Tycker du ska testa med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #61
    Vad köpte du för Co2 då Tommy? Köpte du extra slang?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #62
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Vad köpte du för Co2 då Tommy? Köpte du extra slang?
      Äntligen hemma. Med följde ett JBL m601. Har gjort några snabba mätningar (behöver kanske dubbelkollas) med följande resultat:

      Vatten direkt från kranen:
      PH = 7,8
      KH = 3

      Vatten från karet:
      PH =6,9
      KH = 3

      Extra slang fanns tyvärr inte.

      Hr nu två kar som kräver min attention för vattenbyten etc, sedan så blir det att med valvaken som bakgrund förkovra sig i hur dessa system fungerar.
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #63
        Bra jobbat! Titta på den här tabellen: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php Då ser du att du så här i början ska försöka ligga på 20 ppm. Det blir då 6.7. Men nu har du ju med en Co2 mätare med i det setet så då gör du det enkelt och följer instruktionerna som medföljer. Sedan tar det ett bra tag innan grejerna är igång. Spännande!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #64
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Bra jobbat! Titta på den här tabellen: http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php Då ser du att du så här i början ska försöka ligga på 20 ppm. Det blir då 6.7. Men nu har du ju med en Co2 mätare med i det setet så då gör du det enkelt och följer instruktionerna som medföljer. Sedan tar det ett bra tag innan grejerna är igång. Spännande!
          Nu är allt installerat och klart, försöker förstå hur jag konverterar bubbelräknaren till 20 ppm?
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #65
            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Nu är allt installerat och klart, försöker förstå hur jag konverterar bubbelräknaren till 20 ppm?
            Det vet man ju inte exakt, bubbelräknaren är bara till för att veta ungefär hur mycket gas som kommer ut, dvs att man kan se, ofta äre typ 1-3 bubblor i sekunden som är "normalt". Beror på karets storlek, hur mycket ytrörelse det finns, hur mkt växter det är, etc etc.

            EDIT; Börja alltid lågt och långsamt, mät av dina värden och öka successivt långsamt hela tidne, kräver en del tålamod för att kalibrera in det men det är inte bra om man plötsligt dunkar i alldeles för mkt.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #66
              Men skippa det där med ppm hit och dit. Det var dumt av mig att skicka över tabellen. Gå bara efter instruktionerna som följde med vilken frekvens på bubblorna du skall starta med. Sedan ser du på din Co2 mätare när nivåerna är tillräckligt höga. Tabellen har du bara nytta av när du har en Phcontroller som du ställer in på ett visst Ph. När du kört några dagar så kan du mäta Ph och kan då se vilket PPM Co2 du har i ditt kar. Sorry att jag krånglade till det.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #67
                Bra beskrivet, Einarsson. I mitt nano som är litet blir det t.ex. Lagom med 1 bubbla per 6 sekunder.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #68
                  Dropchecker är populärt, vet inte om det hängde med kittet. Men det är ett lätt sätt att snabbt och grovt mäta av hur man ligger tll.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #69
                    Den Co2 mätare jag nämnde är en vanlig dropchecker.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      #70
                      Manualen säger: börja med 15 bubblor i minuten per 100 liter vatten. Det motsvarar ungefär 10 bubblor i minuten i bubbelräknaren. Kontrollera efter ett dygn om PH-värdet i akvariet är det önskade. Om inte, öka CO2 tillförsel till ca 20-25 bubblor i JBL Taofun. (Ca 14 a16 i bubbelräknaren)
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #71
                        Kör på det.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          #72
                          En fundering: Jag använder ju PH-buffert 6,5 i samband med vattenbyten eftersom kranvattnet ligger på PH 7,8. Påverkas detta av det faktum att jag nu installerat ett CO2 system eller fortsätter jag som tidigare med detta?
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            #73
                            Då stämmer väl inte den dära tabellen riktigt, eftersom det finns mer än bara CO2 som påverkar pHvärdet. Om du läser enligt den tabellen har du nog lägre co2nivåer i karet än vad tabellen visar. Men man ska inte hänga upp sig för mycket på siffrorna heller. Man får öka successivt och se när växterna börjar svara på det.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              #74
                              Någon koll på hur Taifun är tänkt att fungera? Fördelar den CO2 längs med bubblans hela resa genom röret, dvs bubblan som sedan kommer ut längst upp endast är det som är kvar? Följde med en förlängning som kan monteras så att den blir ännu längre. Kanske omöjligt att förstå denna fråga men jag gör ett försök.
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                #75
                                Taifun är annorlunda jämfört med nästan allt i diffusorväg. Bubblorna vandrar längs denna spiral och tanken är att de löser sig under vandringens gång så att säga. Så ju längre väg desto bättre. Det JBL säger själva är att det tar ett par dygn innan det satt sig en biofilm på plasten så att processen blir optimal. Aldrig testat Taifun själv.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...