Mäta salthalt med tunze ledtalsmätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    Mäta salthalt med tunze ledtalsmätare?

    Hej. Jag får hem mitt första saltvattensakvarium i veckan. Jag får med fisk så jag behöver blanda saltvatten så fort som möjligt.

    Jag äger ingen hydrometer än så jag funderar på om jag kan använda min tunze ledtalsmätare när jag blandar?
    Hoppas någon här vet. Blev medlem på saltvattensguiden men måste vänta lite på att bli godkänd som medlem. Så hoppas på ett snabbt svar här så jag kan börja blanda eller åka och köpa en mätare.

    Tack på förhand.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Skicka PM till Nixon, han borde veta
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      Köp en refraktometer, det är mer eller mindre ett måste senare vid vattenbytena. (om nu inte ledtalsmätare är lika enkelt och exakt, då fungerar ju den lika bra)

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        De där mätarna går på vattnets ledningsförmåga eller konduktiviteten så det är rätt så långt. Det kan rent av vara så att ett sånt där instrument är det som har bästa precision. Det finns dock ett antal fallgropar. Vissa mätare är tänkta till att undersöka föroreningar mm i sötvatten och har inte mätområde som går upp till havsvatten. Det är naturligtvis odugligt i det här sammanhanget. Det får inte heller vara för simpla instrument, de måste ha tillräcklig noggrannhet för att det skall ge intressanta mätvärden.

        Det gäller också att man inte avviker för mycket från de förhållanden som instrumentet är tänkt att användas i. Temperatur kan påverka, en annan sak är om man har i så mycket tillsatser att sammansättningen av vattnet inte stämmer med naturligt havsvatten, då är det inte säkert att det blir rätt.

        En sån här mätare KAN alltså vara bra, till och med det bästa. Men det är långt ifrån säkert. Tunze låter dock rätt betryggande, det brukar vara bra grejor. Ett förslag är ändå att du tar den med till butik med salt eller nån akvarist och stämmer av så den inte mäter helt bort i skogsbrynet. Särskilt om den legat ett tag så kan det behövas kalibrering, i värsta fall kan det vara avlagringar och elände som ställer till det så det inte funkar alls.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5

          Dagens tipps, om man skall börja med salt och vill få hjälp med o ha koll på värden och dosering.
          Den konverterar även ledtal till dom mått man använder mer "normalt" inom hobbyn.

          Håller med Bygert, rätt hanterad i rätt miljö så är det en bra pryl men skall man köpa nåt från början så är en refraktometer nog enklare.

          //NiXoN

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Tack för alla svar!

            hittade detta på min mätare skulle det kunna vara så enkelt att det högra som står är densitet för saltvatten?

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1315.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,6 KB
ID: 2143008
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Den ser ut att omvandla till relativ densitet(som en refraktometer), vilket är en vanligare variant än konduktivitet.

              //NiXoN

              Kommentar

              Arbetssätt...