sugen på salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    sugen på salt

    Efter att ha gått så mycket off-topic i Nixons andra tråd tänkte jag att varför inte ha en tråd här primärt för sådana som kanske är nyfikna på salt Jag kommer ha den här till att ställa enkla frågor i som förhoppningsvis blir besvarade (Nixon kanske )

    Ska även se om man kan få enstaka inlägg flyttade ifrån den andra tråden, ifall ett gäng inlägg plötsligt dyker upp som verkar lite märkliga.

    Bakgrunden är att jag varit sugen på salt ett bra tag då min bror har ett. Jag la nyligen fram förslaget för min fru att konvertera och det blev blankt nej. "Vi ska inte ha ett med massa extra utrustning och slangar och grejer där det står nu!" (nu, är enda stället det passar ypperligt med ett kar på 'möblerat' plan i huset).
    Hon följde upp det med att säga "Är det inte bättre att du skaffar ett större och har i källaren?" (vilket varit min onämnda plan en längre tid)
    Ok, sa jag
    Så nu går jag i väntans tider och framför allt i LÄSANDETS tider, det är mycket att veta som skiljer mot söt


    Första frågan då!
    Jag kommer sikta på runt 400L och 100L sump med 60-70L refugium, tror det blir rätt bra då jag kommer fokusera på djurlivet. Jag kommer att iaf inledningsvis bara ha t5 med största säkerhet och därför inga avancerade koraller. En artikel på SVG säger att förutom sandbädd och LS kan man ha Caulerpafilter, belysningen benämns som att "om man har caulerpafilter". Om man nu inte har det, kör man/kan man köra, utan belysning helt för sumpen då?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jaha då försökerjag svara lite
    T5 är för tillfället det enklaste och bästa valet för avancerade/svåra/lätta koraller.
    Problemen är dock att man behöver byta rör rätt ofta om man skall ha max effekt på dom, man skall även välja en bra ramp för att få ut nåt av värde ur rören.
    Gärna bra reflektorer, typ bresslein eller liknande och hälften så många vita rör som du tänkt dig ursprungligen
    Ha så långa rör som möjligt, logiken bakom är att rören kostar nästan lika mycket om de är 24 eller 80w.
    Så att ersätta 48w kan kosta 450kr och 160w kan gå på 500kr, du får helt enkelt mer effekt per krona.


    Det du läst om kallas för Refugium, jag ser lite fördelar med de hela och ångrar att jag inte byggt in det från början i mitt stora kar.
    Man skall dock alldrig använda Caulerpa då den har en tendens att krascha/dö/"go sexual" som innebär att den släpper ifrån sig allt budet fosfat etc...
    Chaeto som är en spagettiliknande alg är betydligt bättre och har inte desssa problem/risker

    Fördelarna med refugium.
    -Näringsabsorbering.
    -Tillväxtort för smådjur, dvs levande foder för allt i huvudkaret...
    -Ph stabilisering, motvänd bellysningstid så konsumerar algerna co2 på natten och hindrar en ph dip.

    Nackdelar.
    -Om man kör med sand/dsb så kan det ställa till de vid felhantering.(jag är inte en dsb suporter så kolla med andra)
    -Kalkalger börjar växa på skummaren om man inte har en ljusfälla.
    -Tar utrymme.
    -Kan bli nästan lika kul som huvudkaret.

    Sen kan man köra helt bra utan refugium men du måste ha någon typ av arbetsbelysning för sumpen, det är bra at fixa nåt ordentligt så man ser vad man gör.
    Jag skulle satsa på ett betydligt större kar i sumpen, mest för att få ökad flexibilitet och säkerhet.
    Säg 200-250 liter(inkl refugium), då kan du ha en sötvattendel för påfyllning och ordentligt buffert utrymme vid elavbrott.

    //NiXoN

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Vänta nu tappade jag bort mig lite.. Omvänd belysning (lyser nattetid?) är bra men skummaren vill inte veta av ljuset den tiden (lösning någon form av avskärming mot belysning över refugium). yes?
      Så summarum alltså refugium (så stor som möjligt) med LS vill gärna ha ljus fast omvänd timer. Sand i refugium (tror du vet vilken artikel/skiss jag bokmärkt på svg), kan ställa till bekymmer.

