Tycker du ska testa med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Några för mig just nu väldigt viktiga frågor:
    En dropchecker som inte indikerar på för höga CO2 halter, ett PH-värde som sjunker mer än önskvärt. Vad bör justeras?
    Läser en del om att ett ostabilt PH-värdet kan vara mer skadligt än ett "fel" värde. Hur stora variationer anser ni vara ostabilt?

    Går i valet och kvalet om jag skall investera i en PH-controller men dem är rätt så kostsamma så vill helst undvika.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Köp en controller, du kommer aldrig att ångra dig. Karet blir 100 ggr mer lättskött, och du kan lägga tiden på annat än hålla på att joxa med koll av pH dagligen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Det är svårt det där och du ska nog inte stirra dig för blind på pHvärdet för det är mer saker än co2 som påverkar det. Tror du ska försöka ta det lite lugnare och försöka chilla lite mer. Vänta ut sakerna och inte göra för mkt förändringar för snabbt. : )
        350L Diskus

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Einarsson: ta det lugnt? ��. Nej seriöst, Det var just det faktum att jag inte hade kontroll som störde mig, dvs att PH inte var konstant utan studsade upp och ned, det var väldigt svårt att ställa in rätt antal bubblor som gav ett stabilt vatten utan stora förändringar.

          Ansjo: inhandlat, installerat och konfiguerarat. Riktigt skönt att bara kunna ställa in ett önskat värde för att sedan luta sig tillbaka och låta system sköta resten.
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Vad valde du för controller?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Eftersom jag har ett JBL CO2 system så valde jag även deras Controller.
              (Som en parantes kan nämnas att jag har ett KH på 3 vilket innebär att jag genom autoPH får 6,6 PH när "rätt" mängd CO2 ges av systemet)

              Känns bra att nu ha detta under kontroll vilket gör att jag nu kan fokusera på att få rätt mängd belysning och PMDD.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Följde det med en probe i köpet?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ja den följde med i köpet, dock inte i controller paketet. Sorry för min "efter ett glas vin humor". Den ingick alltså inte i controller paketet utan jag fick köpa till den extra.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Jag visste det och hoppades att du inte blivit snopen....
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mu(sic)
                      • March 2012
                      • 2305

                      Läser och hänger med fortfarande Jag har en känsla av att ljuset är bättre i detta karet än i det gamla skruttkaret. Dessutom är jag väldigt inriktad på att få crypton att trivas ännu bättre

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Hmmm läser jag mellan raderna att herr Blåvinge tvivlar på min förmåga
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mu(sic)
                          Läser och hänger med fortfarande Jag har en känsla av att ljuset är bättre i detta karet än i det gamla skruttkaret. Dessutom är jag väldigt inriktad på att få crypton att trivas ännu bättre
                          Du behöver inte CO2 för att få crypton att trivas - bara lite näring då å då

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Du behöver inte CO2 för att få crypton att trivas - bara lite näring då å då

                            //Inger
                            Ja den växer och mår bra men den kan säkert frodas ännu mer Går det bra med växterna du fick av ansjo?

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Hmmm läser jag mellan raderna att herr Blåvinge tvivlar på min förmåga
                              Nej det gör jag inte. Jag bryr mig om dig och vill inte du ska bli besviken bara.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Nej det gör jag inte. Jag bryr mig om dig och vill inte du ska bli besviken bara.
                                Jag vet att det är så. Är inte besviken utan endast väldigt nöjd.

                                Lite konfunderad dock när det gäller mina räkor (fel tråd jag vet). Kompletterade med 20 räkor i fredags. Nu ser jag återigen ett antal aktiva räkor. Dessförinnan bara någon gång ibland. Blir osäker på om dem verkligen agerat i skymundan eller om de flesta faktiskt dött. Vore jättetråkigt om så är fallet och det händer även för de nya räkorna. Har ju varit bekymrad över temperaturen men det funkar ju för dig.
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...