Clown - fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    Ursprungligen postat av n.fischer
    Hej Lasse!
    Detta är mitt första inlägg på denna community, jag har precis sparkat igång ett likadant hotell och har läst lite. Du skrev på ett ställe att du kastat ut skummaren och UVC,t.
    Vill du berätta lite om det: varför, vad ersatte du det med och såvidare.
    Dessutom undrar jag hur ofta och hur stora vattenbyten du gör. MVH
    Niklas
    Jag tillhör ju den "biologiska" skolan så därför har jag alltid försökt undvika UV-ljus även om den som är med till Clownhotellet är rätt stark och troligtvis effektiv. Skummaren slängde jag ut för jag fick den inte att fungera bra och min erfarenhet med biologiska filter (svampar och biobollar) i fack av Clownhotellets typ är mycket bra. Det har också fungerat minst lika bra nu som tidigare. Målsättningen är 20 liter var fjortonde dag men det kan fungerar lika bra med en hink i veckan.

    Nedan några bilder från idag

    [ATTACH]10960[/ATTACH]

    [ATTACH]10959[/ATTACH]

    [ATTACH]10961[/ATTACH]

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      Nu har jag "skummat" igenom hela tråden. Och undrar bara, har din dotter fått akvariet eller har du fastnat för det själv
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        Ursprungligen postat av Tenkare
        Nu har jag "skummat" igenom hela tråden. Och undrar bara, har din dotter fått akvariet eller har du fastnat för det själv
        Det är på väg ner mot dina trakter - Det har tagit lite tid bara så nu är det bara inte för dottern och hennes sambo utan även för den lille plyt som är på min arm i avataren. Det skall ju börjas i tid. Det blir också ett projekt - meningen är att i stort sett bara ta akvariet under armen och åka iväg i 24 mil

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Tenkare
          • May 2005
          • 2519

          Jo du har rätt i att det ska börjas i tid.
          24 mil tar sin lilla stund om man ska hålla alla hastighetsbegränsningar.
          Dokumenterar du flytten också.?
          Lite nyfiken på hur det går med, som du säger ta det under armen och åka.
          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


          Min zon Min Tenkare

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            Ursprungligen postat av Tenkare
            Jo du har rätt i att det ska börjas i tid.
            24 mil tar sin lilla stund om man ska hålla alla hastighetsbegränsningar.
            Dokumenterar du flytten också.?
            Lite nyfiken på hur det går med, som du säger ta det under armen och åka.
            Jo jag har några idéer hur jag skall göra det, givetvis kommer jag att rapportera denna flytt. Det troliga är att det sker nu under våren - underredet är i alla fall på plats utanför Eslöv.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • n.fischer
              • March 2008
              • 2

              Tack för ditt snabba svar!
              Snygga bilder också. Du skrev att du kör med biobollar och svampar. Vilka svampar kan det vara månde? Är det björksopp eller trattkantareller?
              MVH
              Niklas

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                Tack så mycket för informationen Lasse och alla andra som svarat i tråden, jag ska iväg till triton imorgon efter skolan (200meter från skolan) jippie! och titta lite, Väger mellan deras 37L for 1350kr... eller så kanske jag ska Ta i lite och köpa ett större på en gång.. då kommer platsproblemet ;P med 750L på typ 10 kvd (mitt sov rum så en stor säng också så börjar det bli Trångt.. och jag Fruktar fukt...
                iallafall... jag vet inte om jag ska gå på ett 40L eller 80L akvarium.. tycker utformingen e snygg på Just dessa småkar.. men man blir ju begränsad.
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • oskarwallin
                  • February 2008
                  • 1080

                  tänkte bara säga att Lasses tråd inspirerade mig och nu har jag ett Clownkar som har gått i tre veckor. Mer koraller ska införskaffas innan första fisken kommer in, tillsdess får min städpatrull hålla igång filtret.
                  60,58 liter
                  **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                  *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                  Kommentar

                  • Zybeer
                    • July 2002
                    • 699

                    Mycket spännande tråd det här! Stort tack Lasse!

