Hur har Ni byggt autogödning ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    Hur har Ni byggt autogödning ??

    Tänkte ge mig på att bygga en autogödare för att slippa att göda varenda dag och skulle vilja har lite tips och ideér.

    Tänkte blanda gödning i en dunk ur vilken jag pumpar över x antal liter/dag till akvariet. Förhoppningvis så dunstar det lika mycket som jag pumpar i men det skall nog inte bli några problem.

    Vilken pump har Ni använt och hur svår var den att strypa till ett litet antal liter/minut ??

    Jag tänkte ha en ganska så liten dunk för att inte riskera att det svämmar över om timern buggar ur. 5-10 liter.

    Så tänkte jag att timern får gå minsta möjliga tid gissningvis en minut.

    Behöver innehållet i dunken röras om strax innan man pumpar över till akvariet med en luftpump eller liknande ??

    Alla tips tas emot med tacksamhet !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Jag blandar alla ämnena med osmosvatten till min "egen blandning". Alltsammans lägger jag i en 1,5l läskflaska. Varje dag strax innan ljuset tänds pumpar en IKS slangpump i 0,5dl av gödningen i karet. Detta motsvarar ca 1/2 fulldos. Pumpen styrs med en vanlig digital timer från claes ohlson. Flaskan fylls på en gång i månaden, annars sköter det sig självt.

    Pumpen är skrämmande exakt, saltisarna använder den till ca,mg och kh. Då krävs det att den är exakt. Jag har kört med detta i ca 3 månader utan incidenter. Växterna har blivit mycket glada på mig och flickvännen likaså. Väl investerade pengar mao.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      *trånar efter en gödningsgivare för att koppla in till pH-kontrollern*
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av Tropfrog
        Jag blandar alla ämnena med osmosvatten till min "egen blandning". Alltsammans lägger jag i en 1,5l läskflaska. Varje dag strax innan ljuset tänds pumpar en IKS slangpump i 0,5dl av gödningen i karet. Detta motsvarar ca 1/2 fulldos. Pumpen styrs med en vanlig digital timer från claes ohlson. Flaskan fylls på en gång i månaden, annars sköter det sig självt.

        Pumpen är skrämmande exakt, saltisarna använder den till ca,mg och kh. Då krävs det att den är exakt. Jag har kört med detta i ca 3 månader utan incidenter. Växterna har blivit mycket glada på mig och flickvännen likaså. Väl investerade pengar mao.
        MVH
        Magnus
        IKS slangpump ?? Var hittade du den ?? Har du en bättre benämning som går att googla ??

        Fabrikat/Modell typ... ???
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          iks vario mp 045

          Läs mer på http://www.iks-aqua.com
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • oveb
            • January 2004
            • 2577

            #6
            Ah, ytterligare en tusenspännspryttel... Ser ju ut som en sådan de har på sjukan...

            Intressant !
            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7
              Vad tror Ni om en sån här ??

              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • micke eklund
                • November 2002
                • 680

                #8
                Inte för att jag använder min (automatik) för tillfället men min lösning är en magnetventil digitaltimer och en glassbytta med ett hål i nederkanten samt lite luftslang och silikon.
                Timern öppnar magnetventilen i 1 minut och då rinner det ner 2,15 dl gödning i akvariet.

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #9
                  Glömde säga att det är ett lågbudget bygge, magnetventilen är kasserad från styvfarsans jobb och behövde bara lite rengörning för att funka normalt igen :-)

                  Kommentar

                  • Krulle
                    • September 2004
                    • 635

                    #10
                    Gillar mickes variant.
                    Verkar mycket billig samt enkel att bygga.
                    Fast jag har ju inte driekt kommit till det stadiet att jag
                    behöver göda speciellt ofta ännu


                    Edit: Lågbudget gillar vi

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Fast 250:- som pumpen på carmenschwemmer.de kostade måste väl anses som lågbudget !
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Jag har sökt med ljus och lykta efter någon liknande pump som den, men inte hittat någon till ett vettigt pris, men nu verkar det ju OK (tack oveb).

                        Är det någon som handlat från Carmenschwemmer.de, är det Ok, hur är frakten?
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Frakten kan du läsa om på deras hemsida, den är lika stor oavsett vilken tysk webbutik du köper av.

                          Carmenschwemmer har extremt dåligt rykte om sig. Det har talats om väldigt långa förseningar, trots förinbetalda pengar och trasiga paket utan upprättelse. Sök på carmanschwemmer på saltvattensguiden så kommer du att få veta tillräckligt för att inte handla där.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tropfrog
                            Carmenschwemmer har extremt dåligt rykte om sig. Det har talats om väldigt långa förseningar, trots förinbetalda pengar och trasiga paket utan upprättelse. Sök på carmanschwemmer på saltvattensguiden så kommer du att få veta tillräckligt för att inte handla där.
                            Har dom??? Det har inte jag hört... Skulle du kunna länka till några av dom trådarna, för jag kan inte hitta dom när jag söker...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #15
                              Blåser liv i denna tråd eftersom det kommer bli aktuellt för mig med autogödning.

                              Vilken pump ska jag köpa? Jag kommer pumpa från en behållare som rymmer max 50L och jag tänkte ha 25-40L i denna. Pumpen måste kunna pumpa upp 1.5m.
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...