Clown - fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #91
    Mer bilder

    Kommentar

    • Manne_74
      • July 2003
      • 533

      #92
      Hej.!

      Startade ett RSM för 10-11 dagar sen.. har väl hyfsat vant mig vid ljuden från det nu.. det som väsnas mest är nog belysningsfläktarna kan jag tycka, men som tur så stänger man ju av dom på kvällen. jag upplever akvariet som smidigt o stilrent. sätt ihop o kör igång.. vill man ha det tystare så får man nog modda en del, om man nu inte klarar av ljudet, det är nog inga problem igentligen.

      har i daxläget 17kg LS i och 4 st sniglar som testpiloter.. ska bli 10 till ikväll..
      MVH Magnus

      600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
      Red Sea Max Salt med slimline

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #93
        Det har gått lite tid sedan jag visade bilder. Efter det att jag gjorde missen med att stänga av akvariet har det fungerat bra och man får anse att det är startat nu. Nu gäller det bara att bygga upp korallbesättningen och vilka fiskar som skall finnas i det.

        Här under är en helhetsbild

        [ATTACH]8307[/ATTACH]

        De koraller jag gillar mest är stjärnpolyper och jag har två olika i detta kar. nu skall jag försöka få tag på några bra hairy mushroms också.

        [ATTACH]8308[/ATTACH]

        Märk nu att det finns i princip inga "skitalger" och baksidan är täckt av grönalger som mina sniglar betar ständigt på.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Robban_hag
          • October 2002
          • 15

          #94
          hittade denna på Ebay.de. är väl samma som finns i denna tråd? Bra pris?! http://cgi.ebay.de/Nemo-Nano-BECKEN-...QQcmdZViewItem

          /Robban
          45 l sötvatten Funderar på att byta från söt till saltvatten.

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #95
            Hej igen

            Fick ett PM av en person som skulle starta ett clownhotel - personen frågade om det fanns mer råd än de i denna tråd och jag antar att det är av allmänt intresse så jag besvarar PM:t här istället

            Det jag har gjort på senaste tiden är att jag slängde ut skummaren - den ville inte fungera på det sätt jag trott. Istället la jag i en 1000 liters Eheim power kompakt i sista facket - täppte till ett av hålen där och leder ut vattnet så det går neråt. Jag har lagt i lite mer biobollar men har kvar svampen som skall sitta på insugningsröret till skummarpumpen (den är borta också). I denna svamp finns ett hål rakt igenom som man normalt täpper igen över UV:t (som jag heller inte använder). Den igentäppningen har jag tagit bort och dragit upp svampen så att om den blir täppt så kommer vattnet rinna igen det hålet istället. fungerar betydligt bättre tycker jag.

            Sen fanns en lista på djur och då skulle jag ta bort de rödfärgade på grund av svårighetsgrad och olämpligt i denna typ av kar. blåfärgning - kanske efter det att karet gått in.

            Mithrax sculptus - Smaragdkrabba

            Clibanarius tricolor - Blåbenad eremitkräfta

            Lysmata amboinensis - Putsarräka

            Montipora nodosa - Stenkorall SPS

            Tectus fenestratus - (snigel av något slag)

            Alcyonium sp. - Mjukkorall

            Sinularia sp. - Mjukkorall

            Nemanzophyllia turbida - Rävkorall (Stenkorall LPS)

            Amphiprion ocellaris - Clownfisk

            Parazoanthus gracilis - Gul polyp (Mjukkorall)

            Pachyclavularia sp. Grön stjärnpolyp (Mjukkorall)

            Entacmaea quadricolor - Bubble Tip Anemone

            Tubastrea faulkneri - Solkorall (Stenkorall LPS)

            Hippocampus zosterae - Dvärgsjöhäst

            Condylactis gigantea - Floridaanemon


            Synciropus splendidus (sägs vara assvår, men det är vacker) Bör undvikas eftersom de flesta kräver levande foder och i ett 57 liters så produceras inte den mängden. Får man tag i någon som går på dött foder - kan det gå - men det är inte säkert.

            Tubastrea faulkneri - Solkorall (Stenkorall LPS) kan gå eftersom det är en mörkerkorall men kräver ganska riktad matning med artemia, cyclo-ez eller liknande

            Ni andra får gärna fylla på eller rätta. Jag är medveten om att man brukar rekommendera större kar för Clowner men min erfarenhet är att de kan gå i mindre kar - åtminstone tills de blivit för stora vilket brukar ta ett tag.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • port513
              • October 2005
              • 116

              #96
              Uppskattar att Lasse är diskret men hur som helst så är det jag som skicka PM:et så jag kan väl gå vidare här...

