Mitt växt experiment.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mick13
    svarade
    Kul med lite egen forskning. Ser nu framemot ditt försök med PMDD. Så kan s jag oxå slår till på och löper PMDD. Jag hade planer på ett försök med vanlig Blå korn i en 3l burk med växter och snäckor men jag lcykades inte med att lägga vantarna på den tilltänkta burken. Sedan tapapde jag lite intresset för teste för det var flera som gjort den redan här på forumet ....
    Fast jag startade upp min räk/växt burk med Blåkorn (före räkorna kom dit men snäckorna kolada inte i vart fall).

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    54L sällskap. 20l är ingen idé att ens fota. Har inte hänt något alls knappt.
    //Camilla
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Har tagit lite bilder idag efter att jag fixat lite i akvarierna. Före-efter bilder. Har inte hunnit beställa PMDD än, men troligen denna vecka som kommer eller veckan där på. Först ut 112L.
    //Camilla
    Bifogade filer
    Senast redigerad av C.Ciklid; 04 January 2009, 20:29.

    Lämna en kommentar:


  • Uli
    svarade
    ja. det var där jag köpte! visste inte att det hette aquaclay. tack för infon

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Mycket ljus, gödning och bra växter. Vilket kan ha haft störst effekt?
    Koltillsättning brukar ge mest effekt, i ditt fall EasyCarbon.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Aquaclay heter det du har, och Södermalms akvarieaffär är än så länge de enda somsaluför det i Sverige.

    Lämna en kommentar:


  • Uli
    svarade
    Lecakulor flyter upp. Jag har något liknande fast special för akvarium. Det ser ut som små lecakulor och är brända. Rödbruna till färgen. Flöt rätt länge innan de sjönk. Växterna trivs verkligen bra i dem. Rötterna flätar in sig i kulorna. Importerat från tyskland fast jag har köpt i butik i stockholm. Lite svåra att plantera i eftersom de är lättare än sand grus (det har hänt att planterad växt flytit upp efter en stund).

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Uli
    blir nyfiken på PMDD - var får man tag i?
    Här tex: http://www.haack.se/pmdd/

    Lämna en kommentar:


  • Uli
    svarade
    Jag har haft mitt akvarium igång i två veckor. En del växter är typ dubbelt så stora som innan och andra är fulla med sidoskott. Använder easy-life easycarbo varje dag och profito 1gång per vecka. Det växer så det knakar. Mycket ljus, gödning och bra växter. Vilket kan ha haft störst effekt? Fick av erfaren akvarist toppskott och sticklingar. Placerade ut dem med gott om utrymme. Trodde det skulle ta lång tid men oj vad de växer...

    blir nyfiken på PMDD - var får man tag i?

    undrar nybliven akvarist

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Ursprungligen postat av heeke
    Nej PMDD är billigt som f-n, för att använda ett kraftuttryck.

    Det du får för 60kr motsvarar (förutsatt att det doseras lika och ger samma näringsnivåer):
    2x250ml Easy-Life Profito
    2x250ml Easy-Life Fosfo
    2x250ml Easy-Life Nitro

    Svårt att argumentera för att INTE använda något som är ca 10ggr billigare.

    Easy-carbon får du dock fortsätta köra, alt börja med mäsk eller trycksat CO2.
    Jag kan stå ut med att köpa carbo.

    Lämna en kommentar:


  • heeke
    svarade
    Nej PMDD är billigt som f-n, för att använda ett kraftuttryck.

    Det du får för 60kr motsvarar (förutsatt att det doseras lika och ger samma näringsnivåer):
    2x250ml Easy-Life Profito
    2x250ml Easy-Life Fosfo
    2x250ml Easy-Life Nitro

    Svårt att argumentera för att INTE använda något som är ca 10ggr billigare.

    Easy-carbon får du dock fortsätta köra, alt börja med mäsk eller trycksat CO2.
    Senast redigerad av heeke; 17 December 2008, 12:31.

