Näringskalkylator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Näringskalkylator

    Det finns det ju flera av, men jag snickarade ihop en till iaf.

    Just nu tar den bara KNO3, KH2PO4, NutriSI och K2SO4, men det ska byggas ut framöver.

    Tanken är att man på något sätt ska kunna spara sina inställningar också, kanske via en cockie (dumt mtp cache-rensning) eller genom en nerladdningsbar fil som man sen kan ladda upp igen.

    Kom gärna med en kommentar eller 2
    Senast redigerad av heeke; 15 February 2007, 14:03.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Näringskalkylator v0.11b

    Näringskalkylatorn finns nu i version 0.11b.

    Uppdateringar 0.1b -> 0.11b
    Fixat problemet med att använda komma (,) som decimalavgränsare.
    Dosering K2SO4 visar 0 istället för negativtvärde om inte K2SO4 används.
    Lagt till Redfield-förhållande (atomförhållande N/P).
    Lagt till visualisering av K-bidraget från KNO3 och KH2SO4

    TODO
    Lägga till beräkningar för Mg, Ca & Micro+
    Fixa möjlighet att spara inställningar.

    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      fixa det där sista så blir den kanon :P
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Näringskalkylator v0.20

        Näringskalkylatorn finns nu i version 0.20

        Uppdateringar v0.11b -> v0.20
        Lagt till Micro+ som mikronäringsalternativ.
        Densiteter från aquasc@pe tillagda.

        TODO
        Lägga till beräkningar för Mg, Ca
        Fixa möjlighet att spara inställningar.

        Näringskalkylator v0.20
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Riktigt läcker design! Tips: Inför möjligheten att välja att få måtten i Tsk alternativt Msk....

          Har gjort en länk till denna (och andra kalkulatorer) från min blogg... (Akvarieblogg - 980 liter)
          Senast redigerad av petnym; 20 February 2007, 09:56.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Snygg javascript också! Kunde ju inte låta bli att kolla på såsen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Har funderat på det, och nu iom att någon annan också gör det lägger jag till det på TODO listan.
              Vad som också ska in på TODO listan är varningar för när ett ämne inte går att lösa i den valda mängden vatten.


              TODO
              Lägga till beräkningar för Mg, Ca
              Möjlighet att få doseringsvolymer i krm, tsk & msk.
              Varningar för mättade lösningar.
              Fixa möjlighet att spara inställningar.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Snygg javascript också! Kunde ju inte låta bli att kolla på såsen.
                hehe, jag brukar ha samma tendenser
                Jag ska dock inte ta åt mig hela äran, det snyggaste, dvs "Tooltipsen" är öppen sås från WebFX.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Det är föresten ingen som märkt några konstigheter i layout eller funktion pga webb-läsare?

                  Jag har själv bara kört i IE6 så om någon märkt något får ni gärna rapportera.

                  Tack på förhand
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Fungerar bra i IE7 också. Däremot blir jag inte riktigt klok på N:P-förhållandet som beräknas men jag får väl titta en gång till så kanske det klarnar
                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      N:P för hållandet är angivet atom för atom (dvs förållandet N & P i antal atomer), detta är hur Redfield angav förållandet då det först publicerads 1934.

                      I hjälprutan beskrivs även att detta motsvarar N:P=7:1 om man anger det som ett viktförhållande mellan N & P och att detta i sin tur innebär ett förhållande viktförhållande NO3:PO4 på 10:1

                      Det som krånglar till det lite är att "vi" ofta i akvariesammanhang just nämner 10:1 som förhållandet N:P när det egentligen är viktförhållandet NO3:PO4 vi pratar om.

                      Jag har klurat på vilket jag ska ha med. Att jag valde atomförhållandet N:P är för att jag tänkt skriva lite mer om gödning etc. och där komma in på att Kol är en viktig "ingrediens". Detta skulle kunna visas genom förhållandet C:N:P hos organismer som Redfield upptäckte var 106:16:1.
                      Att då hänvisa till N:P = 10:1 i kalkylatorn känns fel.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Äshh jag såg fel. Du visar kvoten som ett decimaltal juh. Jag fick för mig att det var andelar med ett kolon emellan som boxetiketten visar [N:P]
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ah, ja en punkt är ju bara en punkt mindre än ett kolon.
                          Men å andrasidan så kanske det är lämpligt att lägga till ":1" bakom eftersom "etiketten" säger N:P
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Jag håller på och funderar hur man ska ange Mg och Ca i Näringskalkylatorn.

                            Jag har 2 olika alternativ (kom gärna med fler) på hur det skulle kunna vara.

                            Alt 1.
                            Man anger önskat GH (dvs Mg och Ca totalt) i ppm alt. dH samt att man anger önskat förhållandet Ca/Mg.
                            Utöver det har man möjlighet att ange Mg och Ca nivåerna i kranvattnet.
                            Resultatet blir hur mycket MgSO4+7H2O och CaCO3 (eller CaCl2) man måste tillsätta för att uppnå önskat GH med valt förhållande Ca/Mg.

                            Alt 2.
                            Man anger önskad total mäng Mg och önskad total mängd Ca.
                            Utöver det har man möjlighet att ange Mg och Ca nivåerna i kranvattnet.
                            Resultatet blir vilket GH man kommer få och förhållandet Ca/Mg samt naturligtvis doseringarna för MgSO4+7H2O och CaCO3 (eller CaCl2)

                            Villket alternativ verkar lämpligast?, för egen del tycker jag alt. 1
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              MgSO4+7H2O
                              Det där är ett problem. Är alltid den CaCl2 man enkelt kan få tag på den helt "vattenfyllda"? (hydroprotonerade eller vad sjutton det kallas .

                              Kan man testa vilken form man har på något sätt med något enkelt experiment?

                              Villket alternativ verkar lämpligast?
                              Alt 2. Man siktar sällan på ett specifikt GH utan oftast att få ett specifikt förhållande mellan Mg och Ca.. Att få reda på hur mycket GH:t förändras är en bonus..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...