Clown - fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johan 400
    • January 2007
    • 174

    #46
    Ursprungligen postat av Lasse
    Ja - idag kom min gamla maroni clown till sitt nya kar - Clown-hotellet. Jag har haft 5 eremiter i det sen i torsdags och tagit "skit" från några av mina andra kar men de två sista dagarna har jag satt i 10 ml nitrivec varje dag. En maltablett fick de i fredags. Allt lugnt och bra. Bilder kommer.

    MVH Lasse
    Kom igen nu lasse PLÅTA... Nu vill jag se hur det ter sig...

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #47
      Jag har haft lite snålt om tid ett tag - vi håller på och bygger en väldigt fin och ny musikutställning/avdelning på Universeum så det är ganska mycket jobb just nu.

      Nåväl - lite bilder från nu med min gamle trotjänare i focus. Jag tillsätter nu nitrivec varje dag och matar väldigt sparsamt. 6 eremiter och 4 sniglar finns i karet - gett någon maltablett till dem. Funkar bra - de sedvanliga brunalgerna har inte dykt upp än. Några små koraller har kommit med. Har inte byggt högre för jag vill göra det mästa av aquascapingen med hjälp av koraller.

      [ATTACH]7574[/ATTACH]

      [ATTACH]7575[/ATTACH]

      I mitten har jag en rödalg vilkens uppgift är att suga lite näringsämnen under uppstarten. Jag föredra rödalgerna framför caluerpa eftersom de inte växer lika snabbt - men och andra sidan tar de inte upp lika mycket heller.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • pettabaj
        • July 2007
        • 23

        #48
        Riktigt kul att se bilderna... - ser fram emot mer när Du får tid // Petter

        Kommentar

        • johan 400
          • January 2007
          • 174

          #49
          Riktigt fint med BTN. det skulle man ju haft själv med... Hoppas man kan täcka så mycket som möjligt av baksidan ändå... Hur mycket levande sten har du där i? ser väldigt lite ut?

          Kommentar

          • havre
            • September 2006
            • 281

            #50
            Han kanske har gömt lite i "sumpen"? Vad vet jag

            En liten fråga bara Lasse, är lite off-topic men undrar hur du gör med uppstarten av avkarium när det gäller belysningen. Har du igång det 2 timmar första dan och sen succssesiv ökning eller kör du på 8 timmar om dagen direkt? Tänkte försöka följa din tråd om uppstart av 80-liters molly men hittade inte svar på just denna fråga.
            Akvarium über alles

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #51
              Fullt ös (8 timmar/dag) och många sniglar samt eremiter.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • havre
                • September 2006
                • 281

                #52
                Då kör vi så det ryker i början!

                Nu är mitt nya mollyhotell hemma! Ska börja med BTN bakgrunden imorrn, idag har jag limmat ihop den. Sen på lördag blir det nog vatten och LS
                Akvarium über alles

                Kommentar

                • pettabaj
                  • July 2007
                  • 23

                  #53
                  Kul... har en burk på G oxå... mollyhotell? Vad är skillnaden på ett molly och clownhotell? Vet Havre? // Petter

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    #54
                    Clownhotellet är väl en dyrare variant som är gjort för saltvatten. Mollyhotell är dessutom i plast medan jag tror att clown har glas.
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #55
                      Molly är faktiskt glas också. Det är på 80 liter och har i grundutförandet relativ dålig belysning.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • pettabaj
                        • July 2007
                        • 23

                        #56
                        Lasse... kollar varje dag... ser fram emot nya bilder...

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #57
                          Egentligen är det inte så mycket att rapportera - det går sin gilla gång. Frampå kvällen är det lite brunaktigt på gruset - på morgonen efter är det kritvitt igen. eremiterna gör sitt jobb!! De första grönalgerna har börjat att växa på bakgrunden och allt ser väldigt bra ut. bild 1 visar en heletsbild ca 12 dagar efters start (8 med fisk i)

                          [ATTACH]7660[/ATTACH]

                          Det har sett så bra ut att jag vågar att introducera de första korallerna - några vacker färgade skivanemoner. Min erfarenhet är att vattnet behöver en liten tid för att biologiskt mogna först innan man introducerar koraller av denna typ. Tillsatsen av Bactozym inbillar jag mig förkorta tiden - samma med urkramningen av andra kars filter under de första dagarna.

