Blågrönalger, cyanobakterier och bekämpning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Det är effektivare att filtrera vattnet genom järnhydroxiden än att försöka lösa järnjonerna i vattnet.
    Ja det är jag lite nyfiken på också. Undrar om det funkar bäst innan rosten bildats hmm.. Enklast vore väl att testa lite ull i filtret antar jag. Vid det här laget har man ju fått lite känsla för hur växter reagerar på olika saker så man borde kunna avgöra om det blir en markant skillnad.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Laxenmeflaxen
      • May 2007
      • 11

      ehm. ska fiskarna vara kvar i akvariet vid mörkläggning?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        Ja dom sover sig igenom den. Se bara till att ha ordentligt med syresättning, gärna via extra syrestenar och bra med ytskvalp under mörkläggningen.

        När Cyanon börjar dö och ruttna så kommer det gå åt en massa syre.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Bjoz
          • April 2007
          • 74

          En sannerligen fyllig och bra tråd om dessa bakterier!

          Jag tänkte bara tala om att jag just fått bort min snabbt växande gröna matta från bottnen genom att totalmörklägga akvariet i 5 dagar. Inte ett spår kvar så vitt jag kan se, men om dom kommer tillbaka eller ej återstår att se.

          Kommentar

          • Laxenmeflaxen
            • May 2007
            • 11

            min mörkläggning gick bra! exakt alla blågrönisar var döda efter tre dygn. hoppas de inte kommer tillbaka...

            Kommentar

            • peter120
              • December 2005
              • 70

              de kommer troligtvis tillbaka. Jag har försökt få bort min cyano i mer än 1 1/2 år nu utan att ha lyckats. Har provat i princip allt (förutom den nya järn-metoden som ni skriver om här). Nu gör jag dock ett försök med äppelsnäckor. De håller iallafall nere cyanon på en rimlig nivå, men själva anledningen till att cyanon börjar växa har jag inte lyckats råda bot på.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                peter, testa att (mot många normala principer) spola rent filtret vartannat vattenbyte och var anal med att suga bort allt syreslukande slam inne i buskage osv. Fluffa slam från växter genom att skaka dom kraftigt innan vattenbyte. Kör du CO2 så var anal med bubblet från växterna och se till att cirkulationen hellre är för stor än för liten. Ytan får hellre fräsa än att bygga upp en hinna.

                Tricket är att få bort alla syresänkor, speciellt filtret i sig där bakterier strippar syre som tokar, och skapa syrestabilitet genom glada växter och kraftig cirkulation.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • peter120
                  • December 2005
                  • 70

                  Ursprungligen postat av defdac
                  peter, testa att (mot många normala principer) spola rent filtret vartannat vattenbyte och var anal med att suga bort allt syreslukande slam inne i buskage osv. Fluffa slam från växter genom att skaka dom kraftigt innan vattenbyte. Kör du CO2 så var anal med bubblet från växterna och se till att cirkulationen hellre är för stor än för liten. Ytan får hellre fräsa än att bygga upp en hinna.

                  Tricket är att få bort alla syresänkor, speciellt filtret i sig där bakterier strippar syre som tokar, och skapa syrestabilitet genom glada växter och kraftig cirkulation.
                  Jo, det där är något jag också har försökt pula lite med, men jag kan nog försöka lite mer . Det jag funderar på är hur man skulle kunna justera filtret på bästa sätt. Som jag har nu är mindre lyckat med utblås på ena kortsidan och insuget på den andra, med ett stort stenröse i mitten av karet. Helst vill jag ju ha cirkulation överallt. Sen känns det inte helt ultimat att bara ha ett utblås och ett insug, men att spendera en massa extra tusenlappar på ännu ett filter känns inte heller särskilt kul. Skulle det kanske vara bättre att placera utblås och insug i mitten på ena långsidan kanske? Då blir det dock kanske mer stillastående vatten att pumpa runt (=mindre cirkulation), om du förstår vad jag menar. Oj, nu ska jag sluta spåna

                  Några idéer?

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    Sen känns det inte helt ultimat att bara ha ett utblås och ett insug,
                    Sådär tänker jag med, mest för att slippa en massa utrustning i akvariet. När man som jag har mycket växter så verkade funka väldigt bra med strilrör längs långsidan lite snett riktat uppåt mot vattenytan. Då verkar det bli en förhållandevis jämn cirkulation i hela akvariet och ytan hålls fräsch.
                    Detta kan man ju naturligtvis göra från en kortsida istället som du har gjort bara man kan se en jämn ström vatten överallt hela tiden som exponeras mot ytan ordentligt för att få in syre.

                    Ett röse känns som ett bra ställe för mulmuppbyggnad - brukar du flåsa igenom det med hävertslangen när du fyller på vatten? Man kan ju först tömma lite och sedan dra på vatten så man kan flåsa igenom svåråtkomliga ställen så man virvlar upp allt, och sedan göra ett normalt vattenbyte.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      tjena.
                      va tror ni om att köra ner 1/2 gökmalar i ett malawi kar med lite cyano på botten? Dom rör ju runt en del i sanden, tror ni det ger mer eller mindre cyano?
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • peter120
                        • December 2005
                        • 70

                        Ursprungligen postat av fredd
                        tjena.
                        va tror ni om att köra ner 1/2 gökmalar i ett malawi kar med lite cyano på botten? Dom rör ju runt en del i sanden, tror ni det ger mer eller mindre cyano?
                        Men äter de cyano? Själv kör jag med äppelsnäckor i mitt malawi kar, och de käkar upp cyanon. Men de käkar tyvärr inte upp orsaken till att cyanon växer.

                        Kommentar

                        • peter120
                          • December 2005
                          • 70

                          Angående filterkonfigurationen som jag pratade om tidigare. Vad tror ni om att slänga in ett powerhead eller någon typ av pump precis vid stenröset? Såg att man kan få ett aquaclear som pumpar 3700 l/h för 660 kr från pwss, vilket är helt överkomligt. Detta kanske skulle råda bot på några av de syresänkor som finns i karet (?).

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            jag vet inte riktigt om dem äter cyanon, men dom stoppar väl det mesta i munnen och tuggar sönder det och sen spottar ut de dom inte gillar om ja inte har helt fel?
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • polysperma
                              • January 2007
                              • 550

                              :o har haft sjukt mye cyano i mitt 112...
                              förra veckan tjöta dottern till sej en slöjis, fine den fick gå ner i 112an och nu 1 vecka senare så finns inte en gnutta cyano i karet.
                              helt plötsligt har jag en ny favorit fisk
                              Även den bästa akvarist kan fela

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                är det möjligt att cyano bara försvinner rätt som det är utan att man gjort något alls?
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...