      När du säger en rejält stor sump med sötvattensdel, menar du då t.ex. halva 200L helt avskilt från den 'aktiva' sumpen? Som man fyller med osmosvatten då eller? Och skickar över till t.ex. refugiumet när man vill fylla på karet? (tänker inte lägga ut pengar på automatisk nivåkontroll i början).
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Du förstor min lite otydliga refugiumförklaring till fullo, ha en hyfsad refugiedel och om det inte funkar så kan du ställa in fosfatfilter och LS där istället. Dvs du kommer inte lida av att ha lite extra utrymme som du kan utnytja vid behov.
        DSB funkar som mycket annat om man har koll på vad man gör, däremot så är jag inte övertygad om att risk/belöning förhållandet är bra nog.

        Jag skulle föreslå 60 liter +/- 10 för sötvattendelen, större om du åker iväg i ett par veckor ibland.
        Den automatiska påfyllningen är en av dom "bättre" prylarna jag införskaffat till mina saltkar. Fyll på för hand ett tag så förstår du sen vad jag menar, samt så blir det lite mer stabilt.
        En aspekt du får ta i beaktande är returpumpsfacket, de får inte vara så stort att de kan överfylla karet vid stopp i rören ner.
        Det betyder att pumpen kan relativt snart gå torr då det blir den lägsta punkten i karet...
        Du kommer troligtvis ha en avdunstning på ca1% per dag och därav så kommer man snabbt till läget där de behöver fyllas på.

        //NiXoN

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          En grej bara, DSB=djup sandbädd?
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Yess, alldeles rätt.
            Eftersom fackspråket för hobbyn har blivit engelska så blir de lätt att man använder även deras förkortningar.

            //NiXoN

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Förstår det =) Saker börjar falla på plats tror jag, sumpstorlek kommer hänga ihop med vad det blir för kar, jag kommer oavsett storlek bygga med leca/lättbetong så det får ju bli en sump som passar storleksmässigt under.

              Jag har tittat lite på osmosfilter och det är ju inga enorma l/dygn. Eftersom jag tycker om att ha koll på hur saker ska lösas praktiskt innan det är dags så undrar jag om jag tänker rätt såhär. En burk i filtret fylls med kranvatten, filtret sätts på, det renade vattnet rinner ut i t.ex. en dunk och är klart att användas. Eller alltså, det är redo för salt och vad annat man behöver.
              Jag kommer ha karet stående intill en vägg åt höger, på andra sidan den väggen finns vatten och golvbrunn. Hur allt ser ut i det rummet spelar noll roll, det är ett 'skräprum'. Jag tänker att jag kan ha en dunk med kran hängande på väggen där inne. Osmoset fyller på dunken så länge jag matar det med vatten (vrida på kranen 2m bredvid), dunken med kran i botten fyller sedan på karet (sumpen) när jag vrider på kranen, med gravitationens hjälp.

              hum jag behöver se ett osmos inkopplat i verkligheten tror jag.. visst har de snarlik funktion oavsett fabrikat? Ser ut så bilder i alla fall.
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Osmosen har 1 inlopp och 2 utlopp, ena är för slaskvatten som man kan ha i sötkar och rabatterna den andra är filtrerat osmosvatten.
                Eftersom du hade brunn föreslår jag ett osmosfilter+ silikatfilter, kan vara bra i ditt läge dåde finns en risk för kiselalger.
                Osmosfilter fungerar rätt snarlikt oavsett modell, de gäller dock att ha nog med tryck på vattenledningen annars får man skaffa en stödpump.
                Om filtret är för "segt" så kan man byta membranet, det finns såna på ebay som klarar 5-700 liter per dygn(jag har en 500 liters variant).

                //NiXoN

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Okej så man har osmos konstant kopplat på en ledning med tryck? Jag trodde man fyllde på en behållare i filtret och sedan tuffade det på tills det tog slut. Är ju faktiskt ännu bättre om det står 'fast' anslutet mot tryck.
                  Silikatfilter kallas det något annat också? Hittar inget på pwss.. Det kanske jag vetat om jag läst på mer men som sagt så långt har jag itne kommit ännu dock har jag nu saltvattenkemi för dummies utskriven och liggande bredvid sängen!

