Tycker du ska testa med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tycker du ska testa med Co2

    Inlägget riktar sig inte till de av er i forumet som sedan länge kan era växter och har inarbetade rutiner för Co2.
    Utan mera till dig som har växter och börjat få lite kläm på hur de fungerar och vill ta ett steg till.
    Ofta kan man få för sig att du måste ha rena sk. växtakvarium för att köra med Co2, eller att du måste ha "svåra" och ovanliga växter med svårtillfredställda behov.
    Men så är det inte.
    Har du växter som du tycker fungerar vettigt redan idag så mår de ännu bättre med Co2. Sedan är min upplevelse att även fiskarna mår väsentligt bättre i de kar som jag har Co2 i. Växterna tar fart, renar vattnet bättre, syrenivåerna stiger, räkorna och fiskarna blir aktivare. T.ex. mina Amanos är rena Duracellkaniner i mitt Amanonano sedan jag startade med Co2. Vattnet upplevs "vitare" och krispigare i de akvarium som har Co2.
    Senaste Co2 tillskottet här hemma är till ett 30L nano med ett urenkelt litet Co2 system från JBL som heter u201.
    Klicka på bilden för större version

Namn: JBL u201 Co2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,0 KB
ID: 2184893
    Det är inte svårt alls att komma igång. Systemen till de mindre akvarierna är inte heller extremt dyra. Bara att följa instruktionerna. Men se bara till så att du har en sk. Dropchecker till ditt system. En sådan mäter med hjälp av en indikatorvätska vilken Co2 nivå det är i ditt akvarium.
    Även en så enkel växt som t.ex. Anubias växer markant bättre med Co2.
    När du väl lärt dig att sköta detta enkla lilla system så är det lite piece of cake att plocka ihop ett större system till dina större burkar.
    Du behöver inte ligga så himla högt i nivåerna för Co2 för att se skillnad. Det var så mysigt att se ett välmående nanokar där samtliga (mycket enkla) växter bubblade som kolsyra i nanot. Men glöm inte att ge dina växter gödning. I mindre kar är Tropicas gödning toksmidig då det är ett pumptryck per 10 liter vatten.
    Senast redigerad av Bluewing; 16 July 2014, 08:13.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #2
    Det skulle vara jätteroligt att prova och jag har funderat på det av och till. Slabba med mäsk orkar jag inte men om det inte är så dyrt så kanske man ska fläska på med lite ytterligare utrustning nu när jag ändå håller på och förköper mej

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Hur stor utrustningen behöver vara är beroende på storleken på karet. Hur stort är resultatet av denna lyxshopping?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Hur länge räcker en sån där liten tub och vad kostar det att fylla på/köpa nya? Om man nu bara köper nya så måste man ju även lämna in dom på rätt ställe för kassering/återvinning.

        EDIT: Hur länge den räcker beror såklart på hur mycket du spottar ut. Men det finns ju rimliga gränser för hur ofta man vill fylla på/byta. Men den där är väl till för max 50 liter antar jag? Hur länge räcker dne i ditt 30L? Uppskattningsvis dvs, då jag antar att den inte är slut än för dig.
        350L Diskus

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Personligen lägger jag hellre lite extra kulor och köper rejäla grejer direkt, som en större tub osv...blir säkerligen billigare i längden. Man behöver inte ställa tuben precis vid karet, ser ju lite kul ut med en 6 kg:s tub till ett nanokar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Hur stor utrustningen behöver vara är beroende på storleken på karet. Hur stort är resultatet av denna lyxshopping?
            Ja 180 liter är det väl Jag har ju många växter och som ansjo påpekade mår cryptocoryne var. balansae jag fick bättre med co2. Så jag har funderat lite till och från sedan jag fick den. Den växer ju visserligen men den kan gärna få växa ännu mer Dessutom kan jag ju gömma irriterande prylar i skåpet

            Det är väl mest själva utrustningen som kostar till en början?

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Personligen lägger jag hellre lite extra kulor och köper rejäla grejer direkt, som en större tub osv...blir säkerligen billigare i längden. Man behöver inte ställa tuben precis vid karet, ser ju lite kul ut med en 6 kg:s tub till ett nanokar.
              Jag kommer snart ha exakt det haha. Men den kommer stå i hörnet bakom karet och antagligne inte synas. Men det lär inte ta slut i första taget.
              350L Diskus

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Mu(sic)
                Ja 180 liter är det väl Jag har ju många växter och som ansjo påpekade mår cryptocoryne var. balansae jag fick bättre med co2. Så jag har funderat lite till och från sedan jag fick den. Den växer ju visserligen men den kan gärna få växa ännu mer Dessutom kan jag ju gömma irriterande prylar i skåpet

                Det är väl mest själva utrustningen som kostar till en början?
                Japp, sedan påfyllningen av tuben när denna är slut. Men den kostnaden är ungefär densamma om det är en flaska på 2 kg eller på 6 kg...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #9
                  Det är ju bra om man inte behöver hålla på med att byta stup i ett. Hmmm.. Vill nån tala om för mej vad jag ska satsa på? (Besluten står som spön i backen nu)

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Den största fördelen med att köpa "egen" tub, enligt mig iaf, är att du automatiskt även får en kontakt eller ett ställe där du kan fylla på den igen när den är slut. Om man köper den av någon brandfirma eller något dvs.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ja det kitet som är på bild räcker bara till ett nano. Dör räcker en patron i 2 månader. Men plockar man ihop en beg. 2 kgs tub (som är det som ryms i skåpet med regulator påskruvad) slang och annat kommer inte att bli så himla dyrt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Om ni köper tub någonstans var noga med att påpeka att ni vill ha gasform co2 och det ska därför inte vara något stigrör i tuben.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Mu(sic)
                          • March 2012
                          • 2305

                          #13
                          Så jag kan bara knalla in på brandfirman och köpa en tub? Är det en standardkoppling som passar till allt? Tror det finns en så firma nere på stan.

                          Kommentar

                          • Mu(sic)
                            • March 2012
                            • 2305

                            #14
                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Om ni köper tub någonstans var noga med att påpeka att ni vill ha gasform co2 och det ska därför inte vara något stigrör i tuben.
                            Antecknat

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              #15
                              Regulatorer man köper i EU iaf tror jag är standardiserade så alla tuber du köper har samma gänga. Just det kittet som nämndes av blåvinge är kanske special dock.

                              Men ja, angående tuben är det bara knalla in och be om en 6kg tub utan stigrör med co2. :-)
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...