Optimal belysningstid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Optimal belysningstid?

    Funderingen gäller växternas behov. Har det idag inställt så att det tänds 12 och släcks 22.
    Detta för att få möjlighet att se akvariet på kvällen.
    Om jag istället delar upp det 5 timmar på morgonen och 5 timmar på kvällen för att kunna se även på morgonen. Är det sämre för växterna? Får de "starta om"? Har de en dygnsrytm som helst inte ska störas?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    många som säger att många blommor gillar att det delas upp i två omgångar.

    själv har jag aldrig gjort det, mest för att jag är för trött på morgonen för att bry mig.

    det sägs att blommor kan bara hålla på med sina aktiviteter i 10-14 timmar, beroende på vilken man pratar med.

    Skulle nog tro att optimalt längd på belysningen ligger däremellan, dvs runt 12 timmar.

    här fick jag dock alltid för mycket alger näör jag låg på 12 timmar.

    Ligger nu på 9-10 timmar, enbart 0,2-0,3W/liter i styrka, göder 25% av rekomenderad veckodos. Och jag tycker det växer hyfsat, men framförallt....nena alger...inga alls....



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag är överjävlig o kör med 630-ca 2200. vilket är ungefär 15 timmar. ibland har det varit runt 16 timmar. men det har alltdi gått bra. jag vill se karen tända på morgonen när jag vaknar( vill vakna av att de tänder tillomed) samt vill titta på dom sent på kvällen

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Vi ska komma ihåg att så gott som alla våra akvarieväxter kommer från tropiska områden, där solen står högt på himlen ca 10 timmar om dygnet året om. De är alltså anpassade till den belysningstiden och växer inte mer om det är ljust under en längre tid. Algerna kommer däremot ofta från våra svenska vatten och växer så länge det är ljust, även när det är midnattsol. Alltså gynnar en lång belysningstid algerna på växternas bekostnad. Så vitt jag vet finns det inget land där solen är uppe fem timmar på morgonen och fem timmar på kvällen, så en sådan dygnsrytm är växterna inte anpassade till.

        Olle

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Optimal belysningstid?

          Ursprungligen postat av Olle A
          Vi ska komma ihåg att så gott som alla våra akvarieväxter kommer från tropiska områden, där solen står högt på himlen ca 10 timmar om dygnet året om. De är alltså anpassade till den belysningstiden och växer inte mer om det är ljust under en längre tid. Algerna kommer däremot ofta från våra svenska vatten och växer så länge det är ljust, även när det är midnattsol. Alltså gynnar en lång belysningstid algerna på växternas bekostnad. Så vitt jag vet finns det inget land där solen är uppe fem timmar på morgonen och fem timmar på kvällen, så en sådan dygnsrytm är växterna inte anpassade till.

          Olle
          He he. Inte jag heller :-)
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Optimal belysningstid?

            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            många som säger att många blommor gillar att det delas upp i två omgångar.

            själv har jag aldrig gjort det, mest för att jag är för trött på morgonen för att bry mig.

            det sägs att blommor kan bara hålla på med sina aktiviteter i 10-14 timmar, beroende på vilken man pratar med.

            Skulle nog tro att optimalt längd på belysningen ligger däremellan, dvs runt 12 timmar.

            här fick jag dock alltid för mycket alger näör jag låg på 12 timmar.

            Ligger nu på 9-10 timmar, enbart 0,2-0,3W/liter i styrka, göder 25% av rekomenderad veckodos. Och jag tycker det växer hyfsat, men framförallt....nena alger...inga alls....
            .
            Ok. Det liknar lite hur jag tänker. Intressant också att du kör med så låg PMDD-dos också. Som med så mycket annars är det tydligen så att man får leta upp sin egen grej som man tycker funkar. Många nya, som jag, vill ju ofta ha en klockren manual;- gör så här så fungerar det helt säkert. Men när jag läser råd och tips märker jag ju att även experterna i forumet verkar ibland springa in i en vägg. Man får en burk som inte funkar. Sedan testar man sig fram och då funkar det, men kanske just bara i den burken ;-)

            Man får helt enkelt hitta sin egen väg börjar jag förstå. Men då får det bli 10 timmar som nybörjare. När man börjar hitta sin kunskap kanske man kan chansa lite och köra hannesc midnattssolsvariant ;-) Men du hannes får ju den också att funka. För mig kanske det blir Cyanoträsket :-)
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              haha ja men det är nog precis som du säger. man får känna sig fram lite. funkar det inte med 10 timmar så kanske man får testa med 8 eller 12 etc..

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Jag har nu skaffat mig en helt fantastisk bok "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad. Hade inte Bosse tipsat om boken hade jag aldrig känt till den. (tack Bosse) En av de intressantaste böcker jag läst om akvarium.
                Men hur som helst så har jag med stigande intresse läst avsnittet om belysning.

