Finns "ciklidgräs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Finns "ciklidgräs"

    Jag var och handlade lite växter till mitt nya akvarium och som vanligt visste de inte alls vad växterna hette.
    Utom en växt som hon bestämt visste hette "ciklidgräs"! Men jag hittar inget om det här på Zoopet.
    Finns det verkligen något som heter så? Såg ut som ett halvhögt gräs. Jag köpte det för det var snyggt...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ciklidgräs kallas så för att få ciklider äter den. Egentligen är det en sumpväxt som dör om den får stå alltförlänge under vatten. Den trivs bäst med fötterna i vatten och bladen i luften.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      #3
      Smart av mig att köpa det då :o ??? Expediten sa också att det hette så för att cikliderna inte äter det. Äter cikliderna dom andra växterna då? Visste inte att de gav sig på växterna.
      Fast jag ska ha dvärgciklider... Dom kanske inte sätter i sig växterna.
      Jag hittar inget om ciklidgräs i någon av böckerna jag lånat på bibblan heller .
      Varför ska man ha den om den dör när den står under vatten, det ska ju akvarieväxter göra...
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • mam
        • May 2004
        • 1064

        #4
        Jag köpte också ciklidgräs en gång och den höll inte så länge. Byter man ut den tillräckligt ofta är det säkert ingen fara. Vår växt blev dessutom alldeles hårig av alger som satt stenhårt fast. Har inte köpt den igen efter det.
        /Nina

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av mam
          Jag köpte också ciklidgräs en gång och den höll inte så länge. Byter man ut den tillräckligt ofta är det säkert ingen fara. Vår växt blev dessutom alldeles hårig av alger som satt stenhårt fast. Har inte köpt den igen efter det.
          Förstår inte vad man ska ha det till... Lätt att vara efterklok:o fast jag får väl vara glad att jag i alla fall är efterklok... !
          Jag sätter väl ner det i akvariet så får det bli som det blir. Fast jag undrar varför det inte står att läsa något om det någonstans.
          Tack för svaren!
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • mam
            • May 2004
            • 1064

            #6
            Jag sökte på mina egan gamla inlägg och det visade sig att mitt ciklidgräs började fransa sig efter en vecka.

            /Nina

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              #7
              Tittade på din tråd om ciklidgräs. 45:- för en växt som håller en vecka! Jag fick 4 växter för 100:-. Men ändå... Det är(var) en snygg växt men den skulle säljas som foder eller nåt !
              Om personalen i zoobutikerna är dåliga när det gäller fiskar och annat så tycker jag de är ännu sämre när det gäller växter.
              Det borde faktiskt stå på växterna vad dom heter + lite fakta om hur stora dom blir, vad dom kräver osv. Har inte träffat på något sådant än.
              Tänk om man hittade en affär där man bara kunde knalla in och lita på allt de säger...
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Birgitta W
                Jag sätter väl ner det i akvariet så får det bli som det blir. Fast jag undrar varför det inte står att läsa något om det någonstans.
                Tack för svaren!
                Här står det lite om den:



                och här:



                Lite trist att akvariebutikerna pushar så hårt för krukväxter som oundvikligen ruttnar av att vara under vatten...

                Ursprungligen postat av Birgitta W
                Fast jag ska ha dvärgciklider... Dom kanske inte sätter i sig växterna.
                Dvärgciklider som Fjärilsciklider och Apistogrammor brukar inte äta av växterna...
                Senast redigerad av petnym; 12 December 2005, 22:10.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  [QUOTE=petnym][QUOTE=Birgitta W]Jag sätter väl ner det i akvariet så får det bli som det blir. Fast jag undrar varför det inte står att läsa något om det någonstans.
                  Tack för svaren!
                  Här står det lite om den:



                  och här:

                  http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=159A Men ska jag bara kasta den (eller kanske hellre gå tillbaka med den). Kan väl inte vara bra att sätta ner en växt som ruttnar i akvariet?
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • mam
                    • May 2004
                    • 1064

                    #10
                    Jag skulle nog gå tillbaka och be att få byta till en AKVARIEväxt. Annars kan du kanske sätta den i en vas med vatten i botten eller så.
                    /Nina

                    Kommentar

                    • Birgitta W
                      • October 2005
                      • 2764

                      #11
                      Har gått och retat upp mig på detta löjliga "ciklidgräs"!!!
                      Vad är det egentligen för mening med den växten i ett akvarium? Fördelen med det ska alltså vad att "cikliderna inte äter det..." Vaddå "cikliderna inte äter det"... Det blir tydligen ändå förstört inom någon vecka! Då vore det väl bättre om cikliderna faktiskt åt eländet så det i alla fall gjorde någon nytta, som ciklidmat!
                      Jag hade tänkt lämna tillbaka det idag men orkar inte bråka, planterar det i alla fall så får vi se hur länge skräpet varar...
                      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                      Min zoon :
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                      Kommentar

                      Arbetssätt...