Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    Ursprungligen postat av bossep
    Visst är det lite olika med sjöar och akvarier men alger och cyanobakterier skiljer sig mycket lite i de 2 miljöerna. Skillnaden är att det tar årtionden att se resultat i en sjö medan samma sak kan hända på dagar, veckor och månader i ett akvarium. Som du säger enklare att ändra ett visst förhållande. Om jag kan styra alg och cyano tillväxten i ett akvarium så är jag närmare i förståelsen om hur de fungerar i naturen och vad som påverkar dem där. Där fick du också förklaringen på pragmatiken. Jag måste få det att bli fullt med alger för att sedan se hur man minskar det hela. Detta kan du och andra kanske ha nytta av. Jag har en massa algbelupna akvarier för att ditt skall vara fint! Att jag sedan är slarvig, lat och har dålig smak har inte med alger att göra.


    Eftersom du inte tycks bry dig om varför utan bara hitta en lösning på att slippa se symptomen på ett underliggande problem eller rent av ett naturligt förhållande skall du få det nu.
    Dosera Genaral Tonic vid vart vattenbyte eller tillsätt lämplig mängd kopparsulfat.
    Kanske en blandning av dessa två skulle ge önskat resultat.
    På det viset undviker du onödiga diskusioner om orsak och verkan.

    Det är ofta så att ju mer man lär sig ju mer förstår man att man inte vet.
    Detta betyder inte att man inte kan tillföra något till en diskution.
    Om alla andra svarade Jag vet inte skulle det nog bara bli du kvar på forumet efter ett tag.
    Finns ingen anledning till feltolkningar och sarkasm. Jag skrev inte dålig smak, jag skrev olik smak. Och när det gäller råd eller förklaringar till cyano så verkar ingen av er kunna ge det. Helt ok för mig, men det är inte mitt fel. Defdac klämde ur sig åtminstone lite vettiga råd ovan. Även om det satt hårt inne. Är det så hemskt att någon undrar eller ifrågasätter? Trevligt råd förresten att hälla i GT vid varje vattenbyte eller dra i kopparsulfat. Hamnade kronan på sned eller varför var du tvungen att dra till med sådant snack?
    Jo, jag vet att många ger bl.a. dig "gurustatus" här inne. Vilket även jag hoppats på, men det verkar mest vara revirpink...?

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      Ursprungligen postat av Triumph
      Finns ingen anledning till feltolkningar och sarkasm. Jag skrev inte dålig smak, jag skrev olik smak. Och när det gäller råd eller förklaringar till cyano så verkar ingen av er kunna ge det. Helt ok för mig, men det är inte mitt fel. Defdac klämde ur sig åtminstone lite vettiga råd ovan. Även om det satt hårt inne. Är det så hemskt att någon undrar eller ifrågasätter? Trevligt råd förresten att hälla i GT vid varje vattenbyte eller dra i kopparsulfat. Hamnade kronan på sned eller varför var du tvungen att dra till med sådant snack?
      Jo, jag vet att många ger bl.a. dig "gurustatus" här inne. Vilket även jag hoppats på, men det verkar mest vara revirpink...?
      Jag blir bara lite syrak när någon som du i princip skriver:
      Kom inte med en massa förklaringar och bull shit, ge mig lösningen.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        Ursprungligen postat av defdac
        .. som luktar lite [/COLOR]http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning...3Kruger_effect på det sätt att du underförstår att din metod har högre intellektuell signifikans än de som du vill diskutera med, och kanske i synnerhet dom som aldrig någonsin skulle få för sig att nappa på en kaxig person som svänger sig med finare ord än den tycks behärska..
        Trodde först att jag läst fel. Därför jag reagerar först nu... Du är ju för fan pinsam! Hänvisa till Wikipedia av alla ställen och dessutom beskylla någon annan att vara något man själv starkt kan mistänkas lida av. Eftersom du är så fruktansvärt intellektuell och kan svänga dig med fina ord så kan du kanske förklara vad intellektuell signifikans är? Eller bara din utläggning om att jag skulle försöka provocera för att de lokala king shit gurus skulle understå sig att tilltala lilla mig ungefär... Du drar ju ner brallorna på dig själv. Jag kan se att du har läst massa om växtkar och lärt dig nomenklaturen, men sedan verkar det vara stop. Definitivt när det gäller vett och hyfs. Och ett tips. Lägg inte ut texten mer i ämnet statistik och matte. Man skäms liksom på dina vägnar...

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          Ursprungligen postat av bossep
          Jag blir bara lite syrak när någon som du i princip skriver:
          Kom inte med en massa förklaringar och bull shit, ge mig lösningen.
          Skippa besväret. Jag har fått klart mer intressant bemötande och råd på annat håll.

