För mkt ljus/ för lite växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • soetiz
    • October 2002
    • 377

    För mkt ljus/ för lite växter?

    Hej Hej! Har börjat få lite alger på mina växter, de där klassiska grönalgerna på anubiasbladen med lite toffsalger i kanterna på lite allt möjligt. Även några små runda gröna prickar på glasrutan.

    Fakta:
    120 liter 75*40*40
    1 st grolux 18 W
    1 st aquastar 18 W
    10,5 timmar om dagen

    2 st svärdsplantor
    4 st anubias
    Göder med pmdd utan CO2, 10 ml då jag byter ca 40-50 liter ca 1 gång i veckan

    4 kakaduaciklider
    2 vuxna ancistrus och ett x antal bebismalar (ca 20?)

    Upptäckte här om morgonen att det faktiskt kom direkt solljus på karet, dock bara en liten del, men det kan ju räcka, eller? Ska nu sätta en svart pappskiva på kortsidan där ljuset kommer. den vita stenen som låg i solljuset har fått grön/blå små alger på sig.

    Så, för att få bukt på mina alger ska jag då skaffa fler växter, minska ljustiden, byta gödningsmetod eller något annat??
    tack på förhand!
    Simma lugnt!

    Min zoon:
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111
  • jower
    • December 2002
    • 472

    #2
    köp någon snabbväxande växt. kan rekomendera Heteranthera zosterifolia. växer som ogräs både med och utan co2 + att den e snygg
    /Johan

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Om du börjar få blågröna alger, dvs cyano, så är det dags att börja göda mer, speciellt med KNO3
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        och grönalger på anubias kan förhindras genom att plantera anubias lite i skuggan.
        anubias växer rätt långsamt och har inte så höga krav på ljus.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • soetiz
          • October 2002
          • 377

          #5
          okej, nån Heteranthera zosterifolia, lite mer gödning och anubias i skuggan så borde det bli bättre? vart får man tag på den där växten?
          Simma lugnt!

          Min zoon:
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Att anubias skulle trivas bättre i skuggan är en myt som jag tycker vi slutar sprida. Mina anubias trivs jättebra rakt under en 250 Watt Metallhalogen.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Hur är det med Javaormbunkar då?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Hur är det med Javaormbunkar då?
                Javaormbunkar (åtminståne Windelöv-typen) trivs inte direkt under en fet MH-lampa.... (Jag tog död på nästan hela mitt bestånd på det viset). -Passade på att fråga Claus Christensen på Tropica detta och han verfierade att de inte är så förtjusta i starkt ljus... Har vi inte haft denna diskussion tidigare?
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • soetiz
                  • October 2002
                  • 377

                  #9
                  ja mina anubias tycks också trivas, de växer och frodas. jag tror att det kanske har å göra med strukturen på bladen. de fastnar lätt alger där på. och eftersom man inte ansar bladen så som man gör på en svärdsplanta så kan ju ett å samma blad finnas kvar hur längesom helst och samla på sig en massa alger?
                  men en snabbväxande växt skulle nog inte skada
                  Simma lugnt!

                  Min zoon:
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av soetiz
                    ja mina anubias tycks också trivas, de växer och frodas. jag tror att det kanske har å göra med strukturen på bladen. de fastnar lätt alger där på. och eftersom man inte ansar bladen så som man gör på en svärdsplanta så kan ju ett å samma blad finnas kvar hur längesom helst och samla på sig en massa alger?
                    men en snabbväxande växt skulle nog inte skada
                    Skillnaden är att snabbväxande växter är mycket mer förlåtande till misstag. Förstör man alla bladen med alger så har de ju snart ersatts med nya. Med anubias och andra långsamväxande arter får man lida av sina misstag i månader innan skadorna "reparerats"...

                    En rejäl utmaning helt enkelt! -Därför gillar jag anubias.

                    The Anubias Tank: http://showcase.aquatic-gardeners.or...y=0&vol=3&id=5
                    Senast redigerad av petnym; 31 March 2006, 12:23.
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • soetiz
                      • October 2002
                      • 377

                      #11
                      men är det inte så att om man råkar ha lite överskott på näring så förbrukar de snabbväxande näringen fortare än tex anubias.

                      Men jag ahr hört att grönalger tyder på att akvariet har en god balans, kemiskt sett alltså (inte till synes).

                      Men jag har ändå en känsla av att den näringen jag tillför är för mkt för mina växter? är det så?
                      Simma lugnt!

                      Min zoon:
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Svårt att säga vad det är. Den största riskfaktorn i det du beskriver är helt klart solljuset. Kan också vara en idé att se över hur mycket ströljus som når akvariet när det är släckt.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          -Passade på att fråga Claus Christensen på Tropica detta och han verfierade att de inte är så förtjusta i starkt ljus...
                          Ok, det är lite märkligt med ljus-kraven om man kollar vad dom själva märker sina Anubias och Javaormbunkar med. Verkar vara märkta på samma sätt i stort sett.

                          Kanske Tropica som bidrar till förvirringen dårrå =)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Ok, det är lite märkligt med ljus-kraven om man kollar vad dom själva märker sina Anubias och Javaormbunkar med. Verkar vara märkta på samma sätt i stort sett.

                            Kanske Tropica som bidrar till förvirringen dårrå =)
                            Där har du en poäng!

                            -Men jag tror inte man skall tolka informationen på tropicas "plant stickers" så bokstavligt, det är nog mest avsett som vägledning...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jupp.

                              Ang. att Anubias skulle vara svår att få ren från alger är det ju bara att stoppa den i ett växthus, som den snygga du visade på bild i en annan tråd.

                              Javaormbunkar däremot gör ju lite som dom vill, blir dom inte svarthåliga så börjar dom producera massor av adventivplantor under hela bladen =/
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...