Clownhotell- total kostnad, mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sgt.Hank
    • July 2010
    • 28

    Clownhotell- total kostnad, mm.

    Hej

    Jag kommer ha lite extra klirr i kassan i början på nästa år och jag är riktigt sugen på ett Clownhotell (58 liter som ni säkert vet). Har aldrig haft saltvatten förut utan bara ett par sötvattenskar tillsammans med min flickvän. Ska självklart läsa på ordentligt på forum och annat innan jag startar men i nuläget har jag nära nog ingen koll på saltvatten så be gentle om jag skriver något galet.

    I nuläget undrar jag bara lite om vilka kostnader man bör kalkylera med. Det finns en affär i min närhet som säljer Clownhotell för 1995:- komplett vilket känns som ett bra pris. Jag vill ha så mycket koraller och prylar som det går i. Jag vill att det ska se ut som ett korallrev som man ser på tv där korallerna står nästan axel mot axel och täcker i stort sett hela ytan av revet. Nu kanske det inte går att ha så i ett akvarium, vad vet jag? Men så nära den sinnebilden som det går vill jag ha. Jag vill inte att det ska finnas några direkta tomrum på sidorna av karet, och jag vill att "revet" ska sträcka sig långt upp på bakväggen av tanken och täcka minst två tredjedelar av höjden. Som sagt kanske detta är orealistiskt men det ska i alla fall inte vara en fattig liten kulle med nån eller ett par koraller på i mitten. Då avstår jag nog hellre och kör ett schysst växtakvarium med sötvatten. Det ska se ut som ett rikt korallrev.

    Vad gäller fiskar o dyl. hade jag tänkt mig att ha typ (och som sagt- finns det något opassande i detta så påpeka gärna det. Hade naturligtvis tänkt researcha detta innan jag kör):
    - 2 st. clownfiskar
    - 1 st frökenfisk av något slag (himmelsblå kanske)
    - 1 st feaborre av något slag
    - 2 st. putsarräkor

    Utöver detta är jag osäker på vad man behöver för kringutrustning. Jag har ingenting här i nuläget så jag behöver införskaffa allt. Clownhotellet ska stå i mitt studentrum i Uppsala. Sötvattensakvariet som vi kör just nu står i min tjejs lägenhet i en annan stad. Jag inser att man behöver ha salt, diverse typer av vattentester, sedvanlig utrustning för vattenpåfyllning och vattenbyten (pumpslangspryl, hink, mm.), foder, timer till belysningen (?), mm.

    Om ni uppskattar på ett ungefär. Vad kommer man landa på med allt detta? Jag vet inte hur mycket koraller och sådant man behöver för att fylla upp ytan på önskvärt sätt, hur många kilo levande sten och sådant man behöver. Har sett att koraller verkar kosta från 400:- / st. och uppåt (kanske finns billigare på andra ställen?). Jag räknade först med att det kanske skulle bli dubbla kostnaden mot bara karet, alltså 4000:-, nu börjar jag inse att det förmodligen är i underkant. Men pratar vi tredubbla kostnaden (6000:-), fyrdubbla (8000:-)? Om det går upp emot eller över 8000:- vill jag nog inte vara med längre

    Tacksam för all hjälp.

    MVH
    Senast redigerad av Sgt.Hank; 09 November 2010, 10:46.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Det är inte helt enkelt att säga exakt vad karet kommer att kosta i slutändan, 50-100kr litern är regeln för större kar och det brukar stämma rätt bra.

    Att du vill ha ett revkar gör inte saken enklare, clownhotell ligger i den lägre ändan av skalan när det kommer till ljus och flöde vilket är kritiskt för koraller.
    Vill du ha färgranna koraller så blir det ytterligare lite svårare, dom mer brunaktiga mjukisarna är enklare och billigare.
    Dom mer färgranna brukar kosta en hel del mer beroende på art och storlek samt så kräver dom stabilitet bra ljus/flöde och sköttsel för att bibehålla färgerna.
    Du kan få tag på billigare koraller från folk som odlar själva eller överbliven tillväxt från andra akvarister.

    När det kommer till fisk så är clownhotellet lite omdiskuterat, jag hör till gruppen som tycker att det är för litet för nästan samtliga clownarter.
    Frökenfiskar brukar kunna bli extremt agressiva så det är inget jag skulle ha i en liten burk, då blir det svårt för övriga invånare.
    Den sista arten vet jag inte vad du refererar till, om det är den arten jag tror så behöver du verkligen läsa på
    Räkorna är helt ok...
    Använd helst latinska namn då du refererar till saltfisk mycke mindre risk att de blir fel, det är bara jordbruksverket som proppsar på "svenska" namn.