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av defdac
            Cyanon är den enda algen som klarar av läget iom att dom kan bilda slemkolonier där dom sänker syrenivåerna så dom kan använda heterocyster för kvävefixering.
            Kan du utveckla det där lite? Jag ser motsatsen (tror jag) i ett av mina akvarier. Stämmer detta kanske vi kan hitta en lösning på ”det gröna slammet” på botten och inredning! Har du mer info om detta?
            Sist jag tittade på just kvävefixering var i samband med Microsystis Sp. Och extremt låga ammonium nivåer samt syre saturerat vatten pga fotosyntes.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              Ursprungligen postat av Triumph
              Skippa besväret. Jag har fått klart mer intressant bemötande och råd på annat håll.
              Hur såg de råden ut? Vad finns det mer som missas av herrarna i tråden?
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                Ursprungligen postat av Triumph
                Skippa besväret. Jag har fått klart mer intressant bemötande och råd på annat håll.
                Kanske du kan dela med dig av detta? defdac och jag är ju så insnöde så vi behöver nog inte det, men det finns nog andra som kan vara intresserade.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Ursprungligen postat av Triumph
                  Och ett tips. Lägg inte ut texten mer i ämnet statistik och matte. Man skäms liksom på dina vägnar...
                  Hehe. Min egensnickrade 3D-ljuskalkylator består av en del matte (mycket linjär algebra) och statistik (Monte Carlo metoden). Det är en spektralbaserad stokastist progressiv photon mapper där jag använder lite smått och gott som low discrepancy sampling, icke linjär tone mapping, omvandlingar mellan radiometriska och fotometriska enheter, nästlade dielektriska material osv. Jag älskar matte. Och internet. =)

                  Eller bara din utläggning om att jag skulle försöka provocera för att de lokala king shit gurus skulle understå sig att tilltala lilla mig ungefär...
                  Ja det var så jag uppfattade din kaxighet och jag hoppades du skulle förstå hur jag jämförde med mig själv när jag själv stack ut hakan för 10 år sen för att försöka dra ur lite vettig kunskap ur gurusarna, och som jag sa: Det gav inte så mycket. Jag gissar att jag mest såg korkad ut. Lite som du gjorde
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Cyanon är den enda algen som klarar av läget iom att dom kan bilda slemkolonier där dom sänker syrenivåerna så dom kan använda heterocyster för kvävefixering.
                    Kan du utveckla det där lite? Jag ser motsatsen (tror jag) i ett av mina akvarier. Stämmer detta kanske vi kan hitta en lösning på ”det gröna slammet” på botten och inredning! Har du mer info om detta?

                    Det var någon här (eller på saltvattensguiden?) på forumet som påpekade för mig, när jag sa att sötvattenscyano i allmänhet aldrig bildar heterocyster (som jag naturligtvis hört från Tom Barr), att dom kunde bilda täta slemkolonier där syrenivårna blev så låga att kvävefixering kunde ske. Jag gissar att det är precis det man ser i kväve-nollade akvarier på bottnen när Cyanon lägger sig som en hinna.

                    Det kanske är pga detta man ofta hör att det är effektivt att öka cirkulationen längs bottnen för att få bort Cyanon där? Mycket mulm generellt och taskig cirkulation tycker jag brukar gå lite hand i hand med Cyano på bottnen.
                    Ett buskage extrema syreutvecklare (M. mattogrossense t ex) som får syrestaturera en kraftig jetström som går förbi buskaget ner mot bottnen borde vara effektivt.

                    Oxydatorer har jag också fått för mig att många äldre akvarister rekommenderar för att bli av med Cyano - men där kanske silverkolloiderna gör sitt till. Fungi Stop fungerar t ex utmärkt mot Cyano och det är silverkolloid.

                    Kanske kan lägga lite träningskläder i bottnen på akvariet med tanke på debatten kring silvret i dessa höhö
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Hehe. Min egensnickrade 3D-ljuskalkylator består av en del matte (mycket linjär algebra) och statistik (Monte Carlo metoden). Det är en spektralbaserad stokastist progressiv photon mapper där jag använder lite smått och gott som low discrepancy sampling, icke linjär tone mapping, omvandlingar mellan radiometriska och fotometriska enheter, nästlade dielektriska material osv. Jag älskar matte. Och internet. =)
                      Ha ha ha, du är ju underbar. Jag har snubblat på ett praktexemplar av kvasi-intellektuell! Mytoman? Inte undra på att du tyckte jag var kaxig. Det är inte mitt fel att du sitter i ett luftslott. Skyll dig själv om du utger dig för att kunna och vara saker du inte är. 180 poäng Wikipedia? Vad du än skriver utöver ämnet cyano och kväve så har du i princip kopierat allt där ifrån rakt av

