Mitt växt experiment.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mikael64
    svarade
    Varför jag undrar är att jag nästan samma värde som Camilla.
    Tycker du att jag borde byta ut NutriSI mot Micro+ istället.
    GH 6
    KH 3
    pH 7.5

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Jag har KH runt 2,5 och tycker inte NutriSi funkar något vidare. Jag har 5 kg över om någon vill ha..

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael64
    Nu blev jag nyfiken, varför Mikco+
    Hennes KH är under 7
    Det står ju på Haacks PMDD sida att man ska använda NutriSI vid KH under 7
    Eller är det något jag har missat
    Det var det jag åxå var lite fundersam på (läste på samma sida). Kanske köra Micro+ tillsammans med NutriSi?
    //Camilla

    Lämna en kommentar:


  • Mikael64
    svarade
    Nu blev jag nyfiken, varför Mikco+
    Hennes KH är under 7
    Det står ju på Haacks PMDD sida att man ska använda NutriSI vid KH under 7
    Eller är det något jag har missat

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Prickalger är förresten tecken på fosfatbrist som du också roder bot på med PMDD.
    Testa Mikco+ att börja med.

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Micro+ ProFe med extra järn, är det något kanske?? Eller kanske jag bara skall testa Micro+ till att börja med...?
    //Camilla

    Lämna en kommentar:


  • heeke
    svarade
    Enklast för dig blir om du köper portionsförpackningar. Då har du att välja på 2 varianter. Antingen med NutriSI eller Micro+, Micro+ skulle jag välja i ditt läge.

    Fördelen med portionspaketen är att du bara behöver hälla innehållet i 3st 500ml flaskor och fylla på med vatten. Sen är det lika enkelt som vilken gödning som helst.

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Ser ju kalas ut. Bara lite prickalger på echinodorusen som även ser lite kvävebristaktig ut, men det grejjas säkert när du börjar med PMDD.
    Ja, de där j****la algerna sitter som berget på rutorna med! Inte så de liksom tar över hela akvariet, men de sitter där. Carbon är snart på väg att ta slut då jag även tillsätter lite i ett annat kar med. Jag har kollat lite på pmdd men nu börjar kladdet... Ok.. jag kanske är bekväm av mig och vist, det skall blandas med vatten osv... Men om jag nu skall inhandla pmdd, skall jag inhandla hela kittet med Bulk, NutriSi och Micro+???

    //Camilla
    Senast redigerad av C.Ciklid; 16 December 2008, 14:42.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Ser ju kalas ut. Bara lite prickalger på echinodorusen som även ser lite kvävebristaktig ut, men det grejjas säkert när du börjar med PMDD.

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Fotade lite i 112l och 54l idag när jag fyllde på det avdunstade vattnet och rengjorde filtret i 54l. Javamossan i 54L är så otroligt fin nu. Den växer upp över ytan på redmoore roten. Flamemossan i 112l har massor av skott och är grön och fin igen. Tyvärr lossnade den lite här om dagen så den fick knytas fast lite bättre så det ser väll inte så snyggt ut just för tillfället. Bilderna tagna med min Nokia N82.
    //Camilla
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Ok. Jag har inte rört bottnen på evigheter nu. Förr gjorde jag vattenbyten 1ggr/veckan 50% i alla mina akvarium men nu får små akvarierna "bara gå". Filtrena får jag rengöra lite då och då eftersom de sätts igen rätt snart å så byts det en mindre mängd vatten varannan vecka, ibland 3veckors mellanrum. Och vist märker man skillnad! Akvarierna är mer stabila i vattenvärdena och växterna börjar ta fart. Efter att dessa produkter tagit slut kanske man skall testa PMDD då?
    //Camilla

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Men visst är det så att man generellt ska manipulera hårdhet/vattenparametrar så lite som möjligt. Såfort man påverkar hårdhet så brukar växterna behöva återacklimatisera sig, dvs dom tvärnitar och det kan ta månader innan dom tar fart igen. Varpå avkaristen återigen förändrar hårdheten och dom tvärnitar igen.