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Jag kommer inte köpa de andra "ingredienserna" från Easy-Life. Både Carbo och Profito låg prismässigt runt 100:-/st (250ml flaskor), vilket jag kunnat ta om det verkligen gett det resultat som det visades på bilden. Kommer köpa PMDD Micro+ enkelpack för 60:- (hade för mig att det var mycket dyrare då jag testade det.... men men). Skall inhandla det i dagarna nu.

    Mitt experiment med Easy-Life känns härmed avklarat.
    Den 5/11 satte jag alltså igång med att tillsätta Profito och Carbo i 3 akvarium. I 20l burken med enbart profito har växterna blivit lite grönare. Men inget man direkt hurrar över. I 54l med normaldosering av profito och carbo har det inte heller direkt hänt mycket. Afzeliin har visserligen skjutit skott vilket inte hänt så länge jag haft växten. Men det saknas vissa ämnen, väldigt märkbart på ozeloten, som gör bladen något tunna och fransiga längst ut på toppen. Javamossan stortrivs här i. 112L har växterna blivit grönare, det har skjutits skott men det saknas alltså ämnen här i med.
    Jag kommer alltså testa pmdd nu.

    Fiskar verkar inte ha tagit skada på den högre dosering i 112L. Frågan är fortfarande om snäckorna som förlorade sina tentakler här i blev påverkade av den större mängd carbo? Skalet verkar ha klarat sig. De har dock inte vistats här i mer än några veckor innan de flyttades pga att deras tentakler "försvann". I 54l går asiatiska filtreräkor och inte de heller verkar ha blivit dåliga av normal dos av carbo.
    //Camilla

    Lämna en kommentar:


  • heeke
    svarade
    Som sagt, köper du PMDD (för en bråkdel av kostnaden) så är det enda merjobbet att hälla ner de olika ingredienserna i flaskor och fylla på med vatten.
    Sen är det ju en färdig näring som bara ska doseras som vilken näring som helst.

    Men nu ska jag suta med propagandan så jag inte förstör ditt expriment

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Hmmm.... Tror det snart ligger en beställning på pmdd.

    Nu när man har testat Easy-Life produkterna som enligt säljaren skulle räcka med de två produkter jag köpte, Profito och EasyCarbo, är man kanske lite smått besviken. Med tanke på Easy-Life´s "bildbevis" på ett 3-veckors användande av dessa produkter, så tycker jag det var missvisande jämfört med det jag lyckades åstadkomma.

    Visserligen finns det även fler produkter inom växt delen från deras sortiment. Easy-Life Ferro, Easy-Life Nitro och Easy-Life Fosfo. Ferron är alltså järntillskott och Nitro (nitrat) skall kombineras med Carbon=kol, Fosfo=fosfat och Ferro=järn.
    Dessa har ett snittpris på:
    Easy-Life Ferro 90:-
    Easy-Life Fosfo 90:-
    Easy-Life Nitro 90:-
    Samtliga på 250ml.

    Jag tycker nu att det drar iväg prismässigt sätt för mig som amatör om jag även skall tillsätta dessa andra produkter för att få det där super resultatet.
    //Camilla

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Om du inte ser några mikrobrister behöver du absolut inte byta. Jag hade svårt att få fram röda färger. Snabbväxare fick ofta bleka toppar. Järnätare som P. helferi och HC har fått en helt annan vigör sedan jag började använda alternativt järn.

    Jag har fortfarande NutriSi i min torrmix som jag ger en gång i veckan efter vattenbytet men sedan jag börjat antingen droppa ner 3 droppar Ferrogan var och varannan dag eller som numera 8 droppar Mikro+ så ser det helt annorlunda ut vad gäller färger. P. helferi är speciellt bra att se mikrobrister på. Den får ny blek tillväxt direkt om inte mikronivåerna är bra.

    Men som sagt, ser man inga mikrobrister behöver man inte byta.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...