              Listan jag skickade var på vad jag tycker ser vackert ut, inte exakt vad jag MÅSTE ha i karet. Så har ni tipps på vad som är vackert och som passar här i så mottager jag det tacksamt. Tänk dock på att jag är nybörjare på detta så ni inte rekommenderar allt för avancerade saker
              Kan nämna att jag gillar vattenlandskapet mer än fiskarna så gärna tips på koraller med mera och lägre stående djur som passar in. Som fiskar skulle jag vilja ha de där clownerna samt någon gobie eller något sådant men i övrigt ett böljande landskap.


              /Henke

              Kommentar

              • port513
                • October 2005
                • 116

                #97
                Nu har jag fått hem halvfärdigt saltvatten, det har en densitet på 1.014 tror jag det är va? 14 är det så det måste väl vara 1.014 som det ska vara.

                Iaf så undrar jag hur mycket salt ca ska jag tillsätta till detta för att få ca 1.025?
                Tänkte bland i 10L spann, eller kan jag lägga i saltet direkt i akvariets sump? Eftersom det redan är 1.014 menar jag så borde det väl gå att spä direkt i akvariet, eller finns det nackdelar med detta?

                /Henke
                Senast redigerad av port513; 24 November 2007, 15:29.

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #98
                  Har du inga djur så kan du salta direkt i akvariet. Börja med ett halvkilo salt och pytsa i det i omgångar - mät. Skulle tro att det går åt stax över 1 kg allt som allt. Om det är saltvatten från en affär så skulle jag kanske ta halva vattnet från affären och salta upp det och halva vattnet skulle jag blanda nytt. Efter någon dag skulle jag lägga i LS, den döda korallstenen kan du grunda med redan nu. I starten skulle jag skaffa en tålig fisk och de första veckorna (3 st) skulle jag mata den mycket försiktigt (ett tiotal djupfrysta vuxna artemia varrannan dag den första veckan - sedan samma mängd varje dag. Jag skulle också sätta till något bakteriepreparat varje dag (10 ml per dag om du tar Nitrivec). Jag skulle också sätta in lite sniglar och några eremiter samtidigt med fisken. Varning - övermata inte!

                  Efter tre veckor kan man sedan försiktigt öka fiskbeståndet.

                  Skummarens lufttillförsel reglerar du med den lilla kranen på slangen. Du behöver inte speciellt mycket luft.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • port513
                    • October 2005
                    • 116

                    #99
                    Ska prova med dina råd, dokumenter vad jag gör så får det åt fanders för mig så gör förhoppnignsvis ingen samma sak

                    Vad jag gjort nu är att i fack 4 där jag har min extra pump 650l/h så har jag huttat i saltet så att det pytsats ut i akvariet och jag ska mäta imorgon för att se vad jag fått för värden.

                    Lite fråga angående detta, vad klarar den levande stenen för värden?
                    Är det inte lite olika salthalt i alla områden där vi hämtar LS från?


                    /Henke

                    Kommentar

                    • port513
                      • October 2005
                      • 116

                      Nu har jag gjort i princip som du för att bli av med mikrobubblorna men inte fasen hjälper det

                      Jag har ett filter + biobollar i fack 3, biobollar + ett filter på insuget på pumpen i fack 4 men ändå så får jag knasmycket bubblor så fort jag drar igång skummaren

                      Vad finns det mer för tipps för att avliva dessa bubblor?


                      /Henke

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        Uppdatering med lite bilder - det går sin gilla gång det växer till. en av stjärnpolyperna har börjat att växa på bakgrunden och det är ju där jag vill ha dessa koraller.

                        [ATTACH]9295[/ATTACH]

                        Och så en heletsbild

                        [ATTACH]9294[/ATTACH]

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • port513
                          • October 2005
                          • 116

                          Bakgrunden har ju blivit snygg nu när algerna tagit hand om den


                          /Henke

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            Mkt fint, Lasse, i paritet med eller nästan snyggare än din RSM?
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • netweaver
                              • May 2006
                              • 486

                              Har nu läst hela tråden, mycket bra sådan kul med alla bilderna (och bra bilder) från uppstarten med all teknik o så. Hur går det nu?
                              \\
                              Nybörjare varje dag jag vaknar

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                Det går bra - skall förska få upp en del bilder i veckan.

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...