Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    Kan ju bara tillägga att mörkläggning funkade ypperligt för mej, tejpade igen akvariet med svarta sopsäckar, täckte över med filtar...å lät de stå i 4dygn... Inte en cyano sen dess...det är ...3v sen tror jag nu ..

    Å lite offtopic. Direkt efter de fick jag ju givetvis svävalger tror jag de hette...vattnet va grönt å man såg inte ens värmaren när man tittade i karet framifrån.. De fixade jag genom att byta vattnet i kanske 1h ungefär... Lät en slang rinna ur samtidigt som jag fyllde på med nytt.. När vattnet va typ rent..fyllde jag på med en redig dos aquatan å´efter de inte nått grönt vatten heller..å vattnet blev bara klarare å klarare
    Tjopp...

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      har 2 st ruter som jag täckte med 70 mm mineral ull,tror jag att dett heter ,3 dygn men,efter 2-3 ddg vart framma igen .shit får försöka med annat

      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • janne dansk
        • June 2004
        • 1740

        Ursprungligen postat av oveb
        KNO3 är inget "gift" som kan döda cyano, bara att få sådan fjong på växterna så att de otrivs.

        Hmmm... vägsalt... Det är CaCl det, eller ännu värre NaCl...

        Skitsamma, såna där fula klumpar är det bara att suga ur med slangen, efter det kan ev Fungistop vara ett sätt att ta hand om resterna.
        det är cacl
        mvh janne
        Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

        Kommentar

        • janne dansk
          • June 2004
          • 1740

          har för mig att nogon skrev att cyano ,svävar runt när dett är mörkt,har för mig att dett var oveb som hade uvc filter,gör dett ingen nytta,på cyano.

          ot äkar till stockholm på torsdag ,nogon som vet var man kan köpa en säck no3,har försökt att hitte här omkring.åkar e4 norrut
          mvh janne
          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            Så vitt jag vet hjälper UVC mot Cyano, om man kör den nattetid, för just den anledningen. Dock aldrig haft problem med Cyano i den utsträckningen att jag investerat i UVC. Altså kan jag inte utala mig av egen erfarenhet, utan bara inläst information.

            B!

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              Liten länk från danmark http://akva-net.hjem.myinternet.dk/alger2.htm
              Sen vidhåller jag att en dos Euflavin också tar bort det.
              Senast redigerad av kaj.p; 15 December 2005, 00:10.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                Den trives, når vandet har for højt nitrtit- eller nitrrat-indhold.
                Haha. Yeah right. 8)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  Appropå misslyckade mörkläggningar (janne dansk) så reflekterade jag över hur ljust det var under täcket när bara en lampa var tänd i sovrummet. Ett tjockt täcke.

                  För att en mörkläggning ska lyckas behöver man kunna öppna sin vanliga filmkamera utan risk för att filmen förstörs.

                  Det är inget man vill göra i ett rum som har persiennerna neddragna under ett lakan t ex.

                  För att kolla att det är riktigt mörkt kan man ju ha på längsta slutartiden på sin digitalkamera och om bilden blir ljus så har man misslyckats med mörkläggningen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • janne dansk
                    • June 2004
                    • 1740

                    jag tror att jag har funnit felet.jag har byggt akvariet in i en låda, bakom lådan har jag ett fönster,da jag den andra kvällen gick med hunden, såg jag att dett lyste gennom dett igensatte fönster,så kommer der ljus ut ,måste der väl också komme ljus in :o

                    mvh janne
                    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      ojojoj - vilken mammuttråd - det tog mig 12 minuter för de första två sidor sedan orkade jag inte mer. Har ni kommit fram till någon bra metod? Eller är det fortfarande mörkläggning som gäller?

                      Tack och hejhopp. Ralp
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        Mörkläggning är kanon om man snabbt vill få bort rubbet och man klarar av att mörklägga så väl som krävs.

                        Annars finns det FungiStop, EryMax, GeneralTonic om man vill testa kemikalier (dödar bakterier).

                        De som håller på med växter brukar lyckas fint med att hålla uppe nitrathalten och sluta/bli försiktigare med fosfatdoseringarna. Har man inte växter som kan suga fosfat är Rowaphos som filtermedia ett alternativ (gynnar växter och andra alger).
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • psandstr
                          • October 2005
                          • 137

                          Hej,
                          Så var det dags att plocka upp den här gamla tråden igen!

                          Jag bestämde mig pga. en sjuk fisk att testa General Tonic i min 375l burk, jag kunde ju då göra två flugor på smällen.
                          Jag la i en fulldos i söndags men nu tycker jag mig kunna se att cyanon ökar??
                          Den gulgröna färgen på vattnet har också mer eller mindre försvunnit, brukar det vara normalt??

                          Jag kör med ett stort ytterfilter men har inget kol el. liknande i det, endast lite gammal filtertorv, kan det vara den som ställer till det??

                          Har inte GT:n effekt förrän efter 5dygn eller?

                          MVH/ Per

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            Aj då, du har krockat på samma problem som jag GT resistent cyano.
                            Jag är inte säker på att de är riktigt så illa men jag har misslyckats med GT´n sista gången jag provade..
                            De brukar nämligen märkas rätt snabt om de funkar.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              Jag la heller aldrig märke till någon speciell skillnad när jag körde GT. Fungistop var effektivare.

                              Jag inbillade mig även att min Cyano blev resistent mot EryMax (pencillin), men FungiStop (silverkolloid) har jag svårt att se att någon organism ska kunna bli resistent mot 8)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • HakanLarsson
                                • August 2006
                                • 7

                                Så fick jag bort BG

                                Jag fick BG-alger när jag köpte en ny växt. Jag tyckte först att det nästan var vackert i början, men sen tog helvetet över. Jag rengjorde på kvällen, men morgonen efter var allt grönt igen.



                                Jag tänkte slänga akvariet, men gjorde ett sista desperat försök, som visade sig lyckat.

                                Jag fick bort BG-algen genom att:

                                1) Plockade upp alla firrar.
                                2) Tömde ALLT vatten (jag har ca 150 liter).
                                4) Rengjorde filtret.
                                5) Sköljde gruset noggrant.
                                6) Skrubbade akvariet invändigt.
                                7) Slängde smittade växter (jag satte dessutom övriga växter i en separat skål, och höll dem i "karantän" i några dagar för att se om BG utvecklades där. Det gjorde det inte så jag återplanerade dem.)
                                8) I med nytt vatten och i med fiskarna.

                                Första dagarna höll jag tänt i ett par timmar. Sedan ökade jag successivt ljustiden, för att efter 3 dagar köra på som vanligt igen.

                                Jag är en glad amatör som inte kan nått om PH-värden och sånt, men det funkade i alla fall.

                                //Håkan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...