Vattenbyte. Easy life, Happy life

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cortex_etu
    • August 2010
    • 7

    Vattenbyte. Easy life, Happy life

    Tjenare.

    Jag har nu införskaffat mig ett red sea max 130, de har vart inkört i c:a ett år.
    jag transporterade de med cirka 5 cm vatten så levande sanden skulle vara under vatten, levande stenen i fukt, koraller i en vattenfyld hink och restenade vatten i dunkar.

    Jag har nu kört mitt kar i 3 veckor och funderar på att byta lite vatten.
    Har dock inte riktigt fått klarthet i hur mycket salt man i snitt använder, på typ 20 - 30 liter ?
    Jag förbereder saltvattnet i en hink tänkte jag men måste jag ha en extra pump där i eller räcker de att röra om då och då ? ??

    Sen fick jag även medskickat produkterna "Happy life" och "Easy Life". Där har jag inte heller fått klarhet hur mycket man blandar i och om man blandar i båda produkterna i samma hink!

    Hemskt tacksam för åsikter och svar!
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Hur mycket salt beror på vad du använder för salt, du får nog prova dig fram. Du har väl något att mäta salthalten med? Har du under de 3 veckorna fyllt på vatten? Då har ju salthalten ändrats vettu så det är nog smart att testa med jämna mellanrum Är ju en hel del saker man bör ha koll på med tester vad gäller salt, inte som med sötvatten direkt.
    Jag är ingen saltis själv ännu men kikar flitigt på saltvattenguiden.se eftersom saltbiten här inte är särskilt utbredd om man säger så
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    Arbetssätt...