Brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gunnis
    • April 2013
    • 2

    Brunalger

    Jag har brunalger ett år efter starten av av mitt 125 l akvarium. De kom strax efter starten. Mjukt vatten, stax under 7 i PH. Har egen brunn men det borde funka eftersom vi har haft ett mycket mindre akvarium innan där vi inte hade några som helst problem med alger. Nu är det så illa att växterna är helt svarta efter 1-2 veckor. Får borsta av dem med en mjuk tandborste varje vecka. Börjar verkligen tröttna på detta och funderar över att lägga ner hela akvariet. Har försökt med lyse allt mellen 7-13 timmar. Byter vatten 1/3 varje vecka. Tillsätter Happy start och Happy plant efter vattenbyten. Har kollat nitrit-test som visar låga värden. Har köpt hur många ancitrus som helst, de lever en månad, sedan dör de. De får även annat foder. Försöker med siametiska algätare men även de har varit svåra att få att överleva, har idag 4 st kvar. Kardinaltetror, scalare, pansarmalar trivs som bara den.
    Vad kan jag mer göra för att bli av med algerna?
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Brunalger

    Brunalger brukar ge med sig efter 3-4 veckor normalt så det låter lite skumt.

    Hur sköter du filtret och övrig rengöring?
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Men när du säger brunalger, vad menar du? Pratar du om en brun beläggning som är sidenmatt eller pratar du om alger som är håriga och som t.ex. bildar tofsar?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Hej! det pågår just nu en kamp med algerna och växterna till en början så vinner alltid algerna men ha tålamod att ancistrusena dör efter en månad kan berå på att dom inte kommer åt någon mat när du skrev annan mat menade du då algtabletter?

        Kommentar

        • gunnis
          • April 2013
          • 2

          #5
          Det blir en brun beläggning över allt utom botten, där antar jag att pansarmalarna håller rent. Inga tofsar, mycket lite gröna alger högt upp på glaset.
          Jag matar pansarmalarna och ancistrus med algtabletter. Jag har ett Juwel Filter System Compact Bioflow där jag kramar ut den översta svampen med ljummet vatten en gång i veckan och övriga vid behov. I samband med att byter 1/3 vatten en gång i veckan gör jag rent botten. Jag har även för att tag sedan använt Happy-Life Algin-Regular men jag tror en del fiskar inte tyckte om det. Ancistrus dog ändå snabbare då.

          Kommentar

          Arbetssätt...