Nybörjarfrågor om Pmdd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glimsan
    • June 2006
    • 24

    Nybörjarfrågor om Pmdd...

    Hej hej!
    Har just beställt 4 "portsionsförpackningar" av pmdd på hemsidan deras hemsida, efter jag läst igenom allt lät detta jätte bra för mitt akvarium på 300 liter, där växterna inte alls mår bra...
    Trots att jag läst på, fattar jag fortfarande inte alls vad man ska göra med dessa?? Får man 3 olika påsar med pulver i, eller e de någon slags vätska?
    Ska man blanda ihop de och isåfall hur? Om någon kan förklara MYCKET tydligt skulle det sitta fint ....

    Och en till fråga, hur länge räcker en sådan där "portion" ?? Jag fattar nämligen ingenting...

    Tacksam för kunniga svar!
    300 liter
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Så här står det på påsarna:
    Påsarna blandas i varsin 500 ml flaska med vatten. Dosering 10 ml/100 liter en gång i veckan från varje flaska. Farligt att förtära.

    Det är en påse för varje pulver. Du tar alltså sen 10 ml från var o en av flaskorna och häller i nån bytta/skål, sen ned i akvariet.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av svea
      Du tar alltså sen 10 ml från var o en av flaskorna och häller i nån bytta/skål, sen ned i akvariet.
      Du tar 30 ml från varje flaska till ditt 300 liters akvarie. Sedan är det bara att räkna ut hur länge en portion räcker, ca 16 veckor.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Tri-X 400
        • April 2006
        • 259

        #4
        Hej,

        förstår din oro. Tänkte precis samma sak när jag fick mitt.

        Du får allt i ett paket om 3 mindre påsar (pulver) som ska blandas ut med 500 ml vatten. Enklast gör du om du tar 3 PET-flaskor som du spolar ur, har du inga köp.

        När du fått allt är det bara att blanda och eftersom du har 300 liter kommer åtgången att bli 30 ml från varje flaska.

        Enklaste sättet att mäta är att gå till apotektet och be om en medicin/docerings-kopp/mugg som oftast medföljer flytande mediciner, fråga efter en 30ml.

        När du har allt och PMDD fått stå till sig ca 1 dygn (alltid bra) så är det bara att gödsla på i samband med din vanliga byten. Det står att man ska byta ca 50% innan man gödslar men tycker att det går lika bra med det normala 30 %.

        Fiskarna märker inget av det heller, jag var orolig att det inte stod någonting om fiskarna och trodde först att det bara gällde växt-akvarium


        lycka till !
        Senast redigerad av Tri-X 400; 27 June 2006, 09:07.

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Om man är rädd om sina fiskar kan man ta ett glas vatten och hälla gödningen i innan man häller innehållet i glaset i akvariet. Jag gör inte det utan viftar undan fiskarna och sprider ut gödningen. Någon gång har mina guppy simmat rakt in i molnet med pmdd men de verkar inte bry sig. Det borde inte vara så bra för dem...

          Kommentar

          • Glimsan
            • June 2006
            • 24

            #6
            Tack tack för alla jätte bra svar!!

            Om jag har förstått rätt är det bara att hälla t.ex en av påsarna ner i 500 ml vatten i en flaska???
            Sen har man 3 stycken olika flaskor och sedan vid vattenbyte häller man ner 30 ml från varje flaska ner i akvariet???? Var det rätt så ??
            300 liter

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jupp, helt rätt!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                helt rätt

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Ursprungligen postat av Glimsan
                  Tack tack för alla jätte bra svar!!

                  Om jag har förstått rätt är det bara att hälla t.ex en av påsarna ner i 500 ml vatten i en flaska???
                  Sen har man 3 stycken olika flaskor och sedan vid vattenbyte häller man ner 30 ml från varje flaska ner i akvariet???? Var det rätt så ??
                  Helt rätt, fast i flaskan som du skall tillsätta NutriSI i borde du nog först tillsätta nån/några milliliter/kryddmått av Citronsyra (finns i kryddhyllan i en vanlig mataffär).

                  Någon annan kan säkert fylla på med info om hur mycket det skall vara ?
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Någon gång har mina guppy simmat rakt in i molnet med pmdd men de verkar inte bry sig. Det borde inte vara så bra för dem...
                    körsbärsräkor blir påverkade, kraftigt stressade.

                    Ursprungligen postat av oveb
                    Helt rätt, fast i flaskan som du skall tillsätta NutriSI i borde du nog först tillsätta nån/några milliliter/kryddmått av Citronsyra (finns i kryddhyllan i en vanlig mataffär).

                    Någon annan kan säkert fylla på med info om hur mycket det skall vara ?
                    500ml batteri/destillerat/avjoniserat vatten och 1-2tsk citronsyra.
                    körde med 1.5tsk själv och verkar ha funkat bra.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • tetra 1
                      • July 2005
                      • 1225

                      #11
                      Varför ska man fylla på med citronsyra?

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        citronsyran sänker ph vilket gör att chelateringen tar bättre.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Emelie1
                          • June 2006
                          • 36

                          #13
                          Hej Hej! här kommer ännu en nybörjare med frågor..
                          jag håller på att läsa till mej lite fakta nu innan jag får det 200 liters akvariumet som jag kanske har på G. Och så hittade jag denna tråden och läste men jag har lite frågor:
                          Är det inte farligt för fiskarna att hälla i citroncyra i vattnet så att det sänker ph-värdet i vattnet?,för en del fiskar ska ju ha ett speciella ph värden om jag fattan rätt?
                          /Frågvis
                          Hur redigerar man ph värdet till det rätta innan man häller i fiskarna?

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Emelie1
                            Är det inte farligt för fiskarna att hälla i citroncyra i vattnet så att det sänker ph-värdet i vattnet?,för en del fiskar ska ju ha ett speciella ph värden om jag fattan rätt?
                            Nja, du häller det ju inte i akvariet utan i flaskan med gödningen... När du sedan häller gödning (med citronsyra) i akvariet så är det så lite (enstaka 10-tal milliliter) att det inte påverkar, om du sköter dina vattenbyten...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Kharn
                              • May 2004
                              • 256

                              #15
                              Ursprungligen postat av Glimsan
                              Tack tack för alla jätte bra svar!!

                              Om jag har förstått rätt är det bara att hälla t.ex en av påsarna ner i 500 ml vatten i en flaska???
                              Sen har man 3 stycken olika flaskor och sedan vid vattenbyte häller man ner 30 ml från varje flaska ner i akvariet???? Var det rätt så ??
                              Hejsan

                              Nu har jag inte beställt påsar från PMDD.se och vet därför inte hur mycket som finns i påsarna, men jag kan nästan garantera att du får mäta upp hur mycket som du skall blanda ut flaskorna med för att få rätt konsentration när du sedan doserar från flaskorna. ( alltså INTE slå i hela påsen i flaskan )
                              MVH Jimmy
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                              Kommentar

                              Arbetssätt...