Mitt växt experiment.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #16
    Tänk.. jag har redan ett till experiment jag skall försöka få igång snart. Man hittar mycket "lull lull" när man rotar i gamla bortglömda ting. I det här fallet hittade jag akvarieting och mitt nya projekt är växtrelaterat. Skall bara skaffa de andra ting som behövs. Men tills dess...

    Kul att mitt experiment intresserar andra.
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Ifrågasättandet och nyfikenheten är viktigt, liksom insikten att korvstoppning är någonting hemskt fel.
      Så sant! Kan bara instämma i vad du skriver.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #18
        Ursprungligen postat av defdac
        Jo men det är ju så självklart att jag inte, tillskillnad från andra, måste påminna mig själv och andra om att det är så. En del behöver övertala sig själva om att dom inte är unga nog att veta allt osv =)
        Vet inte riktigt vad du avser...? Det var det du nämnde om BTDT, "expert" och "konkreta gamla dammiga kunskaper" som fick mig att vilja poängtera att man aldrig blir fullärd. Däremot är det härligt att ni "experter" finns så att man kan vända sig till er när ens experiment går snett!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #19
          Håll gärna bra koll på javamossan och javaormbunken i de akvarier som får Easy Carbo. Det sägs att EC gör de växterna inte mår vidare bra.

          Skall bli kul att följa experimentet.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #20
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Håll gärna bra koll på javamossan och javaormbunken i de akvarier som får Easy Carbo. Det sägs att EC gör de växterna inte mår vidare bra.

            Skall bli kul att följa experimentet.
            Jag körde under en tid normal dos EC i ett akvarium med javamossa. Jag såg ingen vare sig positiv eller negativ effekt. Har de som fått problem kört högre än normal dos tro?

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #21
              -Perfekt! Då fick jag mothugg direkt och en "rättelse"! Det är så det skall vara! Jag visste mycket väl att "Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar..." men hade även blivit varnad för en "algexplosion" genom att använda denna gödning. Så blev inte fallet! Tvärtom så försvann det lilla bestånd av grönalger som fanns vi starten av gödningen!

              Att ynglen dog kan säker tillskrivas flera orsaker men jag "tror" fortfarande att PH inverkade menligt!

              Ser man till våra svenska insjöfiskar så kan de klara sig med försvånansvärt lågt Ph. Först upphör deras förmåga till reproduktion (rom samt yngel utvecklas ej) sedan dör arten ut vid för lågt Ph. Däremot är jag osäker var gränsen går innan vuxna friska fiskar dör pga lågt Ph!

              Men det var ju växter vi pratade om
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #22
                Skillnaden är att när fisken utsätts för effekten av en snabb förändring av pH värdet brukar allting gå fel.

                I en svensk insjö brukar pH värdet normalt inte droppa inom loppet av några timmar varför en viss tillvänjning hinner ske.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Får man vara lite lite vetenskapsfilosofisk så här på fredagseftermiddagen? Ofta kan man dra slutsatser som stämmer från "experiment" med ett enda akvarium som man häller olika saker i, men egentligen har man ingen aning om vad som orsakat vad. Det finns för många faktorer. Därför är det inte alltid helt fel att läsa om vad den riktiga vetenskapen tror.

                  När det gäller pH säger den riktiga vetenskapen att fiskarnas gälar påverkas av att lösligheten hos olika metaller (t ex aluminium) sjunker vid lågt pH. Aluminium fälls ut på gälarna och det skadar/dödar fisken.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24

                    -Perfekt! Då fick jag mothugg direkt och en "rättelse"! Det är så det skall vara! Jag visste mycket väl att "Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar..." men hade även blivit varnad för en "algexplosion" genom att använda denna gödning. Så blev inte fallet! Tvärtom så försvann det lilla bestånd av grönalger som fanns vi starten av gödningen!
                    Det är några få som lyckas med ammoniumbaserade gödningar, och du är alltså en av dom. Det är grymt svårt att få ett algfritt akvarium med ammoniumbaserade gödningar så du ska ha en rejäl fjäder i hatten om du lyckas få *mindre* alger med ammonium.

                    Sen om det är tur eller skicklighet blir svårt att avgöra tills du gjort så många försök att du får statistisk signifikans
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #25
                      Jaha, då skall jag uppdatera tråden lite.

                      Idag så är det alltså en vecka efter att jag tillsatte första dosen Profito och har sedan tillsatt Easycarbo, båda av märket Easy-Life, varje dag. 112L akvariet har fått 4ml Easycarbo och 54L akvariet 1ml varje dag, medan 20l akvariet endast kommer gå på veckodosen av Profiton.

                      Inga invånare har än så länge inte dött och Äppelsnäckorna verkar inte direkt påtagna av den större mängd Easycarbon jag kör i 112L. Lika så mina Asiatiska filtrerarräkor verkar oberörda av den mindre mängd carbo som tillsätts i 54l akvariet.

                      Vad har jag gjort?

