Hur påverkar vattnets hårdhet fotosyntesen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    • January 2006
    • 102

    Hur påverkar vattnets hårdhet fotosyntesen.

    Jag har en fråga till er växtexperter. På den ort jag bor påstår bl a medlemmar i den lokala akvarieföreningen att det inte räcker med PMDD och Co2 för att få igång bubblet i växtkaren. Det som krävs är osmosvatten alt. att man kör vatten i en tunna och låter Oxalsyra fälla ut kalket ur vattnet. Detta vatten blandar man med kranvatten - vips så bubblar det. Själv kör jag med PMDD och Co2 i mitt kar utan något bubbel. Är jag tvungen att använda deras metoder för att få fart på "kolsyrebubblet?
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    #2
    Hejsan

    Jag kör CO2 , 0,7W/L samt PMDD efter Tom Barrs Estimated Index
    och det bubblar så in i helsike..

    Har du Bra CO2 nivåer och ljus så det räcker samt kör PMDD/EI så bubblar det från växterna.

    Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Gödning, CO2, ljus och tillräcklig stor växtmassa för att syremätta vattnet behövs för att det skall börja bubbla. Några få anubias i burk räcker tex inte...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • T_K
        • January 2006
        • 102

        #4
        Jo, det har jag förstått att det ska normalt ska göra. Men inte här.
        Är det svårare att få igång bubblet i hårt vatten än i mjukt? Det är det jag gärna vill ha svar på.

        Kommentar

        • T_K
          • January 2006
          • 102

          #5
          Aha... det där med att växtmassan påverkar visste jag inte heller... tack för den upplysningen.

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Ursprungligen postat av T_K
            Jo, det har jag förstått att det ska normalt ska göra. Men inte här.
            Är det svårare att få igång bubblet i hårt vatten än i mjukt? Det är det jag gärna vill ha svar på.
            Blues boy har typ kh9 men där bubblar det bra. du kan ju söka och kolla hans inlägg, han har en del filmer på bubbel.

            Urban

            Kommentar

            • T_K
              • January 2006
              • 102

              #7
              Då spelar det alltså ingen roll, växterna växer lika bra i hårt vatten som i mjukt. Rätt?

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #8
                Vissa hävdar att högt GH kan göra att det krävs mer mikronäring. Jag tycker mej själv ha märkt det när jag tillsatt extra Ca och Mg, men det kan också bero på nåt helt annat, så ta det med en rejäl nypa salt. (Ha inte ner saltet i akvariet bara... )
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Blues boy har typ kh9 men där bubblar det bra. du kan ju söka och kolla hans inlägg, han har en del filmer på bubbel.
                  Han har för närvarande en router som säckat ihop men ska nog få igång bråten snart igen
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • cryptomarko
                    • August 2005
                    • 181

                    #10
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Han har för närvarande en router som säckat ihop men ska nog få igång bråten snart igen
                    Jaha...det är därför man inte kommer in!
                    /Markus
                    18 år

                    www.cryptomarko.webb.se

                    Kommentar

                    • T_K
                      • January 2006
                      • 102

                      #11
                      Bluesboy - vad har du för övriga värden på ditt vatten? Ph etc...

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Hårt vatten buffrar pH så att det blir högt. Vid högt pH förekommer det oorganiska kolet som växterna behöver för att växa som vätekarbonat (HCO3-) eller kolsyra (H2CO3). Det är en kemisk jämvikt som beror på pH. Så i hårt vatten kan det lätt bli brist på koldioxid.

                        Många vattenväxter kan inte använda vätekarbonat utan måste ta in koldixid. Har man för högt pH drabbas växterna av kolbrist trots att det kanske finns massvis med kol i vattnet. Vissa vattenväxter kan använda vätekarbonat (t ex Ceratophyllum) och borde vara bättre i ditt fall.

                        Kommentar

                        • LN
                          • November 2004
                          • 1478

                          #13
                          Krax - har du namn på fler växter som är "bättre" på växa med vätekarbonater?
                          Larry
                          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                          Kommentar

                          • T_K
                            • January 2006
                            • 102

                            #14
                            Krax! Tack, det var detta svar jag var ute efter. Då är det alltså ingen större idé att köra i en massa CO2 så länge man inte sänker hårdheten.
                            Äntligen börjar jag känna någon slags logik!

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Nej jag sa inte att de var bättre på att växa med bikarbonat än med koldioxid, bara att vissa kan göra det. Isoetes, Lobelia, Eleocharis kan inte ta upp bikarbonat men är överlägsna på att ta upp koldioxid från botten.

                              Potamogeton, Elodea, Myriophyllum, Ceratophyllum, Ranunculus är såna som jag tror kan ta upp karbonat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...