Växter som håller sig fina länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvina
    • October 2004
    • 103

    Växter som håller sig fina länge?

    Har tänk och köpa lite nya, fina växter till mitt akvarium. Det ska vara växter som håller sig fina och inte blir mörka eller så. Någon som har något förslag?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av elvina
    Har tänk och köpa lite nya, fina växter till mitt akvarium. Det ska vara växter som håller sig fina och inte blir mörka eller så. Någon som har något förslag?
    Alla växter som får tillräckligt med ljus och gödning håller sig fina hur länge som helst. Sök i Artregistret här på Zoopet på de enklaste svårighetsgraderna så får du massor av bra förslag...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Och så köp växter som är vattenväxter, inte sumpväxter eller krukväxter.
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • elvina
        • October 2004
        • 103

        #4
        Hmm... Inte mina, dom får tillräckligt med ljus och näring, men blir iallafall dåliga.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          då är det nåt som inte stämmer.

          göder du med nåt och isåfall vad ?
          vad har du för ljus och hur mycket ?
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • elvina
            • October 2004
            • 103

            #6
            Dom får växtnäring, Tropica Master Grow. Det följde med lysrör i akvariet när jag köpte det, så det borde inte vara något problem med det..

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av elvina
              Dom får växtnäring, Tropica Master Grow. Det följde med lysrör i akvariet när jag köpte det, så det borde inte vara något problem med det..
              Vad är det för lysrör?

              De akvarier som säljs ute i butikerna har inte alltid tillräcklig belysning för att ens hålla de enklaste växter vid liv...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • elvina
                • October 2004
                • 103

                #8
                Jadu... Sånt har tyvärr inte jag koll på, och ingen annan heller för den delen.. :P Men jag kan nog ta reda på det...

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av elvina
                  Har tänk och köpa lite nya, fina växter till mitt akvarium. Det ska vara växter som håller sig fina och inte blir mörka eller så. Någon som har något förslag?
                  Frestad att svara plastväxter.
                  Ett mer allvarligt svar är väl Ceratopteris - flytormbunkar
                  Andra pålitliga växter är väl Javamossa och Javaormbunke...
                  Även om de är mörkare...
                  Ceratopteris och javamossa är väl egentligen de enda växterna som killioterna accepterar - kanske också Hornsärv - men mina (inhemska) tycks ha försvunnit.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • elvina
                    • October 2004
                    • 103

                    #10
                    Kollade in Ceratopteris och Javamossa här på zoopet, och dom verkade bra.. Ska nog köpa sånna..

                    Kommentar

                    • erland
                      • June 2003
                      • 410

                      #11
                      Det kan givetvis vara så att du hittills haft känsliga växter och det därför inte gått så bra, men det skulle också kunna vara så att det saknas någon typ av näring som gör att växterna in trivs. Göder man med TMG så får man flera typer av näring, men det kan fortfarande vara näringsbrist av något ämne som inte ingår i TMG. Om detta är fallet är nog risken att du får problem oavsett vilka växter du köper, problemen kan bli mindre om växterna inte är så känsliga men de kommer säkert att finnas där ändå.

                      Kan du beskriva lite mer exakt hur växterna ser ut när de dör så kan säkert någon av de kunniga växtakvaristerna här på zoopet hjälpa dig mer kring exakt vad problemet kan vara.
                      Erland Isaksson
                      Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                      Min Zoopet Blog

                      Kommentar

                      • elvina
                        • October 2004
                        • 103

                        #12
                        Har bla en Javaormbunke nu, och man har ju hört att dom ska vara rätt tåliga, men min tycks ha blivit mindre och mindre för varje dag, alltså, den tappar blad, blir väldigt mörk och får MASSOR av alger på sig... Hela mitt akvarium är utsatt av mycket alger,så dom kanske tar all näring från växterna, eller? Det händer samma sak med alla andra växter..

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          den tappar blad, blir väldigt mörk och får MASSOR av alger på sig... Hela mitt akvarium är utsatt av mycket alger,så dom kanske tar all näring från växterna, eller?
                          Eftersom alger klarar runt 100 ggr lägre näringsnivåer jämfört med växter och dina växter tappar blad kanske det är läge att börja göda? Eller tycker du fortfarande att dom får tillräckligt med näring?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • elvina
                            • October 2004
                            • 103

                            #14
                            Göda? Du menar att jag ska i mera Tropica Master Grow? Har ju alltid trott att dom får för mycket sånt, och att det är därför det får alger..

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              tmg är mikrogödning.
                              växter behöver även makrogödning.

                              kan börja å titta i denna länken där finsn bilder och beskrivningar på olika bristsymptom


                              står lite om mikro/makro gödning.


                              om du surfar runt på den hemsidan hittar du även annan info som är bra att veta.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...