Belysningen i karet är 2x38W lysrör med reflektorer.
Därför blir detta lite knepigt:
Eftersom jag har diskusar som både "äter och skiter mycket" byter jag 80 liter vatten var 3-4 dag. Diskusarna matas 3-4 gånger per dag för att snabba upp tillväxten.
Men så var det ju det där med vattenbytena. ~30% med 3-4 dagars mellanrum. Hmm..
Eftersom växer käkar ca 10 ggr mer N än P så kommer dock eventuell uppbyggnad av båda dessa ämnen alltid bli så att P är 10 ggr högre än N. Vilket är himmelriket för Cyanon.
Att KNO3 dessutom tillför en ansenlig mängd K tror jag nog har extremt mycket med saken att göra också eftersom växter käkar 4 ggr mer K än N och 40 ggr mer K än P (nu går jag blint efter vad som brukar rekommenderas i gödningsmängd, vilket är en ganska grov uppskattning). TMG tillför bara högst marginellt med K. Är N- och P-tillgången felfri och man bara göder med TMG kommer man få K-brist.
Tror Du att jag törs öka på doseringen av KNO3 och TMG?
Jag vet inte om ni ser vari problemet ligger med allt näringsjonglerande så jag ska försöka förenkla. Hmm...
Växterna växer så fort dom kan med den kol- och ljustillgång dom just nu har i din burk. Dom kommer inte ta in mer av varken kväve, fosfor eller TMG.
När du började med TMG+KNO3 med bibehållna vattenbyten så började du sakteliga ta ur enbart fosfor ur ditt system, och det är alltid bra ur algsynpunkt. Fortsätter du riva ur en massa växter och Cyano i detta exakta läge kommer ditt system ofrånkomligen gå mot ett bättre N:P-förhållande ur växters och andra algers synvinkel och Cyanobakterierna kommer bli ledsna.
Dvs fortsätt göda vid varje vattenbyte (8 ml KNO3-blandning om du kör med 7 tsk i 0,5 liter vatten) och 8 ml TMG) så borde ditt system räta upp sig förr eller senare. Att KNO3 dessutom ger en extra kaliumknuff är bra, och kanske en stor del av varför systemet kommer räta upp sig snabbare.
Kommentar