägenheten igår. Med detta så förstår nog den kloka att det inte rör sig om ett nano denna gång. I morgon har jag bjudit in några arbetskamrater till en förfest innan firmafesten och då skall vi väl kunna få upp kareländet (tror jag).
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • jernis
          • December 2008
          • 4

          Hej. Jag är helt ny på detta, men läser allt jag kan hitta i forumen om för o nackdelar med olika uppsättingar och teknik i akvariumen.

          Jag har en frågan gällande "remote deep sand bed" som du byggde.

          Initiallt så skrev du att du lämnade 1:a facket öppet men nere i sand bedden. men förstår jag dig rätt nu att det hade varit bättre att ha det stängt och bara ha Ytavriningen som enda invatten kanal till cikulations systemet?

          Enligt en del inlägg på Saltvattensguiden så flaggas det för problem med just DSB:er som får miljön att krasha. (eftersom dom lagrar allt för mycket oönskade material som släpps ut i akvariet. ) Dock verkar de Levande krypdjuren (eremiter etc) motverka detta iom att dom "bökar" runt i sanden. Men då kommer min fråga gällande den "Remote deep sand beed" som du byggde här.

          Eftersom den ser ut att vara innesluten så kan ju inga "bök" djur komma in till den och det ser inte ut som att det är någon cirkulation som går ner i den(bara rusar över), är då detta inte ett exempel på uppbyggnad av "död" sand som lagrar oönskade grejer i just detta fack? Jag vet att du körde akvariet en bra stund innan du skickade iväg det ner till skåne men var/är du inte orolig för att detta blir ett problem som får hela miljön att rasa?

          Tror du att det hade varit någon skillnad i miljön om du inte hade byggt din Remote deep sand beed? (var det bättre / sämre / spelade ingen roll)

          Mvh / Daniel
          Senast redigerad av jernis; 04 January 2009, 11:11.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            Nu fungerade inte min konstruktion beroende på att sanden läckte in i sumpen. Teorin bakom Remote Deep Sand Bed eller DSB in a bucket är att ha en sandbädd där all nedbrytning sker. När ett kar kraschar pga av DSB:n så är det att svavelväte bubblar upp ur sanden och förgiftar karet. Detta kan ske om DSB:n ligger i karet och du exempelvis får ett strömavbrott. Normalt sett är svavelvätet lätoxiderat och bli ofarligt i kontakt med syrgas men om det inte finns någon cirkulation i karet så tar syrgasen snart slut. Med en DSB som ligger lite utanför karet och där det finns en ganska grund men mycket snabbrinnande vattenvolym (snabbrinnande - hög syrehalt) kommer syret att ta hand om ev. svavelväte. Blir det ett strömavbrott så kommer hinken (eller i mitt tilltänkta exepel - avrinningfacket bli fullt med svavelväte men så fort som cikulationen sätts igång igen så oxiderar syret förhoppningsvis svavelvätet innan det kommer ut till displaydelen.

            Förutom för risken vid ett strömavbrott så delar jag inte skeptikernas syn på DSB - jag vet kar utan sand som krachat efter ett halvår och jag vet DSB:n som gått i tiotal år. Min uppfattning är istället att en DSB - rätt skött och utformad - hjälper till med stabiliteten i karet och så man får en biologisk jämnvikt utan algproblem och annat. De rent tekniskt drivna karen är mycket instabila vid normal drift.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • jernis
              • December 2008
              • 4

              hej, tackar för svaret.
              Då tror jag att jag testar en RDSB konstruktion liknande din när jag valt clown eller molly hotellet.

              Tack för dina artiklar och utförliga inlägg

              Mvh/ Jernis

              Kommentar

              • blackizzz
                • August 2009
                • 33

                är det fortfarande den här modellen som gäller på marknaden?
                i så fall vad kostar den?
                Allt jag vill ha är ett saltvattenkar

                Kommentar

                • blackizzz
                  • August 2009
                  • 33

                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Alla affärer som handlar med Imazo bör kunna ta in karet - pris ja det varierar nog kraftigt över landet. Gjorde en googling på Clown och fiskhotell och fick fram ett pris från Akvarium Ronneby på 2.800. I Göteborgstrakten har jag hittat det i Lerum för ca 2.400:-

                  MVH Lasse

                  Appropå mig och skummare - ja jag är oberäknelig . Jag testar. Det är en typ som inte skapa så små bubblor som de mest effektiva och kan därför kanske göra sitt jobb med proteiner bra och lämna de andra ämnena.
                  i stockholm finns det för 1700 på bromma zoomarknad
                  Allt jag vill ha är ett saltvattenkar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...