Clown - fiskhotell

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • havre
    • September 2006
    • 281

    #61
    Jag har kört bakteriekultur sen igår, startade innan så att det fanns nog med mat till LSen när den åkte i.

    Har som sagt 4 eremiter som springer å letar efter alger att äta. Sniglarna smyger runt på stenarna.

    Ok, kan jag nu introducera fisk trots att jag bara har ca 5 kg LS? Kan jag ta 2 små clowner på 2-3 cm eller ska jag endast ta en lite större? Matningen skall jag vara oerhört försiktig med. Jag använder artemia som basföda till mina sötvattensfiskar och jag är en hänvigen anhängare till den födan. Men jag läste att du berikar den med omega-3, hur gör du då?
    Akvarium über alles

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #62
      Jag tycker du kan göra det eftersom din uppsättning med filter inte bara bygger på LS:ns förmåga att sköta den biologiska balansen. Jag vet att inte alla tycker så (jag har sett svaren på dina inlägg på saltvattensguiden och väntar med spänning på fortsättningen ). Om du skall ta en eller två clowner? Den frågan är lite knepig. jag fördrar att starta med en fisk men om du skall ha två clowner i ditt kar hela tiden är det nog bäst att introducera bägge samtidigt. Men som sagt - mata försiktigt och kompletera din LS efter hand.

      Du kan titta på denna tråd om du vill se vilken disk det var en gång i tiden.



      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • havre
        • September 2006
        • 281

        #63
        Haha, oj da! Inte visste jag att frågan var så infekterad. Jag trodde det var en relativt vedertagen metod nu eftersom jag har fått en liknande metod beskriven för mig av 3 st andra saltvattensakvarister. Hade jag vetat det skulle jag nog tänkt till både en och två gånger innan jag lagt upp det på SVG. Men tråden verkar onekligen ointressant vilket är en himla tur.

        Tanken var två, men de kanske växer ur karet väldigt fort. Skall de helst vara två eller klarar de sig ensamma? Jag hade tänkt mig den vanliga ocellaris eftersom den är lätt att få tag på svensk odlad och är väl den minsta av clownfiskarna om jag inte minns helt fel.

        Karet har klarnat en hel del jämfört med igår och ett stort leende uppstod då jag såg spåren i sanden efter de små flitiga eremiterna i morse!
        Mätte dessutom nitriten nu på eftermiddagen (jag vet vad du sagt Lasse ) och den visar hmm ja... svårt att säga, som alltid med dessa test, men det ligger mellan 0 och 0.025, närmare noll faktiskt. Så ja, det är väl bra antar jag

        Mvh Thomas
        Senast redigerad av havre; 18 September 2007, 15:56.
        Akvarium über alles

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #64
          Vi har haft många roliga debatter där . Frågan är inte så infekterad numera men det finns olika sätt att flå en katt.

          Det anses väl i allmänhet att 80 liter är för litet för clowner, mest för att de "skitar" bra - har de väl bildat par så går lekparen att ha i mindre kar också. Min personliga mening är att visst går det att ha två små clowner i ett Molly och man behöver inte "fiskodlings" göda dem heller. Clowner är aggresiva tills de bildat par och jag tror att det är det som ligger bakom rekommendationer om stora kar för dem. Om du handlar från samma ställe - titta länge - man brukar kunna se parbildning redan i affären. Det är lite å la substratruvande ciklider över dem.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • havre
            • September 2006
            • 281

            #65
            Skall tillbring en lång stund framför karet i butiken eftersom det finns cirka 50 st i samma avkarium. Eventuellt kommer jag vänta till 5:e dagen innan jag införskaffar fisk, det borde väl inte vara något problem?

            Provade salthalten i vattnet nu med en plastig sak (jag vet men måste prova! ) och fick 1.027 som test svar. Undrar om detta är något jag skall oroa mig över inför imorgon. Normalt kan man väl sänka salthalten vid vattenbyte men jag skall väl inte genomföra ett vattenbyte förrens om ca 3 veckor? Temperaturen ligger stadigt på 27 grader.

            Tänkte bara säga också att som bakteriekultur har jag använt Denitrol, får se hur det fungerar.

            Mvh Thomas
            Akvarium über alles

            Kommentar

            • pettabaj
              • July 2007
              • 23

              #66
              Havre=Tomas... har Dü några bilder på ditt kar!? Var har Du köpt det? // mvh Petter

              Kommentar

              • havre
                • September 2006
                • 281

                #67
                Det finns bilder i den tråden jag skapade som heter "Nystartat nanokar", finns på sista sidan.

                Vart bor du?

