Clown - fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #76
    Ja nu har det gått två veckor sedan clownen kom i och akvariet artar sig bra. Jag har satt i några koraller, skivanemonerna har fått sällskap med en liten bit stjärnpolyp. Jag skulle ha lagt i mer levande sten men väntar lite så att jag får tag på något bra.

    Här är en bild tagen idag, stjärnpolypen har nyss kommit i och det kan ta några dagar innan de visar sig. Jag hade en som inte visade sig på två veckor en gång.

    [ATTACH]7762[/ATTACH]

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      #77
      Artar sig bra det är Lasse, men du börjar väl bli van vid det .

      Är skivanemonerna endast där av estetiska skäl eller anser du att de är en länk i kejdan?
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #78
        De är en del i den djävulska planen som skall garantera ett fungerande akvarium fritt från skitalger. Eremiterna och snäckorna är med för att äta upp oönskade och även önskade alger så man får ett betestryck där den dagliga nyproduktionen av mikroalger (och några andra) så fort som möjligt omsätta till eremit och snäckkött. Rödalgen är med förat ta upp näringsämnena innan mikroalgerna och skivanemoner, xenia och stjärnpolyper som är snabbväxande koraller med zooxanteller är också ämnade att konkurrera med mikroalgerna om näringen. Sen är jag väldigt förtjust i denna typ av koraller och de skall ettableras för att utgöra en del av mina koraller när karet är färdigt.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • havre
          • September 2006
          • 281

          #79
          Ondskan i dina planer har inga gränser.

          Jag funderade på en euphyllia som substitut för en anemon till mina clowner. Har du någonsin gjort det? Visa talar om att korallen inte gillar uppmärksamheten och kan bli tillbakadragna, det låter iofs ganska troligt i mina öron. Har du någon erfarenhet?
          Akvarium über alles

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #80
            På jobbet går det några Clowner i en stor euphyllia och det fungerar bra. euphyllia är en underbar korall och kan växa så det bara tjuter om det. Men de kan vara känsliga, framförallt för ett brunaktigt slem som liksom löser upp själva korallen. Det finns olika typer av euphyllia och också lite olika uppbygdssätt på själva korallskelettet. Det finns de som har ett antal rör och de som har ett veckat skelett som hänger ihop. Jag föredrar de med rör eftersom om den här sjukdommen bryter ut kan man oftast rädda delar av kollonin eftersom de sitter i skilda rör. det är mycket svårare där slelettet är som en mussla att begränsa sjukdomsförloppet. Jag har haft en stor euphyllia under 2*35 watt i ett Molly - placera korallen högt bara.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • christern
              • April 2007
              • 40

              #81
              Tjena Lasse

              Hur är ljudnivån från Clownhotellet? Bullrar det lika illa som RSM?
              "I am haunted by waters"
              Norman macLean

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #82
                Nej och RSM bullrar mindre med de nya fläktarna - det går faktiskt att vara i samma rum efter jag bytt till nya modellen .

                Clownen ger lite ljud ifrån sig genom fläktarna och skummaren. Beror på hur ljudkänslig du är men för en gammal varvsarbetare som jag så stör det inte för mycket

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • christern
                  • April 2007
                  • 40

                  #83
                  Ursprungligen postat av Lasse
                  Nej och RSM bullrar mindre med de nya fläktarna - det går faktiskt att vara i samma rum efter jag bytt till nya modellen .

                  Clownen ger lite ljud ifrån sig genom fläktarna och skummaren. Beror på hur ljudkänslig du är men för en gammal varvsarbetare som jag så stör det inte för mycket

                  MVH Lasse
                  Då skall väl en fd hårdrockstrummis som jag kunna hantera det också...
                  "I am haunted by waters"
                  Norman macLean

                  Kommentar

                  • pettabaj
                    • July 2007
                    • 23

                    #84
                    LASSE.... kan man inte få se några bilder!? // mvh Petter

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #85
                      Ursprungligen postat av pettabaj
                      LASSE.... kan man inte få se några bilder!? // mvh Petter

                      Bilder kommer - tyvärr inträffade ett misstag genom att någon person (alla spår tyder på en manlig person mellan 50 och 60) drog ur kontakten till karet så det stod utan cirk i ett dygn. kraftigt vattenbyte och det verkar som det mesta har klarat sig. Det kommer bilder när det stabiliserat sig.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #86
                        Stod och tittade på ett clownhotell idag 2900 ink möbel, och sen såg jag ett rsm 130liters för 7000. Fick en del beslutsångest. Åkte dit för att köpa ett clown men kom hem utan något alls pga beslutsångesten. Dock så väsnades rsm karet rätt så bra. Ligger ljudnivån på clown lika högt eller lägre. Tuff fråga att svara på men hade varit kul att veta för min egen självbevarelsedrift.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        • havre
                          • September 2006
                          • 281

                          #87
                          Jag har 80L vilket är väldigt lite, 45L är ingenting, 110L är en bit på väg . Har du resurser tycker jag du ska ta RSM. De RSM jag hört i drift låter inte märkbart mer än Clown. Om du inte läser på saltvattensguiden tycker jag du ska titta in där, är 2 st som är under uppstarten av sina RSM tror jag.

                          Mvh Thomas
                          Akvarium über alles

                          Kommentar

                          • jeffa
                            • July 2007
                            • 62

                            #88
                            Om någon i sthlm regionen är intresserad av saltvattens akvarium så köpte jag mitt clownhotel på akvarieleasing i Sumpan. Det kostade 2150kr kanonpris! hälsningar Jennifer

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #89
                              RSM:et är mer ett komplett akvarium men det är 4000:- mer. Ljudproblemen upplever jag som lösta med de nya fläktarna som man får levererade som garanti. Du har mer val vad gäller fiskar och annta med RSM. Gå in på www.rsmreefers.com så får du lite inspiration. Vill du inte modda och kan betala 4000 mer så är RSM ett bra val. Ta med kabinettet - det blir då en snygg möbel också.


                              Clown är bra för sitt syfte, fiskvalet är mer begränsat men som ett startakvarium fungerar det.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • Tenkare
                                • May 2005
                                • 2519

                                #90
                                tackar för svaren, ska kolla lite på länken Lasse, 4000 mer är egentligen inte ett stort problem, det är bara att det kommer att ta längre tid att starta upp ett kar vad gäller inköp av ls, fisk och annat tillbehör. Men man ska ju skynda långsamt i saltvattensvärlden.
                                Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                                Min zon Min Tenkare

                                Kommentar

                                Arbetssätt...