Algätare, gör dom någon nytta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    Algätare, gör dom någon nytta?

    Vad tycker vi på zpet om algätare???

    Jag har observerat debatter om olika algätare och deras effektivitet och hur många man skall ha i sitt akvarium.

    Men hur är det egentligen finns de verkligen ett samband eller intalar vi oss bara?
    Jag är inte helt ny innom akvaristiken och jag har tappat förtroendet för denhär lösningen.

    Orsaken är att jag kunnat ha akvarier som är helt rena utan någon somhelst algätare. Och om man tänker på hur snabbt alger växer under gynnsamma förhållanden så har jag svårt att tro på nån hjälp från en algätare.

    Jag tror att ibland så får man en placebo effekt dvs när man köper algätare så ändrar man även andra faktorer i akvariet och ger all cred åt algätarna.

    Min åsikt är att algätare kan göra små insatser då man behöver den sista lilla knufen/putsen, och den egentliga lösningen är balansen i akvariet.
    Sen så finns det säkert undantag när det gäller vissa alger och omständigheter.
    53
    Ja
    47,17%
    25
    Nej
    52,83%
    28

    Omröstningen har löpt ut.

    Senast redigerad av NiXoN; 06 May 2006, 15:17.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag håller med om att algätare hjälper lite, men inte har en chans i ett akvarie där algerna växer för fullt. Ska jag då klicka i 'ja' eller 'nej'?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Lite missvisande att ha en fråga i inläggets titel och sedan en annan "i finstilt" i själva röstningen...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Hmm jag borde nog ha varit tydligare eller kanske haft fler val.
        Men jag tycker att de känns som om frågan blir mer om algätare kan stoppa en blomning eller lösa missförhållanden/dålig skötsel.
        Så Svara "Nej"....

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Omröstninen var mest tänkt som en bonus, borde ha lagt mer energi på den förstår jag...
          Sorry!!

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Tycker inte jag kan svara varken ja eller nej...
            I början har t.ex. mina otocinclusar varit otroligt effektiva att ta bort alger från rutor, växter mm. Sedan slöar dom nog till...

            Detsamma gäller ancistrusar. Effektiva som små men sedan bekvämare av sig.
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Hur vet man att algätarna är effektiva? Och hur vet man egentligen att man "känner" sitt akvarium? Om man har ett algfritt akvarium med algätare så behöver det ju nödvändigtvis inte bero på att algätarna "gör sitt jobb". Kul fråga tycker jag... Jag har akvarier utan algätare och de har lika lite alger som de med algätare...
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ja är allt nöjda med mina algätare. Men jag tror inte det hade blivit så mycket mer "städat" om dom inte vart i. Mina är lite bortskämda så de tar hellre fiskmat.

                Så det blir ett Ja från min sida.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • oveb
                  • January 2004
                  • 2577

                  #9
                  Jag röstade klockrent på NEJ.

                  Att däremot Black Molly's klarar av att städa upp en grön yta på bara ett dygn har jag nyligen fått erfara... Fast dom räknas nog inte till algätare
                  Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ursprungligen postat av oveb
                    Att däremot Black Molly's klarar av att städa upp en grön yta på bara ett dygn har jag nyligen fått erfara... Fast dom räknas nog inte till algätare
                    Håller fullständigt med! Dom är de bästa "rensarna" jag har förutom slöjisen Lill-Erik som jag lånat av grannen som äter allt!
                    Senast redigerad av Marie J; 06 May 2006, 22:51.
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      #11
                      Tycker precis som NiXoN och Azur! Hjälper bara lite...
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        svarade nej då dom algätarna jag har inte är en lösning på problemet.

                        har 20+ körsbärsräkor och 1 amano som käkar alger.
                        däremot kan bl.a räkor vara en del av lösningen på alger.

                        algproblem beror trots allt på många delar som b.la kan motverkas med algätande djur men inte enbart djur.

                        bra ljus, rätt näringsförhållanden och bra biologisk filtrering påverkar också.
                        Senast redigerad av Raven; 06 May 2006, 22:54.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • jolon
                          • December 2002
                          • 1075

                          #13
                          Håller med raven men med mina egna ord mina siameser håller efter symptomen men gör inget åt orsaken, så på frågan äter dom alger ? Svar: hell yes!
                          Men på frågan kommer dom hålla ditt kar algfritt? Svar: Ta reda på instabiliteten själv din late d****l .
                          OBS det här är inte på något sett riktat mot någon överhuvudtaget, det är bara ett sätt att beskriva problematiken att många överlåter problem till fiskar som dom själva är bättre skickade att åtgärda,, typ jag köper en mal för att den äter bajs så jag inte behöver städa botten
                          My internet should be readonly.

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av jolon
                            typ jag köper en mal för att den äter bajs så jag inte behöver städa botten
                            bara det att malar äter inte skit så det är inte ens en halvtaskig lösning och ja en del har försökt med det :/
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

                              #15
                              Ursprungligen postat av jolon
                              typ jag köper en mal för att den äter bajs så jag inte behöver städa botten
                              Jag älskar mina pansarmalar av rent estetiska skäl samt för att deras blotta existens tilltalar mig men de fyller även en funktion som sandstädare eftersom de plogar igenom blästersanden i sina raider. Jag är övertgad om att sanden håller sig fräsch och inte packar sig på grund av dem!! Å de äter definitivt maten som blir över så ur det perspektivet är de städare!! Däremot inte algätare som tråden handlade om. Sorry, spårade ut lite nu...
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...