Problem med växter och alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Problem med växter och alger

    Jag har sedan fyra veckor tillbaka börja göda med PMDD
    Har tre 50cl flaskor med dessa mott:

    Flaska 1: 7 tsk KNO3

    Flaska 2: 3 krm KH2PO4

    Flaska 3: 7 krm NutiSI
    2 krm K2SO4
    2 krm MgSO4

    I mitt 70 L kar hällar jag i 7ml av varje flaska och i mitt 54 L 5 ml från varje flaska.

    Men jag har fått problem med mina kar.
    I vattnet kan man först och främst se partiklar som är ca 1-3 mm som far runt runt jag trodde först att det var från mina nya rötter ( låg 4 veckor i vatten innan de hamna i karen). På växterna har det blivit bruna pariklar och på glaset har det blivit bruna alger som har trådar som står ut. Det syns inte om man inte tittar ordentliget att det är trådar. Man ser att de fladdrar i rörelse med vattnet. Dessa trådar är ca 1 mm.

    Tyvärr så har även min Hygrophia Siamensis tappat näst in till alla sina blad. De andra växterna frodas och växer ordenligt efter gödningen.

    Här kommer lite bilder:

    Det här är taget för en månad sen


    Det är taget idag


    Pratiklar på växterna




    Som det syns är det Hygrophia Siamensis som mår sämst. De andra växer jättefint annars.

    Hur ska jag göra för att lösa detta problem?
    Är det alger jag drabbats av? Dessa partiklar som syns i vattnet och på växterna.

    Jag hoppas att jag har beskrivit mitt problem så att ni förstår mig annars får ni fråga om det behövs mer för att lösa mitt problem.

    Tack på för hand!
    240L SA
    70L
    54L
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Passat
    Tyvärr så har även min Hygrophia Siamensis tappat näst in till alla sina blad. De andra växterna frodas och växer ordenligt efter gödningen.
    Din Hygrophila lider av Kaliumbrist... Just den växten kräver i princip extra Kaliumtillskott i form av K2SO4 som komplement till din standardrecept av PMDD.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Okej va bra tack. Då får jag skaffa de och hoppas att den tar sig.
      Men vad kan det bruna komma ifrån?
      I det lilla har jag haft ett par veckor men i det stora kom nu under denna vecka. jag har inte varit hemma utan kom hem nu och såg att samma sak har blivit i stora karet. Min Anubias t ex har avrit blank och fin hela tiden men inte nu som bilderna visar.
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #4
        Ska jag blanda K2SO4 i en egen 50 cl flaska. Hur doseras den? Och hur många ml ska jag hälla i mina kar? Är det samma dosering som med de andra flaskorna så att det blir 7 ml i mitt 70?

        Ursprungligen postat av petnym
        Din Hygrophila lider av Kaliumbrist... Just den växten kräver i princip extra Kaliumtillskott i form av K2SO4 som komplement till din standardrecept av PMDD.
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          Just de jag kom på att glömde skriva om ett annat rpoböme också.

          Det har börjat lukta illa i det lilla karet också. Och den ena pumpen jag har där i hade tämpst igen så jag tog ur den förra vecka för att göra rent. Den lukta väldigt illa och unket och det var mörkbrunt geg som lossna.

          Jag vet inte om det beror partiklarna som finns i vattnet.
          Men vad ska jag göra åt detta? Det är ju inte så trevligt när det lukat illa om karet. När jag lyfter på locket luktar det unket.
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #6
            Ingen som vet vad jag råkat ut för?
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              De bruna partiklarna är kiselalger förmodligen för att du under en längre tid haft låga fosfathalter. PMDD-doseringarna kommer råda bot på det.

              Hygrophilan påvisar ljusbrist, det är därför den ser bra ut högst uppe vid ytan där ljusmängden är störst och har tappat alla äldre blad. Fosforbrist kan också påskynda detta. PMDD-doseringar kommer alltså till viss del hjälpa även mot det i sinom tid.

              Filtermassan ska lukta jordigt och friskt, luktar det ruttna ägg har det förmodligen fastnat för mycket organiskt material i det som inte kunnats brytas ner kanske pga dålgia syrenivåer som i sin tur kan bero på för dålig sprutt i filtret, som i sin tur beror på att det fastnat för mycket skit i det. Underdimensionerat filter med avseende på vilken belastning det varit på det, eller att du varit lite för sen med att göra rent det.