                      Ursprungligen postat av defdac
                      Ja det var så jag uppfattade din kaxighet och jag hoppades du skulle förstå hur jag jämförde med mig själv när jag själv stack ut hakan för 10 år sen för att försöka dra ur lite vettig kunskap ur gurusarna, och som jag sa: Det gav inte så mycket. Jag gissar att jag mest såg korkad ut. Lite som du gjorde
                      Döm inte andra efter dina dumma handlingar eller tankar tack! Och ja, du ser fortfarande korkad ut när du fortsätter bete dig som du gör! Name droping, klipp och klistra från Wikipedia är varken sanningar, ger dig trovärdighet eller hjälper en annan akvarist som ber om råd. Och ger dig definitivt inte det du verkar törsta mest efter. Respekt på din lilla turf här

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Ha ha ha, du är ju underbar. Jag har snubblat på ett praktexemplar av kvasi-intellektuell! Mytoman?

                        Här är den i lite olika stadier i sin utveckling:
                        http://www.flickr.com/photos/defdac/...th/7274461878/
                        Här hade jag problem med täthetsfunktionen:

                        Men efter att ha kollat hur Luxrender löst det så blev det riktigt bra:


                        klipp och klistra från Wikipedia
                        Det är sant att det är svårt för många att avgöra sanningshalten på det som finns i Wikipedia, men måste nog säga att det är det ställe som gett mig mest kött på benen vad gäller matte, och i fallet med ljuskalkylatorn, radiometri och fotometri.

                        Det gäller naturligtvis att inte lita blint på allt man läser på Wikipedia och det märks när man t ex jämför den svenska och den engelska versionen av samma artikel.

                        Men har man någon form av kritiskt tänkande och lite knogfett vad gäller sökningsmotorer så brukar man hitta rätt i det mesta. Senast implementerade jag t ex kelvin-baserad vitbalans till min renderare utifrån två wikipedia-artiklar. Först tar jag ut u,v-koordinaterna i den deprekerade CIE 1960 färgrymden (mer exakt än att approximera Planck-kurvan med kubisk spline):http://en.wikipedia.org/wiki/Planckian_locus
                        Sedan omvandlar jag dom till vanlig x,y-kromaticiteter mha


                        Det roliga var att det gick att verifiera att det blev rätt eftersom jag använde ljuskällor med 6500K resp 3000K som mycket riktigt renderades helt vita med rätt kelvininställning.

                        8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av defdac
                          [/COLOR]Det var någon här (eller på saltvattensguiden?) på forumet som påpekade för mig, när jag sa att sötvattenscyano i allmänhet aldrig bildar heterocyster (som jag naturligtvis hört från Tom Barr), att dom kunde bilda täta slemkolonier där syrenivårna blev så låga att kvävefixering kunde ske. Jag gissar att det är precis det man ser i kväve-nollade akvarier på bottnen när Cyanon lägger sig som en hinna.
                          Jag brukar hävda samma sak som Tom men är inte helt säker längre. Exempelvis kan Anabaena Sp. fixera kväve och definitivt bilda heterocyst liknande celler. Denna typ av cyano tycks också gilla en blandning av Ammonium och Nitrat. Kvävefixering (om vi talar om N2) är enligt mig helt möjlig hos en hel massa cyanobakterier och kanske alger men det är nog fel att tro att just det skulle vara en orsak till att cyanobakterier exempelvis skulle blomma. Jag ser det som absolut sista utvägen för att överleva då det tycks vara ett otroligt energikrävande sätt att tillgodogöra sig kväve.

                          Jag tror vi skall sluta prata nollade värden. Det kan ställa till det för en del och man kan kanske tro att det hela funkar som allt eller inget. Vi biter oss nog i rumpan om vi tror att detta funkar digitalt. Kanske vi skall änvända limiterade eller något. Då kan vi förklara att växter kan klappa i sig allt det kväve de klarar men det finns fortfarande en massa kvar för alger och bakterier.

                          Det kanske är pga detta man ofta hör att det är effektivt att öka cirkulationen längs bottnen för att få bort Cyanon där? Mycket mulm generellt och taskig cirkulation tycker jag brukar gå lite hand i hand med Cyano på bottnen.
                          Ett buskage extrema syreutvecklare (M. mattogrossense t ex) som får syrestaturera en kraftig jetström som går förbi buskaget ner mot bottnen borde vara effektivt.
                          Hmmm, i bland ser man motsatsen tror jag.

                          Oxydatorer har jag också fått för mig att många äldre akvarister rekommenderar för att bli av med Cyano - men där kanske silverkolloiderna gör sitt till. Fungi Stop fungerar t ex utmärkt mot Cyano och det är silverkolloid.

                          Kanske kan lägga lite träningskläder i bottnen på akvariet med tanke på debatten kring silvret i dessa höhö
                          Jag tror oxidering funkar samt diverse metaller av olika slag. Har du en klick med cyano så droppa på lite Väteperoxid så ser du vad som inträffar.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            men det är nog fel att tro att just det skulle vara en orsak till att cyanobakterier exempelvis skulle blomma.