    Vill du läsa på så kolla på Saltvattensguiden.se men läs på innan du börjar fråga, det finns många som startat med samma utgångsläge.
    Där kan du även hitta bilder på clownhotell och se vart nivån ligger på dom och vilka problem folk stöter på.
    Vill du vara ekonomisk och rationell så lägg ner direkt, annars så välkommen till dom djupare vattnen...

    //NiXoN

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Eftersom du först och mest är ute efter kostnaden så kan man ju i alla fall räkna lite mellan tummen och pekfingret..

      Man kan ju anta att din 58L burk kommer med skummare cirkpump och belysning.
      En bra grej att komplettera med är ett osmosfilter för en tusenlapp.
      Sten för en tusenlapp.
      Tester, salt, sand och annat smått en tusenlapp.
      Vill du satsa stenhårt på snygga koraller så behöver du definitivt tillsatser och här finns det många varianter, en tusenlapp till.

      Sedan kan du vara redo för fisk och koraller och där kan du hamna mellan en tusenlapp eller 10 beroende på hur extremt du går.


      Inget illa ment men det känns ganska mycket som att det du allra mest behöver är kunskap först av allt 58L är en liten och väldigt känslig miljö för koraller som enkelt kan kosta mycket om det slår slint någonstans.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Sgt.Hank
        • July 2010
        • 28

        #4
        Tack så mycket för svaren.

        Jag får nog nöja mig med mest mjukkoraller och sådant. Jag är inte omöjlig Det kan nog bli jävligt snyggt ändå. Men det känns som på era svar att man kan klara sig på under 8000:- totalt och ändå få ett välfyllt och vackert saltvattensakvarium om man är påläst.

        Naturligtvis är det svårt att veta vad saker och ting kommer kosta innan jag har satt mig ner och tagit till mig all den kunskap som behövs för att starta ett kar. Just nu vill jag bara ha en ungefärlig kostnadsberäkning så jag vet om det är värt att gå vidare med det här i nuläget. 8000:- är max jag är beredd att lägga på mitt saltvattensakvarium i startkostnad. Skulle det vara svårt eller omöjligt att hamna under 8000:- så finns det ingen idé med att gå vidare med projektet. Jag har tillräckligt med saker att studera ändå

        NiXoN- Med feaborre menar jag en sån här ungefär: http://se.reeflex.net/tiere/21_Picti...gnellae%20.htm
        Vet absolut inte om de är passande i ett så litet kar objektivt sett, eller om det är lite samma som med clowner. Det finns ju de som har Clownfiskar i 37 liters Evolution-kar. Inte för att det på något sätt rättfärdigar Clownhotellet om det också är för litet, men rent objektivt så kan man väl inte direkt säga att det är djurplågeri? Skulle kunna bli en lång diskussion och det känns som att det har avhandlats tidigare.

        En annan sak jag har funderat på- Behöver all sten vara s.k. levande sten för över 100:- / kg? Går det att köra typ 5 kg vanlig sten och 5 kg levande sten?

        MVH

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Nu överlåter jag till Nixon att kommentera fisken för han har generationer mer kunskap än mig, fast den beskrivningen säger ju 400 liter så 58 känns ju inget vidare...

          Meningen men LS (LevandeSten), är filtrering och liv åt bakterier och microdjur kort sagt. LS är en mycket porös sten som när man köper den, redan är 'laddad' med diverse livsformer. Tumregeln är 1kg/10L, så du behöver nog inte ens 10kg. Det estetiska är inte främst varför och hur mycket sten man har utan det är som sagt för filtreringens skull.

          LS+skummare = sötvattnets inne/ytterfilter.

          saltvattensguiden.se rekommenderas starkt
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Ja just det ett hett tips är att gå till biblioteket och kolla om de har eller kan ta hem "Saltvattensakvariet - Guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. Tror att 9/10 saltisar hade rekommenderat den som en bra grund.
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Sgt.Hank
              • July 2010
              • 28

              #7
              Ursprungligen postat av danne0301
              Nu överlåter jag till Nixon att kommentera fisken för han har generationer mer kunskap än mig, fast den beskrivningen säger ju 400 liter så 58 känns ju inget vidare...
              Ah, ja jag såg det efter att jag postat. Men det fanns andra liknande av samma släkte som det stod 200 liter på, samma som det står på Clownfiskarna. Känns inte som nån absolut sanning utan mer lite riktlinjer på den där sidan. Exv. på Svartfenad revhaj står det 100'000 liter. På Aquaria i Stockholm har de två Svartfenade revhajar i 30'000 liter och de har bedömt varit där i 10+ år. Inte hört någon myndighet eller eller nån annan som anklagat dem för djurplågeri. Kanske en dum jämförelse men...