              Det är fin balansgång mellan att låta ett filter vara för rent och för skitigt. Är det för rent så kan inga nyttobakterier frodas i det och är det för skitigt så kommer bakterierna sänka syrenivåerna och tillslut kvävas till döds. Svängande syrenivåer tillsammans med svängande ammoniumnivåer brukar trigga alger, t ex kiselalger...
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #8
                Ursprungligen postat av Passat
                Just de jag kom på att glömde skriva om ett annat rpoböme också.

                Det har börjat lukta illa i det lilla karet också. Och den ena pumpen jag har där i hade tämpst igen så jag tog ur den förra vecka för att göra rent. Den lukta väldigt illa och unket och det var mörkbrunt geg som lossna.

                Jag vet inte om det beror partiklarna som finns i vattnet.
                Men vad ska jag göra åt detta? Det är ju inte så trevligt när det lukat illa om karet. När jag lyfter på locket luktar det unket.
                Det är lättare att identifiera problemet om du gör ett vatten test.
                Du kan köpa en sticka som man doppar i vattnet, eller mer tillförlitligt är att köpa ett dropptest.
                Annars blir det som att gå till läkaren och säga "jag mår dåligt" och sen inte ta några tester.

                Lycka till.

                Kommentar

                • Guest

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Fosforbrist kan också påskynda detta. PMDD-doseringar kommer alltså till viss del hjälpa även mot det i sinom tid....

                  Har du någon ungefärlig tids längd (kanske svårt att säga )
                  Då jag tror att jag har samma problem.....

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    De bruna partiklarna är kiselalger förmodligen för att du under en längre tid haft låga fosfathalter. PMDD-doseringarna kommer råda bot på det.

                    Hygrophilan påvisar ljusbrist, det är därför den ser bra ut högst uppe vid ytan där ljusmängden är störst och har tappat alla äldre blad. Fosforbrist kan också påskynda detta. PMDD-doseringar kommer alltså till viss del hjälpa även mot det i sinom tid.

                    Filtermassan ska lukta jordigt och friskt, luktar det ruttna ägg har det förmodligen fastnat för mycket organiskt material i det som inte kunnats brytas ner kanske pga dålgia syrenivåer som i sin tur kan bero på för dålig sprutt i filtret, som i sin tur beror på att det fastnat för mycket skit i det. Underdimensionerat filter med avseende på vilken belastning det varit på det, eller att du varit lite för sen med att göra rent det.

                    Det är fin balansgång mellan att låta ett filter vara för rent och för skitigt. Är det för rent så kan inga nyttobakterier frodas i det och är det för skitigt så kommer bakterierna sänka syrenivåerna och tillslut kvävas till döds. Svängande syrenivåer tillsammans med svängande ammoniumnivåer brukar trigga alger, t ex kiselalger...
                    Tack så mycket för svaret!

                    Samtidigt som jag började göda med PMDD så köpte jag ett nytt lysrör. Philips Aqua relle 15 w. Är det dugligt? Det var för ca 4 veckor sen.
                    Vet inte hur jag ska få mera ljus för det finns inte plats för något mer i locket som är på akvariumet.
                    Innan jag började med gödningen var växten väldigt fin och spreds sig någolunda. Det har kommit nu efter gödningen och nya lysröret och väldigt fort har det gått utför med växten.

                    Så det jag ska göra är att fortsätta med gödningen som jag gjort hittills och hålla koll på filtret, stämmer det?
                    Filtret luktade aldrig ruttet ägg men väldigt unket, då har jag kanske bara väntat lite förlänge innan jag gjort rent det.
                    Jag har en ancistrus för jag fick en massa kiselalger tidigare och de försvann väldigt fort med malen men det ser inte likadant ut nu och partiklarna i vattnet fanns inte heller tidigare.