    Att sträva efter stabilitet är a och o i växtakvarier, dvs så lite manipulation som möjligt.

    Detta uppnår man enklast två radikalt olika sätt:

    1) Man slutar gör vattenbyten eller åtminstone väldigt sällan. Någon gång i månaden/per kvartal kanske. Fiskmaten och fiskarna kommer öka näringsnivåer och låter man bottnen vara kommer mineraliseringen av organisk skit bli bättre och den producerar ren "PMDD" som växterna kan ta upp.

    2) Man gör ett 50% vattenbyte en gång i veckan som "nollställer" alla näringsnivåer och därefter göder man upp alla nödvändiga näringsnivåer till perfekta nivåer som växtakvarister runt om i världen sett funkar bra. Men då behövs det en helhetsgödning som innehåller kväve och fosfor, och i dagsläget är det främst egentillverkad gödning som gäller då - dvs PMDD.

    Hade hobbyister runt om i världen börjat experimentera tidigare med att tillsätta fosfat hade dom insett att det inte är fosfat som triggar alger. Myten om att fosfat ger alger har etstat sig fast så hårt i akvaristers medvetande att dom tvingat akvariegödningstillverkare ta bort det från sina gödningar - och detta har lett till att växtakvarister fått ett stort problem som dom löst genom ett eget recept. PMDD.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Kalium/kalcium... hmmm... skulle det fungera med att slänga ner bitar från kalcium tabletter (till sköldpaddor/reptil) eller äggskal?
    Nej, du vill ha ett kontinuerligt stabilt värde på kalciummängden och du vill att kalciummängden ska vara ca 4 ggr högre än magnesiummängden. Det är därför man gör en sk GH-boost efter vattenbytet om man har lågt GH (med andra ord - om man har lågt kalciumhalt och låg magnesiumhalt).

    En hela tiden ökande kalcium och karbonatnivå är inte bra.

    Å så var det det där med fosfor... var det så lämpligt kombinerat med fisk?
    Japp. Mycket lämpligt. Eller rättare sagt nödvändigt för att växterna ska kunna växa överhuvudtaget.

    Göder du bara med järn så kommer du snabbt springa rakt in i fosforbegränsning vilket gör att storätare som svärdsplantor tvärnitar...

    Förr hade jag ett 250L sällskapsakvarium med en hel del växter. De växte som satan utan en enda tillsats. Dock var det stats vatten och ingen egen brunn som nu. Det är det som är så komiskt; Inga tillsatser = växer massor. Tillsatser = skumma resultat
    Förr var det mer godis i kranvattnet och man skötte inte akvarierna lika nitiskt - dvs man hade högre nitrat och fosfatnivåer generellt = gladare växter.

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Med en heltäckande helhetgödning som även innehåller kväve/fosfor och kanske tom en GH-boost med kalcium och magnesium kommer det säkert börja hända saker.


    Det är ungefär vad du får med Profiton. Du behöver även makroämnen, främst kalium kväve och fosfor.
    Kalium/kalcium... hmmm... skulle det fungera med att slänga ner bitar från kalcium tabletter (till sköldpaddor/reptil) eller äggskal? Å så var det det där med fosfor... var det så lämpligt kombinerat med fisk?

    Jag måste tillägga en sak. Förr hade jag ett 250L sällskapsakvarium med en hel del växter. De växte som satan utan en enda tillsats. Dock var det stats vatten och ingen egen brunn som nu. Det är det som är så komiskt; Inga tillsatser = växer massor. Tillsatser = skumma resultat.
    //Camilla
    Senast redigerad av C.Ciklid; 10 December 2008, 09:23.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    de lättaste växterna verkar inte trivas hos mig. Inte ens vanlig svärdplanta!! Det här har vart en stor förbryllning för mig måste jag erkänna.
    Med en heltäckande helhetgödning som även innehåller kväve/fosfor och kanske tom en GH-boost med kalcium och magnesium kommer det säkert börja hända saker.

    Undra om man skall testa stoppa ner en järnspik i karet som på gamla goa tiden...
    Det är ungefär vad du får med Profiton. Du behöver även makroämnen, främst kalium kväve och fosfor.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...