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Det är en sak att fisken "passar" in i karet storlkesmässig, sen måste man ta i beaktande dess normala beteende.
                Dom fiskar du tittat på är samtliga hedersmedlemmar i sociopatklubben, vissa clownarter är ruggit grymma och kan ofta atackera andra fiskar och mata dom åt sin värdanemon eller bara misshandla dom.
                Pictichromis paccagnellae är en riktigt elak rackare, min lokala saltbutik fick precis en i inbyte förra vekan och den gick i ett130 med rätt tuffa fiskar.
                Frökenfiskar har ett litevarierande register men flertalet är långt ifrån snälla...

                Det finns fortfarande folk med guldfisk i en 5liters skål som tycker de e helt ok, sen är det upp till din egna moraliska kompass om du tycker likadant. Reeflex tar i lite ibland men följer man dom rekomendationerna så ökar sannolikheten att lyckas med långvarig fiskhållning.
                Sen är det inte så bra att jämföra hemmakar med extremfall, vilket du själv verkar ha förstått

                Om du köper ett begangnat system så kan du vinna enormt, det finns ett litet ELOS kar med otroligt bra tillbehör för 10 papp på guiden.
                Svårt att förklara hur stor skillnaden är på vad du får för pengarna men nypriset på hårdvaran lär bli över 30papp, om jag letade efter ett litet kar så hade jag köpt de utan att tveka.

                //NiXoN

                Kommentar

                • Sgt.Hank
                  • July 2010
                  • 28

                  #9
                  En ny fråga.

                  Clownhotellet ska ju vara ett komplett kit för saltvatten, men de flesta rekommenderar ändå att man köper en extra cirkulationspump och nån form av fläkt. Jag har hört att Mollyhotell är ganska populära att köra med saltvatten, trots att det i grunden är ett sötvattenskit. Jag har börjat fundera på att skaffa ett Mollyhotell och börja köra det med sötvatten för att sedan när tiden är mogen gå över till saltvatten. Hur mycket extrautrustning behöver man för att konvertera ett Mollyhotell till saltvatten? Jag antar att man behöver en proteinskummare, men hur är det med cirkulationspumpar, filter, lysrör, fläktar, etc.? Det man behöver köpa extra- passar det i befintliga fack som på Clownhotellet? Hur mycket kommer det kosta? Är det ekonomiskt försvarbart att köpa ett Mollyhotell med avsikt att köra saltvatten istället för att köpa ett Clownhotell direkt? Det är ju 20 liter extra vilket känns sympatiskt för fiskarna.

                  Jag har provat att söka lite efter svaret men inte lyckats hitta så mycket. Om någon känner till nån tråd eller sida där detta behandlas så får ni gärna dirigera mig dit. Jag är mycket tacksam för alla svar.

                  MVH

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Cirkulation kan man inte ha för mycket (nästan), sen beror det på vad som brukar ingå i ett molly?

                    Vad ska du få ge för det och har du kikat på RSM istället om du vill få ytterligare lite liter? Ett 130 får man nytt för 6-7000.
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Sgt.Hank
                      • July 2010
                      • 28

                      #11
                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Cirkulation kan man inte ha för mycket (nästan), sen beror det på vad som brukar ingå i ett molly?

                      Vad ska du få ge för det och har du kikat på RSM istället om du vill få ytterligare lite liter? Ett 130 får man nytt för 6-7000.
                      Jag hade tänkt mig runt 6-7000 i totalkostnad (inkl. levande sten, kitt med salt, vattentest, etc., Osmos, fisk och koraller) så RSM går bort. Nu blir det ju antagligen mer än så om jag kör ett Mollyhotell men det spelar inte så stor roll eftersom att jag sprider ut kostnaden rätt mycket mer. Om bara karet går på runt 7000:- kan man väl misstänka att totalkostnaden löper iväg en bit över 12000 och det är för mycket. Ett Clownhotell kostar runt 2000:- och ett Mollyhotell kostar runt 1500:-

                      Jag vet tyvärr inte riktigt vad som ingår i ett Mollyhotell och hur långt det räcker till saltvatten. Lite det som är problemet. Har tittat på tillverkarens och diverse återförsäljares hemsidor men det är svårt att hitta nån info. Jag har hört att det är populärt att köra Mollyhotell med saltvatten dock, så jag hoppades att någon här har egen erfarenhet/har hört tillräckligt mycket för att kunna berätta/vet var jag kan hitta info.

                      MVH

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Den här tråden verkar länkas till än idag titt som tätt: http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=11020
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • Sgt.Hank
                          • July 2010
                          • 28

                          #13
                          Ursprungligen postat av danne0301
                          Den här tråden verkar länkas till än idag titt som tätt: http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=11020
                          Wow, tack så mycket. Bra info där

                          Kommentar

                          Arbetssätt...