Egna buffertlösningar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Egna buffertlösningar?

    Hej!

    Jag fick med buffertlösningar när jag köpte min probe. Nu har dom stått i kylen i en månad och nåt är galet. det kan vara proben, lösningarna eller min hembyggda controller.
    Clas olsson och elfa har lösningar som kostar från 100kr och uppåt. man kan beställa från utlandet, men dels verkar det vara färskvara och dels blir det en del pengar med frakt osv.

    Sen har det visat sig att det inte behöver vara helt exakt för den tillförlitligaste doseringsmetoden är 0,2 över krause typ.

    Så jag tänkte en mättad lösning av destvatten? och bikarbonat borde ge ca 8,2.

    Finns det nåt som ger mellan 4 och 6 fast konstant varje gång man blandar?

    Urban
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    En buffertvätska som håller exakt det ph't man önskar vore ju mumma. Problemet är vad man skulle ha för referens för att blanda till den...
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      När du använt din buffert lösning (den du har i kylen) har du doppat proben direkt i den lösningen sedan satt in den i kylen igen och gjort detta flera gånger...?
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Perrx
        • October 2005
        • 119

        #4
        Jag håller på att skissa på en egen kontroller nu. Hur har du byggt din? Är den elektronisk eller har du löst det på något annat sätt? Min ska iaf vara baserad på en microkontroller.
        Det skulle vara kul att få veta hur du löste det.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          2 tsk Citronsyra i en halvliter batterivatten ger väl ganska exakt 4 i pH humm.. Var det inte du Peterhaack som visade det i chelat-tråden?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Ursprungligen postat av peterhaack
            När du använt din buffert lösning (den du har i kylen) har du doppat proben direkt i den lösningen sedan satt in den i kylen igen och gjort detta flera gånger...?
            Nej!
            Jag har hällt upp några cl i ett snapsglas och ställt in petflaskan i kylen igen.
            Efteråt kastade jag det i snapsglasen.

            Det följde med några små påsar med pulver som skulle blandas med 250 ml destvatten så jag tog batterivatten.

            Urban

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #7
              Hej!

              Ursprungligen postat av Perrx
              Jag håller på att skissa på en egen kontroller nu. Hur har du byggt din? Är den elektronisk eller har du löst det på något annat sätt? Min ska iaf vara baserad på en microkontroller.
              Det skulle vara kul att få veta hur du löste det.
              Min är helt analog.

              en op med inställbar förstärkning på ca 16 ggr (1ph=1volt)
              en op för att ställa utgånen
              ett visarinstrument.

              Nu verkar nåt vara på tok, proben, eller så har spänningsmatningen glidit lite (7809,7818)

              Urban.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                2 tsk Citronsyra i en halvliter batterivatten ger väl ganska exakt 4 i pH humm.. Var det inte du Peterhaack som visade det i chelat-tråden?
                Jo det skall ge 4 i pH men jag skulle inte lita blint på det, utan se om felet kanske ligger i buffert lösningen eller proben..

                Proben kan ha fått en belägning och buffertvätskan som i detta fallet verkar vara pulver(har låg hållbarhet)
                Jag vet att Vätska är dyrt men har en hållbarhet som är längre än pulver.
                Och att det är viktigt att man gör som Urban gör hälla upp lite och ställa in resten i kylen, i kylen kan vätska stå längre än pulvervätskan...

                tyvärr e vätskan färskavara =O(

                Urban skicka mig ett mail på fisk@haack.se så kanske vi kan ordna ngt..
                Senast redigerad av peterhaack; 10 February 2006, 09:14.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • Perrx
                  • October 2005
                  • 119

                  #9
                  Ursprungligen postat av urbanandersson
                  Hej!

                  Min är helt analog.

                  en op med inställbar förstärkning på ca 16 ggr (1ph=1volt)
                  en op för att ställa utgånen
                  ett visarinstrument.

                  Nu verkar nåt vara på tok, proben, eller så har spänningsmatningen glidit lite (7809,7818)

                  Urban.
                  Vad kommer det ut för spänning ur proben? Jag tycker att jag har läst att den ligger mellan -1,999V och 1,999V, stämmer det? (verkar inte så med tanke på din konstruktion)

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Perrx
                    Vad kommer det ut för spänning ur proben? Jag tycker att jag har läst att den ligger mellan -1,999V och 1,999V, stämmer det? (verkar inte så med tanke på din konstruktion)
                    En pH-prob ger 59,16 mV per pH
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Perrx
                      • October 2005
                      • 119

                      #11
                      Ursprungligen postat av petnym
                      En pH-prob ger 59,16 mV per pH
                      Nu stämmer matten även för mig! Tackar!

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #12
                        Hej!

                        Ursprungligen postat av Perrx
                        Nu stämmer matten även för mig! Tackar!
                        Det lättaste är att använda blues boys ritning för han har en lysande enkel konstruktion som man kopplar till en vanlig dator.

                        Urban

                        Kommentar

                        • NE
                          • January 2004
                          • 1549

                          #13
                          Det överst dokumentet på denna sida är ganska informativt, det finns även en tabell med vilka blandningar man använder för att få buffertlösningar (man måste registrera sig för att få ladda ned).

                          /Niklas

                          Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #14
                            Hej!

                            Tack NE för tips, tyvärr så är mina kemikunskaper aldeles för låga för att jag ska kunna ta till mig. Jag skulle behöva nåt enkelt recept.

                            Kan man använda ramlösa som en låg referens? den innehåller ju salter och mineraler och är mättad med co2 så ph:t borde vara lågt och stabilt?

                            Urban

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ramlösan tror jag har ett stabilt ökande pH med tanke på alla bubblor (CO2)som hela tiden avges hmm..
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...