Felaktiga växtartbeskrivninger efterlyses

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Felaktiga växtartbeskrivninger efterlyses

    Jag har i sommar tänkt att göra en genomgång av artbeskrivningarna med växter.
    Det har tidigare varit en del synpunkter på att vissa artbeskrivningar visar ett foto på en annan art - jag har gått igenom kommentarerna till växterna och bara hittat 2 sådana kommentarer men jag har för mig att det är några till som skall visa fel foto. Eftrelyser tips om vilka det kan vara.

    De 2 foton som är kommenterade är
    1/ Cabomba aquatica som uppenbarligen är C. caroliniana
    2/ Rotala macranda (fast här är jag lite undrande - kollade upp ursprungsfotot en gång till och det sägs vara R. macranda och jag tycker nog att den ser ut som denna art. Någon som vet?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den här är komplett fel:


    Tigervallisneria blir mer än 1.5 meter lång, och har inte spiralvridna blad. Den höga vallisnerian till vänster i denna bild är tigervallisneria, den låga vallisnerian i mitten och höger är skruvvallisneria:


    EDIT: Jo, en sak till - den är inte bräckvatten-tålig. Det är i klass med växter som andmat vad gäller salttålighet, och dör redan vid 2-3 promille salthalt.
    Senast redigerad av Azur; 26 June 2007, 10:16.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Hygrophila polysperma har också felaktig bild
      Senast redigerad av heeke; 26 June 2007, 10:09.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Tack för påpekandet det var jag som lagt in fel foto - det är nu tillrättat.
        När jag kollade upp vad som var fel så visade det sig att jag för en himla massa foton i Zoopets stora fotoarkiv förskjutit namnen ett steg - vete sjutton vad som hänt. Innebär i alla fall en massa jobb - men det var bra att det upptäcktes. Märkligt förövrigt att ingen sagt något innan.

        PS: Azur. Jar du sett att jag skickat dig ett pm?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          1/ Cabomba aquatica som uppenbarligen är C. caroliniana
          C. caroliniana & C. aquatica är nog i princip identiska bortsett från blommornas färg... Av de blommor jag sett hos andra och i akvarieaffärer så har jag har en känsla av att det är caroliniana (med vita blommor) som är vanligast förekommande i akvariehobbyn...

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det är väl Tropicas teckning du har och den är relativt lik den växt jag känner som Rotala Macrandra, (även om ett foto hade varit bättre)...
          Senast redigerad av petnym; 26 June 2007, 10:34.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • 3 guppy
            • February 2007
            • 2068

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tack för påpekandet det var jag som lagt in fel foto - det är nu tillrättat.
            När jag kollade upp vad som var fel så visade det sig att jag för en himla massa foton i Zoopets stora fotoarkiv förskjutit namnen ett steg - vete sjutton vad som hänt. Innebär i alla fall en massa jobb - men det var bra att det upptäcktes. Märkligt förövrigt att ingen sagt något innan.

            PS: Azur. Jar du sett att jag skickat dig ett pm?
            Den där cabomba aqvarietica? verkar fel den är ju extremt lättskött!
            även i bredden på den är det fel det står 10 - 15 cm min är ju 15 och jag klipper den hela tiden för att den inte ska ta upp halva akvariet

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Hygrophila polysperma har också felaktig bild
              Ja, och Alternanthera reineckii "lilacina" är nog också fel
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • 3 guppy
                • February 2007
                • 2068

                #8

                Finns denna med?
                Senast redigerad av 3 guppy; 26 June 2007, 10:54. Anledning: test

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Det är väl Tropicas teckning du har och den är relativt lik den växt jag känner som Rotala Macrandra, (även om ett foto hade varit bättre)...
                  Jo då - tycker oxå att foton är bättre, men i avsaknad av sådana så
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Ja, och Alternanthera reineckii "lilacina" är nog också fel
                    Är du säker - det är ju Ole som tagit fotot och han är väl den ende "doktorn" på akvarieväxter så han brukar ha rätt
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Hygrophila polysperma har också felaktig bild
                      Vad visar fotot då?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Är du säker - det är ju Ole som tagit fotot och han är väl den ende "doktorn" på akvarieväxter så han brukar ha rätt
                        Ojdå, det är kanske rätt växt... Men man kan vänta sig att bladen är lite mer lila. som denna
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Vad visar fotot då?
                          Den visar antagligen en emers odlad polysperma... Se denna länk
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ojdå, det är kanske rätt växt... Men man kan vänta sig att bladen är lite mer lila. som denna
                            Kan ju i så fall vara något "fotofel" - det finns ju många färgfelkällor på vägen från akvariet tills man ser den på skärmen.

                            Den visar antagligen en emers odlad polysperma... Se denna länk
                            Verkar ju lite underligt, visserligen är fotot gammalt som "gatan" men jag vet i alla fall att jag fotade den i mitt eget akvarium och där hade den stått en tid (dock med ganska svag belysning) och då kan man ju tycka att bladen hade hunnit förändras från emerst till submerst
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Verkar ju lite underligt, visserligen är fotot gammalt som "gatan" men jag vet i alla fall att jag fotade den i mitt eget akvarium och där hade den stått en tid (dock med ganska svag belysning) och då kan man ju tycka att bladen hade hunnit förändras från emerst till submerst
                              Hur som helst är växten på fotot inte så lik en välmående H polysperma som ett art-foto kanske förväntas vara...
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...