                    Men då undrar jag bara en sak till om jag nu har förstått det andra rätt. Jag fick tipset om att skaffa K2SO4 till Hygrophilan, behöver jag det?
                    Fosforbrist- hur fixar jag det?
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Passat
                      • February 2008
                      • 611

                      #11
                      Ursprungligen postat av Linapina
                      Det är lättare att identifiera problemet om du gör ett vatten test.
                      Du kan köpa en sticka som man doppar i vattnet, eller mer tillförlitligt är att köpa ett dropptest.
                      Annars blir det som att gå till läkaren och säga "jag mår dåligt" och sen inte ta några tester.

                      Lycka till.
                      Jag är lite osäker på vilka test det man behöver. Vad är det dropptestet ger utslag för?
                      240L SA
                      70L
                      54L

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Du kan köpa en sticka som man doppar i vattnet,
                        Undvik stickorna, dom visar nästan aldrig rätt ändå. Hobbyvattentester generellt visar ofta fel. Det är smartare att göra ett stort vattenbyte i veckan för att "nollställa" alla nivåer och sedan dosera upp kända nivåer så vet man nästan exakt vilka nivåer man har.
                        Har du någon ungefärlig tids längd (kanske svårt att säga )
                        Då jag tror att jag har samma problem.....
                        Jag tror varken du eller Passat ska räkna med att mer fosfor via ymmnigare PMDD-dosering kommer hjälpa jättemycket mot att dom tappar äldre blad. I Passats fall kanske det handlar om att Hygrophilan får behålla bladen några centimeter längre ner, men man kommer ändå se ljusbristen.
                        Samtidigt som jag började göda med PMDD så köpte jag ett nytt lysrör. Philips Aqua relle 15 w. Är det dugligt? Det var för ca 4 veckor sen.
                        Innan jag började med gödningen var växten väldigt fin och spreds sig någolunda. Det har kommit nu efter gödningen och nya lysröret och väldigt fort har det gått utför med växten.
                        Jag skulle tippa på att ljusbristen tar ungefär så lång tid på sig att visa sig. Den underförstådda Korrelationen du gör mellan bättre näringsförhållanden och bättre ljus som leder till döende växter hoppas jag du förstår är lite galet =)
                        Vet inte hur jag ska få mera ljus för det finns inte plats för något mer i locket som är på akvariumet.
                        Ett irriterande problem alla växtakvarister slåss med. Det finns två sätt: Byt ut hela rampen/locket och passa på att även skaffa riktigt bra reflektorer eller byt till växter som klarar mindre ljusmängd.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #13
                          Det va de jag tyckte va galet att växterna började dö när jag börja ge näring och bättre ljus, jag tänkte att jag de måste vara något annat fel eller att jag doserat fel. Men de andra växterna mår ju fint så jag kan ju inte vara helt ute och cykla.

                          Men jag känner mig lite dum, fosforbrist? Om inte PMDD ger tillräckligt hur ska jag få mera fosfor?
                          Och K2SO4 som jag fick tips om det behöver jag då inte?
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            För att få mer av något ämne så brukar man dosera mer av allt, dvs PMDD.

                            Du får även tänka på att du precis börjat med PMDD så du har inte kunnat se de positiva effekterna ännu, så behåll doseringen som den är.

                            Växterna älskar stabilitet och gillar inte när man fipplar omkring nivåerna, speciellt inte enskiljda nivåer.

                            Håll doseringen i ett par månader och kolla växtresponsen. Mer ljus är alltid bra så kan du fixa reflektorer så är det bara bra.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Passat
                              Och K2SO4 som jag fick tips om det behöver jag då inte?
                              I normala fallet inte... men just Hygrophila Corymbosa (vilket Siamensis-varianten är) har en förmåga att tappa alla äldre blad vid minsta lilla näringsbrist. Att växten dessutom behöver kopiösa mängder Kalium gör att man behöver komplettera med K2SO4 för dessa arter. Jag talar av egna erfarenheter av både Hygrophila Corymbosa "Compact" och Hygrophila (Corymbosa) "Siamensis" så jag vet precis hur det är... Ljusbrist är inte ditt främsta problem i detta fall. Möjligen kan det hjälpa något att inte precis lägga på gränsen... Om du tittar på bladen nästa gång de börjar trilla av så kommer du se att de har små nålstickshål, vilket tyder på Kaliumbrist.
                              Senast redigerad av petnym; 12 August 2008, 07:03.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...