                Mvh Thomas
                Akvarium über alles

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #68
                  Om du vill sänka salthalten (stämmer 1.027 så är det i övre kanten) så tar du bara utt några liter och ersätter dem med osmos eller om du inte har osmos kranvatten.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • pettabaj
                    • July 2007
                    • 23

                    #69
                    Ursprungligen postat av havre
                    Det finns bilder i den tråden jag skapade som heter "Nystartat nanokar", finns på sista sidan.

                    Vart bor du?

                    Mvh Thomas
                    Jag bor utanför Norrköping om Du vet? Såg inte om Du svarade på vart DU hade köpt karet? // mvh Petter

                    Kommentar

                    • havre
                      • September 2006
                      • 281

                      #70
                      Jag köpte karet via Akvarieleasingi Sundbyberg, där kostar det 995 eller var det 1095? :0 Något av det iaf, bordet ligger på 400. Det är en väldig skillnad i pris, exakt samma kar hittade jag för 1900 och 1395 på två andra ställen, så jag tror akvarieleasing är billigast i sthlm.

                      Mvh Thomas
                      Akvarium über alles

                      Kommentar

                      • pettabaj
                        • July 2007
                        • 23

                        #71
                        Hej Havre, Lasse & alla ni andra! Har bestämt mig för ett AN rev. nu, är det på 37 L? Är det nån moddning som behövs? Är tex. pumpen tillräckligt kraftig? Vad behöver jag köpa till mer än sten? Vilka tester? Finns det nåt bra kit att köpa!? Ska till korallfisken i Linköping, dom kanske har koll. Har väl tänkt att beställa det genom dom, men tror dom ska ha 1500:- för bara karet? Låter ju alldeles för dyrt ju... ska annars ta det från akvarieleasing! Några andra smarta råd? // mvh Petter

                        Kommentar

                        • havre
                          • September 2006
                          • 281

                          #72
                          Kul att du också ska in i nanokar djungeln!

                          Jag är lite osäker på Aquatic Nature och dess orginal utförande. Det kostar runt 1500, på Akvarieleasing kostar det 1395. Pumpen kan du byta efterhand, i mitt mollyhotell funkar pumpen än så länge. Belysningen ligger på 6500 K vilket enligt mig är ett dåligt ljus, det föreligger en risk för alger samt att det är inte en snygg färg. Jag skulle köra 1 lampa på 10 000 K och en dubbel där den ena sidan är på 10 000 och den andra är blå (alltså ca 20 000). Jag skulle sedan, om det går, försöka få den blå delen i mitten av karet. Jag gjorde bort mig i mitt kar och satte den blå längst bak över filtret vilket gör att den i princip bara lyser på bakgrunden.

                          Sen beror det på vilken uppstartsmetod du väljer för vilka övriga saker du behöver.

                          Mvh Thomas
                          Akvarium über alles

                          Kommentar

                          • johan 400
                            • January 2007
                            • 174

                            #73
                            Ursprungligen postat av pettabaj
                            Hej Havre, Lasse & alla ni andra! Har bestämt mig för ett AN rev. nu, är det på 37 L? Är det nån moddning som behövs? Är tex. pumpen tillräckligt kraftig? Vad behöver jag köpa till mer än sten? Vilka tester? Finns det nåt bra kit att köpa!? Ska till korallfisken i Linköping, dom kanske har koll. Har väl tänkt att beställa det genom dom, men tror dom ska ha 1500:- för bara karet? Låter ju alldeles för dyrt ju... ska annars ta det från akvarieleasing! Några andra smarta råd? // mvh Petter

                            Som havre skriver.. Ljuset är väl det som kanske kan behöva bytas. Jag körede i början med orginal (2x6500k) men har ny bytt ut det främre mot ett helblått. Och funderar på att köpa det starkaste vita och sätta bak för maximal styrka och så tror jag att den kominationen ger ett "finare" ljus då det blåa för tillfället är för starkt.

                            Kommentar

                            • pettabaj
                              • July 2007
                              • 23

                              #74
                              Hur gör man det? Är det bara att byta rör? Vad kostar det?

                              Kommentar

                              • johan 400
                                • January 2007
                                • 174

                                #75
                                Ursprungligen postat av pettabaj
                                Hur gör man det? Är det bara att byta rör? Vad kostar det?
                                Jo det är bara att byta. Åtta skruvar för att få bort täckplasten sen är det bara att rycka ut det gamla och trycka dit det nya. Det känns som dom ska gå sönder men det gick bra för mig

                                Tror att rören kostar ca 120:-

                                Kommentar

                                Arbetssätt...