                          [ATTACH]7661[/ATTACH]

                          Meningen med detta kar är att bygga en liten matta av olika skivanemoner och kanske någon hårdkorall - vi får se. Skummaren kör jag på lite luft och det ger lite gran skum - ungefär det man kan vänta sig i detta skede. UV:t kör jag inte alls

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • pettabaj
                            • July 2007
                            • 23

                            #58
                            Kul att se bilderna Lasse... anemonerna blir kanonfina tror jag!!!

                            Kommentar

                            • havre
                              • September 2006
                              • 281

                              #59
                              Vajert Lasse! Kul att det fungerar så bra, din clown är pålitlig .

                              Den har okonvetionella uppstarten innebär att man kör på full rulle tills första fisken är i, efter den så blir det väntan som kommer in? Har jag förstått det rätt?

                              Jag har lagt upp bilder nu på karet i den andra tråden.

                              Mvh Thomas
                              Akvarium über alles

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #60
                                Sniglarna och eremiterna är till för att minska algproblemet under uppstarten - ta hand om det innan biomassan blivit för stor. Det går att öka den populationen under tiden om starten går bra (vilket det brukar göra). Fisken är till för två saker - börja snurra näringsämnen så det biologiska livet kommer igång i vatten, sand och LS samt fungera som en liten ammonium alstrare så att nitrifikationen startar lugnt och försiktigt. Det är här som tålamodet kommer in in - mata väldigt försiktigt och inte öka belastningen för mycket de första tre veckorna. Jag brukar sakta föra in lite koraller - främst skivanemoner efter ca 7 dagar. I ditt fall med mycket mat på LS:en (jag har sett bilderna) så skall du lägga i bakteriekulturen direkt nu eftersom även eremiterna alstrar en del ammonium. Om du kan få in lite gojs från ett annat saltvattensakvarium så underlättar detta starten.

                                Denna gång har jag ta mig f-n inte ens fått den obligatoriska brunalgsblomningen och då har jag definitivt inte användt några silikatfilter (inte ens osmosvatten).

                                Jag kommer (fast det verkar inte behövas i denna uppstart) att tillföra lite kaliumnitrat (en knivsudd) i morgon för att garantera att det finns bägge näringsämnena i vattnet (fosfor och kväve).

                                Jag brukar inte ens använda en nitrit test i saltvatten och detta beror på att jag anser att nitrit överhuvud taget inte är något problem i saltvatten! varför - jo det har visat sig att så lite som 50 ppm (mg/l) av klorid i ett vatten minskar upptagningsförmågan vad gäller nitritjoner i fiskars (och då också troligtvis alla andra "vattenandande" djur) kroppar. Saltvatten håller 19 900 ppm kloridjoner så där är det ett ordentligt stopp för upptag!. Däremot är ammoniak ett stort problem. I och med att man har ett pH på ca 8,3 så ligger ca 15 % av det kväve fisken (och andra gälförsedda djur) utsöndra i form av ammoniak direkt. Den bakteriella ammonifieringen (som sker när man exempelvis låter LS:en stå för alstarandet av ammonium) tar längre tid - upp till tre veckor. För mig är det därför viktigt att ha igång en bra nitrifiering innan detta och få in mat (näring) så inte organismerna i LS:en dör (och bildar ammonium/ammoniak). Därav användandet av bakteriekulturer. Det är mycket viktigt att understryka att det inte handlar om att använda fisken som ett experimentdjur utan fisken är till för att just inga olyckor skall ske. Viktigt är dock att mata ytterst försiktigt och helst inte använda högproteinfoder till en början. Jag brukar använda frusen artemia i uppstarten och som sagt ytterst lite.

                                Denna gång har jag igång en skummare - vilket jag inte brukar ha - för att se lite vad som händer och fötter.

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...