                  Grymt tacksam för allt du svarar på så du vet
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Så, efter en givande studiehelg hos kungsbackahandlarn och brorsan har ytterligare några frågetecken rätats ut
                    Jag har även bestämt mig för att stanna under 300, ner mot 200, av ekonomiska skäl. Går allt som jag hoppas så är det ju inte hyperbesvärligt att dubbla volymen nästa år
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Mycket trevligt, jag tror det är ett vinnande koncept med en burk kring 200.
                      Du får lite mer stabilitet samt så kan man experimentera mera med prylar/teknik och det levande.
                      Ted har nog landets smuttaste hårdvarusektion utan tvivel, till skillnad från dom andra grossisterna så är det mesta moderna kvalitetsprylar.
                      Vill du hålla kostnaderna nere så kolla på andrahandsmarknaden, det finns en del guldkorn ibland.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Per/Haninge
                        • January 2007
                        • 285

                        #12
                        Fantastiskt givande tråd, har precis startat ett 1000l salt och tar med mig massor av detta, keep going
                        Per/Haninge

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          Kul Du har väl hittat saltvattensguiden.se?
                          1000L är rätt maffigt, har du några bilder?
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • Per/Haninge
                            • January 2007
                            • 285

                            #14
                            Jodå, jag läser mycket på SVG, men förstår inte alltid alla förkortningar.
                            Sedan finns det mycket tips som är bra men som jag inte alltid förstår allt av eftersom alla är så rutinerade.
                            Nixon's inlägg med förklaringar på många förkortningar/förslag gör det mycket enklare att förstå.
                            Jag har kört 112L salt, och kör idag 340L + 1000L salt.
                            340L har gått om jag inte minns fel i 3år och i väntan på att allt ska "sätta sig" i 1000L så går 340L parallelt så länge.
                            Målet med 112L och 340L har varit att hålla allt så enkelt det bara går.
                            112L, skummare, ytterfiler med levande sten ( gick utmärkt ), gick sedan över till 340L, tekniken i detta var skummare, uv-c, cirkulationspumpar ( har gått utmärkt ).
                            När jag sedan tröttnade på söt i 1000L så gick jag över till salt och med den volymen så krävs det nog lite mer.
                            Kan tillägga att jag har kört med MH-belysning i samtliga "burkar".
                            Ska ändå försöka att hålla ner tekniken i det stora p.g.a att jag bara kommer att köra enkla koraller ( till en början ) så i utrustningsväg är det ordentliga cirkulationspumpar, till en början i inkörningsfasen 2st Deltec MC-600 skummare ( kommer att bytas till en herrejösses skummare ), deltec uv-c 39w, ca-reaktor.
                            Det är vad jag än så länge tänker använda, men jag är lite "tokig" i teknik så det kan bli mycket mer, men det får bli vart efter jag lär mig.
                            Har också en sump till det stora på 170L.
                            1000L har bara gått i lite över tre veckor och det som hänt hitills är kiselalger ( som har börjat att försvinna ), macroalgerna växer ordentligt, räkdjur av olika sorter har börjat att etablera sig.
                            Kan tyvärr inte lägga upp bilder då jag inte är en "zoopettare".
                            Följer tråden med stort intresse så fortsätt gärna och skriv.
                            Ni som är oroliga men sugna på att skaffa salt, gör det, det är ashäftigt.
                            Per/Haninge

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Roligt att någon finner nytta i de man skriver
                              Tanken med min egna tråd var lite att dra igång några nya saltisar, det var dock mest dom som haft saltvatten som skrev i tråden...
                              Dom flesta trådar på SVG har blivit nybörjartrådar med några fina undantag som är ruggit läsvärda för mig själv.
                              Det är dock inte så många rutinerade saltisar som skriver i dagens läge, mycket beror nog på att det blir tjafs med hetsigare nybörjare som som följer blint någon skola/skötselrutin dom anser vara bäst.

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...