Vettigt med Nitratfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Vettigt med Nitratfilter?

    Med i Juwels innerfilter finns ju flera olika filterkuddar med olika påstådda funktioner.
    Om en av dem står det så här:
    "Nitrax
    JUWEL Nitrax is a biological filter medium to break nitrates down in your aquarium. It reduces the growth of algae and promotes the vitality of your plants and fish."

    Har inte tänkt på det innan, men är det egentligen vettigt att använda ett filtermedium som ska ta bort nitrat? Finns det risker med det? Borde jag ta bort det och ersätta med makaroner eller likvärdigt material?

    Skälet att det står här i växtdelen av forumet är att det är plantorna jag oroar mig för. Körde jag utan växter kan jag förstå funktionen mera.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag hade bytt ut det. Troligen är det fråga om något som absorberar nitrat, vilket gör att du får byta ut eller regenerera materialet. Det ena sättet är dyrt, och det andra är krångligt. Det är bättre att använda vanligt filtet och byta vatten istället. Växterna behöver dessutom nitrat.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Tack för input.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • laasesku
        • October 2002
        • 660

        #4
        Som jag förstått det så har man filtret för att undvika Nitratförgiftning den första tiden men att man sen bör ersätta det med vanlig filtervadd. Står mer om det i bruksanvisningen till filtret.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Juwel föreslår att man egentligen alltid ska ha filtret i och att det ska bytas var 6:e vecka då det är förbrukat. Men vet ju egentligen inte om de stabila Nitrat-nivåerna i vattnet delvis beror på denna filtermodul.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Så klart att Juwel säger alltid grönt filter. De vill ju sälja..
            Jag låter det gå som blått filter när det gjort sitt.. enligt rekommendation från min butik.
            Jag köpte ett nytt grönt filter. Fanns ju plats för det när man plockade ur kolfiltret som var medskickat i filterpaketet. Kolfiltret plockade dessutom ur innan jag installerade filterpatronen i karet. Men sedan struntar jag i det gröna.
            Har man uppnått balansen ska det inte behövas kan jag tycka.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Vettigt med Nitratfilter?

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Juwel föreslår att man egentligen alltid ska ha filtret i och att det ska bytas var 6:e vecka då det är förbrukat. Men vet ju egentligen inte om de stabila Nitrat-nivåerna i vattnet delvis beror på denna filtermodul.
              Om du kollar på mängder med olika gödningar så står det att de är fria från Nitrater och fosfater.

              Det här är då enligt fabrikören viktigt då dessa genererar alger.

              Idag har vi istället börjat titta på ammonium och sättet detta
              Ämne bidrar till algboomar.

              Jag tolkar juwels filteridé som att de har ena foten kvar i denna skola där fosfater och Nitrat ses som alg-generatorer.

              Det är ju lite fel då vi vet att PMDD och Tropicals gödningar funkar..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Om du kollar på mängder med olika gödningar så står det att de är fria från Nitrater och fosfater.

                Det här är då enligt fabrikören viktigt då dessa genererar alger.

                Idag har vi istället börjat titta på ammonium och sättet detta
                Ämne bidrar till algboomar.

                Jag tolkar juwels filteridé som att de har ena foten kvar i denna skola där fosfater och Nitrat ses som alg-generatorer.

                Det är ju lite fel då vi vet att PMDD och Tropicals gödningar funkar..
                Det låter ju helt logiskt när man så smått tar in vad det du säger betyder. Byter till något makaronliknande tror jag på den platsen i filtret. Tack
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av MonkanS
                  Så klart att Juwel säger alltid grönt filter. De vill ju sälja..
                  Jag låter det gå som blått filter när det gjort sitt.. enligt rekommendation från min butik.
                  Jag köpte ett nytt grönt filter. Fanns ju plats för det när man plockade ur kolfiltret som var medskickat i filterpaketet. Kolfiltret plockade dessutom ur innan jag installerade filterpatronen i karet. Men sedan struntar jag i det gröna.
                  Har man uppnått balansen ska det inte behövas kan jag tycka.
                  Jag tänkte göra som så att mitt gröna nitrax filter får sitta där det sitter. Även om det inte fyller den funktion som den gjorde från början fyller den väl ungefär samma funktion som de blå filtersvamparna gör?

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    #10
                    Min sitter kvar fortfarande men den slutar ju fungera efter några veckor och då blir det ju bara som vanlig filtersvamp.

                    Men det ryms 2 blåa till på höjden ovanpå alla andra filter när man plockat bort kolet så bara inhandla och få mer filtermaterial
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    Arbetssätt...