                    Jag har varit sugen på Saltvatten en längre tid, läst en massa på olika forum och funderat över vad "saltdebuten" skulle bli. Nu är det så att budgetmässigt funkar det inte riktigt med ett "riktigt" saltkar med all tillhörande utrustning. Utrymmesmässigt funkar det inte heller med något större än ett Red Sea Max paket eller liknande. Men pga. kass budget blir det med största sannolikhet ett Clownhotell. Den lokala affären här i Umeå ville dock ha 3800:- för det! Jag kunde inte låta bli att skratta åt dom och förklara vad normala priser brukar vara...

                    Jag har hittat en webbutik som säljer ett clownhotel för 2600:- men även det lät en smula dyrt när man läser om folks om köper sina för 1700:- ... Något tips på ett bra ställe att köpa sitt kar från?

                    Jag tänkte testa att starta upp akvariet på samma sätt som du har gjort så långt det funkar med vad jag kan få tag i här i staden. Daniel Knops bok lånas hem på måndag. Några övriga tips gällande uppstarten som du inte har täckt i den här tråden?

                    Hur har det för övrigt gått sedan sist? Länge sen du hade någon uppdatering nu

                    MVH
                    /Jens
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      Dags för lite uppdateringar nu.

                      Det var meningen att akvariet skulle flyttas ner till Skåne nu i sommar men nu kommer flytten bli fram i höst i alla fall. Jag har nu kört karet nästan ett år och den mesta tiden helt skummarlöst. Jag gör absolut ingenting med det utom matning, påfyllning av dunstat vatten och vatenbyten (20 liter i månaden). Korallerna jag har är vanliga mjukkoraller men de fungerar ypperligt i detta kar. Först en helhetsbild

                      [ATTACH]13176[/ATTACH]

                      En av mina önskningar från början var att få mina stjärnpolyper att växa upp på bakgrunden (Back to Nature-moduler). Det har lyckats väldigt bra.
                      [ATTACH]13177[/ATTACH]
                      En av de skivkoraller jag har är inköpt under namnet Ricordea yuma - om det är det eller inte vet jag inte men grann är den.
                      [ATTACH]13178[/ATTACH]

                      Faktum är att det kan inte bli lättare och enklare med akvarium än detta - den dagliga skötseln tar 2 minuter (mata). Det här akvariet är ett bevis på att det inte är speciellt svårt att få ett saltvattensakvarium med några gobisar och lätta koraller att fungera bra - och under lång tid (ett år nu)

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Tors hammare
                        • April 2007
                        • 572

                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Dags för lite uppdateringar nu.

                        Det var meningen att akvariet skulle flyttas ner till Skåne nu i sommar men nu kommer flytten bli fram i höst i alla fall.

                        MVH Lasse
                        Skall du flytta ?
                        Mvh Peter

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          Ursprungligen postat av Tors hammare
                          Skall du flytta ?
                          Nej då - så roligt skall vi inte ha det - men just detta akvarie skall flyttas. Det startades som en försenad födelsdagspresent till min dotter och hennes sambo (det gällde födelsdagspresenterna 2006) förra sommaren. Sen har det kommit en hel del i mellan (barnbarn bland annat) men nu i höst skall det ner.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • oskarwallin
                            • February 2008
                            • 1080

                            rekord för försenade födelsedags presenter ... men bättre sent än aldrig.. och vilken UNDERBAR present det har utvecklats till
                            60,58 liter
                            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                            Kommentar

                            • Tors hammare
                              • April 2007
                              • 572

                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Nej då - så roligt skall vi inte ha det - men just detta akvarie skall flyttas. Det startades som en försenad födelsdagspresent till min dotter och hennes sambo (det gällde födelsdagspresenterna 2006) förra sommaren. Sen har det kommit en hel del i mellan (barnbarn bland annat) men nu i höst skall det ner.

                              MVH Lasse
                              Hehe... ok då förstår jag.
                              Mvh Peter

                              Kommentar

                              • Robin_Hedstrom
                                • January 2005
                                • 1818

                                Kan säga att jag kör på Lasses skötselråd
                                Jag gör absolut ingenting med det utom matning, påfyllning av dunstat vatten och vatenbyten (20 liter i månaden).
                                Och mina koraller bara växer och växer.. finns en hel del "pumpkorall" just nu.
                                /Robin Hedström
                                http://www.robinhedstrom.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...