Växt som växer ihop med rot.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rimturs
    • September 2005
    • 71

    Växt som växer ihop med rot.

    Hejsan,

    Inför planeringen av mitt nya 450 liters kar jag har blivit sugen på att ha två eller tre riktigt stora rötter i karet.
    På en av dessa rötter skulle jag vilja ha en växt som "slingrar" sig upp efter och runt roten.

    Vet att det finns ett flertal sådanna, men jag är inte direkt en expert på växter eftersom jag är van vid ciklid-kar utan växter.

    Någon som har bilder på en egen rot som växten har vuxit ihop runt och vad heter i sådant fall växten?

    Tack på förhand.
    "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    javamossa kan du kanske få att växa slingrigt om du binder upp den...
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Math
      • March 2005
      • 91

      #3
      Anubias växer också på rötter.
      //

      Mvh Mathias

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        ja det gör javaormbunke med, men frågan är om de slingrar sig uppåt..?
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Javaormbunke kan växa på både rötter eller stenar. Den är ingen slingerväxt, men jag tycker det ser jättesnyggt ut
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Undervattensväxter som växer fast på rot finns det några stycken. (De mest kända är redan nämnda ovan). Men en undervattensväxt som slingrar sig runt en rot kommer du inte att hitta. Undervattensväxter behöver inte det stöd som övervattensväxter behöver, så de behöver inte slingra sig fast vid något. Däremot kan man kanske beskära och surra fast växten på ett sådant sätt att det ser ut som om den slingrar sig, men det blir nog mycket jobb att hålla till stånd under en längre tid.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • y0da
              • August 2005
              • 1697

              #7
              Riccia Fluitans är väl relativt vanlig att ha på t.ex. rot (åtminstone i amanos kar ). Men precis som petnym säger så "slingrar" den ju sig inte, man får binda fast den och tvinga den att vara vid roten. Men den kommer att växa mot ljuset så man får beskära den om den ska vara snygg.

              Ingen som råkar veta hur snabbt sådana växer förresten? Undrar lite över hur ofta man behöver beskära dem.. klurar på om jag inte ska försöka sätta sådan på en rot själv.
              http://www.y0da.se

              540L SA

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Det finns en gröna svampdjur som växer på stenar i rinnande vatten och på grenar i sjöar. De är ganska snygga (smaken är som baken). Vet inte om man kan få dem att trivas i akvarium. Det är nog för varmt.


                Kommentar

                • Rimturs
                  • September 2005
                  • 71

                  #9
                  Tack för alla snabba svar

                  Hur ser Anubias ut tillsammans med en rot? Någon bild?
                  "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Anubias och Javaormbunke på rot


                    Anubias på rot
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Rimturs
                      • September 2005
                      • 71

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Såg riktigt läcker ut

                      Ni får ursäkta min dumma fråga, men hur får man fast Anubias på roten?
                      Är som sagt inte så vidare van vid växter i akvariet.
                      "Vegetarian" - fornnordiskt ord för "Dålig jägare"

                      Kommentar

                      • MagicFingers
                        • November 2003
                        • 3136

                        #12
                        bolbitis (heudiolotti) är oxå en "växafast" växt
                        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                        Nunc Est Bibendum

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          #13
                          Brun bomullstråd ser nästan precis likadant ut som javaormbunks-rötterna, Javaormbunke, Anubias, Javamossa o Glasormbunke fäster ju på rötter o stenar så dom kan du binda med sutråd som bryts ned lagom tills att växterna sitter fast, men ricca kommer bara flyta upp när tråden går av sen.
                          Knyt annars med nylonlina, fiskelina, typ 0,20mm eller nåt =)
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • M.W
                            • November 2002
                            • 393

                            #14
                            Ursprungligen postat av y0da
                            Riccia Fluitans är väl relativt vanlig att ha på t.ex. rot (åtminstone i amanos kar ). Men precis som petnym säger så "slingrar" den ju sig inte, man får binda fast den och tvinga den att vara vid roten. Men den kommer att växa mot ljuset så man får beskära den om den ska vara snygg.

                            Ingen som råkar veta hur snabbt sådana växer förresten? Undrar lite över hur ofta man behöver beskära dem.. klurar på om jag inte ska försöka sätta sådan på en rot själv.
                            Jag kör med Riccia på rötter, ditsnörda med massor av fiskelina. Trimmar den varje vattenbyte, bara klipper med sax rakt av. Trimmar jag inte så släpper det stora sjok emellanåt.. Provar på en rot med sånt där rött nät som apelsiner kommer i och det håller ihop mycket bättre.
                            If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

                            Min blog
                            PlantSwap

                            Kommentar

                            • y0da
                              • August 2005
                              • 1697

                              #15
                              Ursprungligen postat av M.W
                              Jag kör med Riccia på rötter, ditsnörda med massor av fiskelina. Trimmar den varje vattenbyte, bara klipper med sax rakt av. Trimmar jag inte så släpper det stora sjok emellanåt.. Provar på en rot med sånt där rött nät som apelsiner kommer i och det håller ihop mycket bättre.
                              Varje vattenbyte = varje vecka, för din del eller?
                              Fast så länge det inte lossnar stora bitar så tror jag inte jag stör mig så mycket på att det blir lite vildvuxet emellanåt. Varje vecka är väl förvisso inte så jättejobbigt heller, men det kan vara jobbigt att vara tvingad till det.
                              http://www.y0da.se

                              540L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...