                            Sant, jag tror triggern är ammonium. Men eftersom ammonium är så kortlivat i akvarier pga biologisk filtrering och hungriga växter så gissar jag att en uppblommning av cyano senare kan bilda kolonier och därmed kvävefixera.

                            Jag ser det som absolut sista utvägen för att överleva då det tycks vara ett otroligt energikrävande sätt att tillgodogöra sig kväve.

                            Ja och det syns även på växter och ofta avsaknade av andra alger. Växterna visar ofta tydliga kvävebristsymptom.

                            Har man inte "nollat" nitratnivåerna och ammoniumtriggern gör att cyano vaknar till liv har man en helt annan typ av monster att göra med än den cyano som bara kommer upp under kvävebegränsade förhållanden. Det är när man står och kan dra ut nävar med cyanoslem varje dag.

                            Jag tror vi skall sluta prata nollade värden. Det kan ställa till det för en del och man kan kanske tro att det hela funkar som allt eller inget.

                            Visst är det så men man får se det lite ur en akvarists perspektiv: När hobbytesten vecka efter vecka visar på 0 nitrat så tycker jag ändå att man kan ha fog för att säga att man kör kvävebegränsat eller tom "nollat" - åtminstone ur växternas synvinkel.

                            Ur en mer strikt vetenskaplig synvinkel som den du är inne på är det naturligtvis fel.

                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              Ursprungligen postat av defdac

                              Sant, jag tror triggern är ammonium. Men eftersom ammonium är så kortlivat i akvarier pga biologisk filtrering och hungriga växter så gissar jag att en uppblommning av cyano senare kan bilda kolonier och därmed kvävefixera.
                              Jag tror vi med fog kan konstatera att förhöjda ammonium/ammoniak kväve mängder är EN av de saker som triggartillväxten av cyanobakterier. Detta borde stå utom allt tvivel.



                              Ja och det syns även på växter och ofta avsaknade av andra alger. Växterna visar ofta tydliga kvävebristsymptom.

                              Exakt dessa kan inte ta till sig den sista lilla gnuttan ammonium men vissa cyanobakterier klarar det galant. Först därefter kanske de börjar knapra N2.

                              Har man inte "nollat" nitratnivåerna och ammoniumtriggern gör att cyano vaknar till liv har man en helt annan typ av monster att göra med än den cyano som bara kommer upp under kvävebegränsade förhållanden. Det är när man står och kan dra ut nävar med cyanoslem varje dag.
                              Skrattar, jag vet vad du menar vi öser med skovel här och det är fytoplankton.
                              Visst är det så men man får se det lite ur en akvarists perspektiv: När hobbytesten vecka efter vecka visar på 0 nitrat så tycker jag ändå att man kan ha fog för att säga att man kör kvävebegränsat eller tom "nollat" - åtminstone ur växternas synvinkel.

                              Ur en mer strikt vetenskaplig synvinkel som den du är inne på är det naturligtvis fel.
                              Jag tror det kan bli tankevurpor när man "tror" att något är 0 men i själva verket bara är lite mindre en vad ett test visar. 0 på hobby tester är mest som att säga att nivåerna inte är nämnvärt skadliga för fiskar.

                              kvävebegränsat eller tom "nollat" - åtminstone ur växternas synvinkel.

                              Där har du riktigt rätt! Men det finns fortfarand nog kvar för vissa cyanobakterier. Hur tusan skall man nu förklara detta på ett sätt så inte bara vi dumskallar begriper?
                              Senast redigerad av bossep; 29 May 2012, 19:13.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Ursprungligen postat av bossep

                                Där har du riktigt rätt! Men det finns fortfarand nog kvar för vissa cyanobakterier. Hur tusan skall man nu förklara detta på ett sätt så inte bara vi dumskallar begriper?
                                Grejen är den att jag förstår, jag tror dock att det vore en plan att göra den här förklaringen anpassad till den "normale" Zoopet-besökaren.

                                Jag har ju gjort det till min personliga hobby att fundera på det här med alger och växtgödning. Allt började väl med det massiva tofsangreppet i vintras. Jag kan ju långt ifrån det ni kan men jag kan ändå fundera på hur det ni presenterar ser ut i akvariesammanhang.

                                Så, när ni kommer fram till resultat så kan man i så stor utsträckning som möjligt anpassa det till akvarieförhållanden, det var ju det som drog igång hela samtalet. Observera att jag inte säger att ni skall backa bandet och prata i enkla akvaristiska termer men det vore ju asbra om allt kan mynna ut i någon form av konkreta råd.

                                Jag gjorde ju ett försök till att sammanfatta kalaset förut men det lär ju finnas fler aspekter som kan förklaras på ett didaktiskt sätt
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...