Växterna blir röda!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cactus
    • July 2005
    • 278

    Växterna blir röda!?

    Hej!

    Jag har upptäckt att mina växter börjar bli helt röda. Nya blad som slår ut är röda, inte gröna som de brukar vara hos dessa växter.

    Den växt som jag särskilt märkt det på är jättevallsnerian.

    Titta på bilden nedan.



    Vallsnerian till vänster har tydligt vissa röda blad, och likaså de två tydliga röda bladen på den höga växten i mitten. (växten nere till höger ska vara röd).

    Vad är detta för något ? varför är de röda ?
    Akvarium:

    310 liter
    3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
    PMDD
    CO2 med kontroller
    Ytterfilter 1050l/h
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av cactus
    Vad är detta för något ? varför är de röda ?
    Det är näringsbrist! Göder du med något?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #3
      uh...

      Nån universal gödning för växter. Jag är rädd för att ta för mkt, med tanke på alger.

      Vad ska jag göra nu då?
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Ta i med mycket gödning.

        Regel ett: Du kan inte begränsa algernas "mat" så att de hålls tillbaka innan växterna dör. Växterna dör långt innan du har så låga näringsninvåer att algerna inte växer.
        Slutsats: Göd mycket så att växterna garanterat har det de behöver och kan se till att det inte finns gödning av "lättsmält" form till algerna.

        Regel två: Ge växterna CO2 (vilket iofs är en gödning), så växer de bra (och algerna dåligt). Kol, som är C:et i CO2 (koldioxid), är den största del som växterna består av (förutom vatten). Med kol så klarar växterna av mindre ljusmängd.
        Slutsats: Börja gärna med en eller två små flaskor mäsk som ger CO2 till akvariumet. Mäsken laddas om en gång i veckan, gärna med överlappning om man har två.

        Regel tre: Växterna behöver två typer av gödning, makro- och mikro-gödning (macro är latin stor och micro latin litet). Kväve, Kalium och Fosfor är det vanligaste makroämnen som oftast saknas. Växterna behöver mycket av dem. KNO3 innehåller kalium och kväve samt KH2PO4 innehåller kalium och fosfor. Därför brukar man tillföra dessa till akvariumgödning efter vattenbyten. Av mikrogödning, som exempelvis järn, behövs ändast små mångder. Göd gärna med exempelvis TMG för att få dessa. Dessa innehåller tyvärr inte mycket av makroämnena.
        Slutsats: Sök på PMDD och blanda två lösningar av ämnena KNO3 och KH2PO4 ovan samt använd någon gödningsämne som du kan köpa, exempelvis TMG. Tillsätt dessa efter vattenbyten.

        Om du gör detta undviker du alger och får växter som växer bra.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Inga av de aktuella växterna behöver co2 tillsats.

          Problemet är kvävebrist, det kan du lösa antingen med kno3 eller med minskade vattenbyten och ökad matning. Du kan inte lösa det med komerciella spårämneslösningar, de inehåller inte kväve.

          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • cactus
            • July 2005
            • 278

            #6
            Tack för svaren!

            Jag har nu beställt en omgång med PMDD, som förhoppningsvis ska komma innan helgen.

            Jag har aldrig varit med om detta innan. Kan det kanske bero på att jag just installerat mer ljus? (2 lysrör till, totalt 4 nu). I och med det behöver växterna mer näring ?

            På tal om CO2, det skadar väl inte att tillsätta lite co2 ändå ? växterna blir väl frodigare och finare?

            tack.
            Akvarium:

            310 liter
            3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
            PMDD
            CO2 med kontroller
            Ytterfilter 1050l/h

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              co2-gödning skadar inte växter utan dom växer ännu bättre och förbrukar då stora mängder näring.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ursprungligen postat av cactus
                Tack för svaren!

                Jag har nu beställt en omgång med PMDD, som förhoppningsvis ska komma innan helgen.

                Jag har aldrig varit med om detta innan. Kan det kanske bero på att jag just installerat mer ljus? (2 lysrör till, totalt 4 nu). I och med det behöver växterna mer näring ?

                På tal om CO2, det skadar väl inte att tillsätta lite co2 ändå ? växterna blir väl frodigare och finare?

                tack.
                Mer ljus gör att växterna vill ha mer gödning. Helt rätt tänkt.

                Mer co2 gör också att växterna vill ha mer gödning.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  Kvävebrist alltså?
                  Jag har EXAKT samma symptom på min bleheri och vallisneria. Detta till trots att jag har bra fiskbesättning och håller absolut inte igen på matningen. Dessutom pytsade jag i en fulldospuls i söndags, enligt receptet på pmdd.se. Ingen CO2.

                  cactus, har du fått någon ordning på det?
                  Hur mycket mer KNO3 bör jag ösa ner i karet? Bleherin har dessutom hål i de nya bladen. Hör detta ihop med bristen, eller ska jag skylla på malarna? Skumt att de enbart äter på de nya bladet isf..
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    De flesta snabbväxande Ehinodorus får rödaktig ny tillväxt när dom växer som bäst, även vid fina kvävenivåer.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • heljis

                      • June 2003
                      • 1150

                      #11
                      Ok.. så vänta och se är ditt tips defdac? Frågan om hålen i de nya bladen kvarstår dock.. Dessutom anar jag viss rödbrun färg på bladen på vallisnerian också. Pistian växer dock som jag vet inte vad
                      Martin Heljedal

                      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Hua, okej där har du ett heeeelt annat läge Martin =) Pistan är förmodligen en total kvävesvamp och visar Vallisnerian tecken på att bli rödbrun så kan det nog vara kvävebegränsning i ditt fall. Brukar hänga ihop med kaliumbegränsning (hål i blad) då dessa två ämnen går åt i ungefär lika stor mängd. Så i ditt fall tror jag absolut mer på kvävebrist än i cactusfallet.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Nu såg jag att cactus också hade rödrosa vallisneriablad. Humm.. Kanske får revidera min uppfattning lite. Kanske trots allt är kvävebrist, men alla andra växter ser fantastiskt fina ut utan minsta tecken på blekhet (ett annat kvävebristtecken).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • heljis

                            • June 2003
                            • 1150

                            #14
                            Där sa du nåt Daniel! Tänkte nämligen nyss på att bladen på Echinodorus
                            (stavning ) såg lite bleka ut också. Om jag inte gör något borde pistian också börja visa tecken på kvävebegränsningar alltså.. Det låter ju onekligen som att det är kvävebrist.

                            En fulldospuls av enbart KNO3 skulle inte sitta fel? Hur ska jag göra med kaliumet tycker du? Gödde som sagt med en fulldospuls i söndags enligt recept nr2 från granholmarna (dvs inkl MgSO4 och K2SO4).

                            Edit: Förresten, jag börjar aaaaaana antydningar till trådalger på vallisneriorna och ännu mindre på bleherin. Överskott på ammonium?
                            Senast redigerad av heljis; 25 October 2005, 18:53.
                            Martin Heljedal

                            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                            Kommentar

                            • heljis

                              • June 2003
                              • 1150

                              #15
                              Imorse pytsade jag i en halvdos KNO3. Trodde jag. Tidigt var det, tog fel flaska.. =) Så jag pytsade i halv dos av alla tre flaskor. Får se vad som händer nu..
                              Martin Heljedal

                              They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...