                      I 112L bytte jag idag 10L vatten och rengjorde även filtret i det vatten jag tömt ur akvariet. Filtret var väl igen satt. Tog bort några blad som var dåliga. Kontrollerade snäckornas skal. Tillsatte 10ml Profito och 4ml Easycarbo. Här har även 2st mindre skalarer fått flytta in. Växterna är märkbart grönare här. Den näst intill vita moehlmaniin har fått mer grönt i bladena.

                      I 54L bytte jag 8L vatten. Klippte ner "gräset". Tillsatte 5ml Profito och 1ml Easycarbo. Växterna är något grönare och framförallt javamossan som växer på roten har blivit grönare. En "tuss" växer strax vid ytan och där har det blivit tätare och tjockare. Jag tror att jag träffar nästan rätt på där när jag sprutar ner carbon. Kan vara så att mossan fått "för mycket" carbo på det sättet. Guldfiskarna har flyttat och nu går det några Colombia tetror här.

                      I 20L karet. Här händer inte mycket. Äppelsnäckor och yngel mår bra. Vist kan man ana en vis mörkare nyans på växterna men inte mycket. Byte av 1L vatten och tillsatt Profiton.

                      Batteriet tog ju så klart slut när jag höll på att fota 54L så viss del av det och 20L är tyvärr inte fångat på bild men kommer fota dem så snart jag kan. 54L akvariets bilder börjar vid javamossan på roten och neråt.
                      //Camilla
                      Bifogade filer
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • C.Ciklid
                        • February 2005
                        • 12055

                        #26
                        Det har nu gått 3 veckor sedan jag startade igång med Profiton och Easycarbon. Vist har det blivit lite grönare i akvarierna. Jag tittade på ett bild exempel i affären när jag köpte Easy-Life produkterna (Easy-Lifes egna test) och jag kan inte påstå att mitt test kan jämföras med deras.

                        Det visas 3st bilder i en 3 veckors period där det planterats små sticklingar i ett nystartat akvarium. Den 3je veckan skall akvariet, enligt deras bilder, stå i full grönska med full stora växter. Nej, jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så heller. Men lite fundersam blir man ju.

                        I 112L där jag haft i 4ml carbo varje dag i jämförelse till 54L med 1ml/dag tycker jag mig inte direkt se någon större skillnad i grönskan. Tycker faktiskt att det ser rätt jämnt ut.

                        En växt som verkligen har tagit sig och trivs är den Kubanska bredbladiga svärdplantan i 112L och likaså Javaormbunken som har massor av skott på sig nu. Cryptocoryne moehlmanniin är seg att få grön, dock var den extremt näringsfattig vid start av gödningen. Något som inte verkar trivas så bra är Flamemossan. Den kommer jag att ta ur och ev. testa i 20L med endast Profiton. I övrigt så verkar fiskar inte direkt skadade av den större mängd Carbo i 112L. Jag har dock flyttat snäckorna till mitt yngelakvarium. Jag vet inte om det kan ha vart någon elak fisk som noppat på deras spröt för 2 av dem saknar en del av dem. Kanske kan det ha blivit så att carbon har frätt bort dem?? Detta kan jag inte svara exakt på och låter det ligga lågt.

                        54L akvariet verkar javamossan trivas väldigt bra. Här ges det alltså 1ml carbo/dag. Av att döma mellan Flamossan i 112L och Javan i 54L så ser Flamen "död" ut. För mycket carbo orsaken till Flamemossans vantrivsel?

                        I lilla 20L bunken lever fortfarande de platy yngel som finns. Tycker att det är ett rätt ok resultat med enbart Profiton här i. Men än så länga måste jag säga att punktgödningen gjorde sig bättre här i än enbart flytande näringen jag ger nu.

                        Skall försöka uppdatera med bilder åxå...
                        //Camilla
                        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                        Kommentar

                        • Marsipulami
                          • September 2008
                          • 203

                          #27
                          Hos mig frodas javamossan i EC, men taiwanmossan dog. Osäkert på om det var just EC eller om den inte gillade baljan, men man har ju sett varningar om EC och javamossa.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Det brukar ta runt 4-6 veckor innan man märker en förändring i gödningsregim. Dvs innan det börjar komma mer skott osv. Så det stämmer ju riktigt bra med det du ser. Att det precis börjat hända lite saker.

                            Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan du börjar märka makrobrister i karet med enbart Profito!
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • C.Ciklid
                              • February 2005
                              • 12055

                              #29
                              Jämför man moehlmanniin i 112L (maxdos av carbon) och 20L (enbart profito) så tycker jag att den ser finare ut i 20L burken faktiskt. Den är mer jämn grön och i 112L är "grenarna" i bladet knall gröna medan själva bladet fortfarande ser näringsfattigt ut.

                              Jag kan avslöja mitt ev. projekt som kommer. Jag har spånat på lite akvarium där man har bla. lekakulor som bottenmaterial. Jag skall koka ihop en liten burk med någon vanlig växt och experimentera lite med bottenmaterialet. Men det kanske blir efter jul eller så.
                              //Camilla
                              De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Coolt! Då kanske det är redan är makrobrister du ser i 112-litraren.

                                Lecakulor flyter så det funkar inte som substrat, ett liknande nästan lika poröst material är lavakross som brukar funka bra om man enbart ska förlita sig på mineralisering i bottnen.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...