12lit växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _stiffe_
    • March 2006
    • 520

    12lit växtakvarium?

    heej jag tänkte "göra" om mitt kampfisk kar på 12lit till ett litet växtakvarium och jag undrar hur man ska göda jag tycker det är lte onödigt med co2
    obs! skriv så att jag förstår (jag fattar inget om vad som står i dom andra växttrådarna)
    *jag vill gärna behålla min fina sand botten!!!
    mvh/ stiffe
    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
    Skåne biotiop, + sebrafisk..
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Tycker du det är onödigt med co2? vad baserar du det på?

    Tja till ett 12liters blir det väl kompaktlysrör antar jag, var inte rädd, fläska på bara, minst ett 11watts, gärna två. Alla former av näring, inklusive co2 rekommenderas tveklöst, det är inte så svårt med en mäsksats.

    Kommentar

    • _stiffe_
      • March 2006
      • 520

      #3
      hur mycket kostar co2
      *jag fattar inte hur man gör med mäsk??
      och jag tror knappt det får plats med co2
      men mäsk kanske vore bra om jag fattar!?
      obs! kampfisken vill nog också trivas!
      Senast redigerad av _stiffe_; 22 June 2006, 22:55.
      A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
      Skåne biotiop, + sebrafisk..

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        En liter vatten i en 1,5 liter PET-flaska ett par dl socker oxh en nypa jäst, i korken borrar du ett hål som är lite mindre än luftpumpsslang. sen tvingar man in en luftpumpsslang i hålet och kopplar på en "syresten" som man stoppar i akvariet. Detta räcker nog till ett 12-liters, kostnaden blir väl runt 30 kr för slang och syresten, satsen behöver sättas om ibland, ju mindre jäst man tar desto längre räcker satsen, det finns hur mycket som helst att läsa om detta på internet, läs på lite mer innan du börjar. 20 minuter för att komma igång och kanske 10 minuter i veckan för skötsel låter väl inte så farligt?

        Kommentar

        • _stiffe_
          • March 2006
          • 520

          #5
          hur stor ska syrestenen vara och slang 0,5 eller?
          och vad räknar du som 10min skötsel i veckan??
          och ska slangen vara nere i "gojjan"
          Senast redigerad av _stiffe_; 22 June 2006, 23:13.
          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
          Skåne biotiop, + sebrafisk..

          Kommentar

          • tetra 1
            • July 2005
            • 1225

            #6
            Nej slangen tar upp gasen från mäsken co2:en och därför ska den inte vara i gojjan

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              beroende på vilka växter du väljer kan bikarbonat va ett fungerande substitut för co2.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • _stiffe_
                • March 2006
                • 520

                #8
                Raven kan du prata lite mer detaljerat ?
                (jag förstår inte växtspråk)
                A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                Skåne biotiop, + sebrafisk..

                Kommentar

                • Erik...
                  • May 2006
                  • 1459

                  #9
                  Ursprungligen postat av _stiffe_
                  hur stor ska syrestenen vara och slang 0,5 eller?
                  och vad räknar du som 10min skötsel i veckan??
                  och ska slangen vara nere i "gojjan"
                  Jag, och de flesta andra som gör det använder luftpumpsslang, till ditt akvarium skulle jag rekommendera den minsta (av utrymmesskäl) vita syrestenen, dom blå håller inte så bra. Om det är längden på slangen du är ute efter så mät själv hur lång du behöver, mäskflaskan får gärna stå under akvariet, helst på golvet, sedan leder du slangen upp en bra bit över akvariet så att det inte kan bildas en hävert ner i flaskan. Att den helst ska stå på golvet i ditt fall tycker jag för att det är svalare där, då går processen långsammare.

                  Till 10 minuter skötsel räknar jag först och främst tiden det tar att sätta om mäsken, och visst det är en överdrift, med 20 minuter att komma igång inräknas inte restiden till akvarieaffären för att köpa slang och syresten.

                  Och som Tera 1 påpekar, slangen ska absolut inte vara nere i mäsken/gojjan, det är bara gasen man vill ha, det ska däremot vara en bit mellan ytan på mäsken och slang-ändan, eftersom mäsken kan skumma lite, och det skummet vill man inte ha i akvariet!

                  Jag tycker fortfarande att du ska söka lite på internet för att se bilder på hur det kan se ut kom bara i håg att ditt akvarium är litet och därför behöver lite co2, du klarar dig därför säkert bra utan reaktor. Bra sökord kan vara: diy co2 yeast.

                  Eftersom ditt akvarium är så litet bör du dessutom se till att det inte är helt eller nästan helt lufttätt, kom också ihåg att se till fisken inte kan hoppa ut.

                  Det är mycket att tänka på innan man startar, men när allt är igång och man lärt sig hur det fungerar är det väldigt lite jobb, klart värt det tycker jag.

                  Kommentar

                  • _stiffe_
                    • March 2006
                    • 520

                    #10
                    jag hittade en bra sida och då sökte jag på "diy co2 yeast" och då fick jag fram denna sidan http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html#2 där står allt förutom recept (eller så har jag inte sett det) så jag undrar om någon kan något bra recept !
                    ska sätta igång så fort jag har recept!
                    tack för alla svar
                    A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                    Skåne biotiop, + sebrafisk..

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      jag tänkte "göra" om mitt kampfisk kar på 12lit till ett litet växtakvarium och jag undrar hur man ska göda jag tycker det är lte onödigt med co2
                      Det finns standardrecept på pmdd.se som fungerar bra.
                      När det gäller extra CO2 skulle jag fundera både en och två gånger. En vattenvolym på knappa 12 liter är väldigt riskfyllt att dra igång en mäskanläggning om du har tänkt att ha fisk i burken. pH:t kan rasa på nolltid om du har någorlunda normalt kH (karbonathårdhet).
                      Här finns en beskrivning om du ändå ska använda det: http://www.klaras.se/co2.htm
                      Ett alternativ är att köra med "low-tech" metoden som bygger på att CO2 produceras i bottensedimentet av fiskskit och annat.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • _stiffe_
                        • March 2006
                        • 520

                        #12
                        jag tog en tredjedel av 1,5lit satsen så det ska nog gå bra (tror jag) men jag ska hålla kåll på ph!
                        tänkte görasamma sak i mitt 54 lit akvarium men hur mycket ska jag då ha 1,5litflaska eller?
                        A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                        Skåne biotiop, + sebrafisk..

                        Kommentar

                        • _stiffe_
                          • March 2006
                          • 520

                          #13
                          hur lång tid tar det innan mäsken är igång och det börjar bubbla i akvariet?
                          A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                          Skåne biotiop, + sebrafisk..

                          Kommentar

                          • _stiffe_
                            • March 2006
                            • 520

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik...

                            Tja till ett 12liters blir det väl kompaktlysrör antar jag, var inte rädd, fläska på bara, minst ett 11watts, gärna två..
                            vad är det för lysrör och vilken armatur är 30cm lång??
                            A.agassazii, "L187", klippräka, Neocaridina denticulata sinensis, Neocaridina cf. zhangjiajiensis, Labidochromis caeruleus, Kakusa yngel
                            Skåne biotiop, + sebrafisk..

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av _stiffe_
                              hur lång tid tar det innan mäsken är igång och det börjar bubbla i akvariet?
                              Koldioxiden från mäsken skall börja bubbla nästan omedelbart (iallafall inom någon timme)... Växterna börjar bubbla när växtmassan vuxit sig så stor att växterna gör vattnet syremättat.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...