                Det hon säger är att om man belyser kortare än 12 timmar kan det signalera växterna hormonellt att sluta växa. Hon rekommenderar minst 12 timmar/dygn. Kortare tid kan signalera till vissa växter att det kommer en vinterperiod och att de då anpassar sig efter det.

                Dessutom förespråkar hon allra mest "siesta-tekniken" som betyder tänt 5 timmar förmiddag - släckt 4 timmar (för att efterlikna molnigt väder)- tänt 5 timmar. Hon säger att denna cykel skapar det mest naturlika växtsättet.
                Siestatiden (4 timmar mitt på dagen) skapar flera vinster, CO2 boost dvs. CO2 värdet stiger dramatiskt under släckningen, de goda bakteriernas metabolism stimuleras dramatiskt. Följden av detta blir att plantorna kan använda ljuset mycket mer effektivt.

                Nu kanske du tänker att: -det där var ju 10 timmar tänt? Men så som jag förstått det är det så om ljuset i akvariet bara kommer ifrån fönster en bit bort i ett rum så räknas detta av växten ändå som dag. Däremot kan inte algerna göra så mycket av Siesta-tiden.

                Ville bara sprida lite Diana-ljus i ämnet så att säga
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #9
                  Jag tänker prova med att kombinera månljus och vanligt ljus enligt följande schema:

                  Kl 13.00 - månljus på
                  Kl 15.00 - Dagsljus på / månljus av
                  Kl 24.0 - Månljus på / dagsljus av
                  Kl 02.00 - Månljus av

                  Vill ha på belysning sent eftersom det är då jag är hemma.
                  Vad tror ni om ett sånt schema, gör månljuset något till eller ifrån?

                  Månljus: Jad LED blå


                  Dagsljus: Sera Plantcolour (insåg just nu när jag kollade att jag hade fått Sera´s T5 rör. Trodde jag fick med mig Juwel´s High-lite Nature.
                  Det var så mycket igår när jag hämtade akvariet så jag kollade aldrig så noga på vilka rör jag fick... Hur är dessa rör?
                  Jag har kvar Juwel´s High-lite Day rören

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Jag lägger in detta svaret även här...

                    Jag kör så här: Tänt 08.00 - 13.00, 16.00 - 22.00. Det fungerar utmärkt och växterna ser att trivas bra med det. De växer och frodas.

                    Jag började med det i somras mest för att det annars blev väldigt varmt i karet. Och det fungerar så bra att jag fortsätter med det. Får väl justera det något när den mörka tiden kommer.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • Olle A
                      • January 2002
                      • 1661

                      #11
                      #8 Det var tvärtemot vad jag tidigare har hört, så det är väl bara att konstatera att det finns olika skolor. Ni får prova er fram och se vad som fungerar.

                      Olle

                      Kommentar

                      • AffeAlien
                        • December 2011
                        • 655

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Jag har nu skaffat mig en helt fantastisk bok "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad. Hade inte Bosse tipsat om boken hade jag aldrig känt till den. (tack Bosse) En av de intressantaste böcker jag läst om akvarium.
                        Men hur som helst så har jag med stigande intresse läst avsnittet om belysning.

                        Det hon säger är att om man belyser kortare än 12 timmar kan det signalera växterna hormonellt att sluta växa. Hon rekommenderar minst 12 timmar/dygn. Kortare tid kan signalera till vissa växter att det kommer en vinterperiod och att de då anpassar sig efter det.

                        Dessutom förespråkar hon allra mest "siesta-tekniken" som betyder tänt 5 timmar förmiddag - släckt 4 timmar (för att efterlikna molnigt väder)- tänt 5 timmar. Hon säger att denna cykel skapar det mest naturlika växtsättet.
                        Siestatiden (4 timmar mitt på dagen) skapar flera vinster, CO2 boost dvs. CO2 värdet stiger dramatiskt under släckningen, de goda bakteriernas metabolism stimuleras dramatiskt. Följden av detta blir att plantorna kan använda ljuset mycket mer effektivt.

                        Nu kanske du tänker att: -det där var ju 10 timmar tänt? Men så som jag förstått det är det så om ljuset i akvariet bara kommer ifrån fönster en bit bort i ett rum så räknas detta av växten ändå som dag. Däremot kan inte algerna göra så mycket av Siesta-tiden.

                        Ville bara sprida lite Diana-ljus i ämnet så att säga
                        Helt klart intressant, men skulle de då inte bara fungera bra att ösa i lite easy-carbo eller öka sin CO2 dos en stund mitt på dagen. För de enda man kan vinna med att släcka en stund måste ju bara bromsad fotosyntes så man hinner bygga upp lite co2 buffert eller är jag ute och cyklar nu?
                        Mvh Alf

                        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Jag har nu skaffat mig en helt fantastisk bok "Ecology of the planted aquarium" av Diana Walstad. Hade inte Bosse tipsat om boken hade jag aldrig känt till den. (tack Bosse) En av de intressantaste böcker jag läst om akvarium.
                          Men hur som helst så har jag med stigande intresse läst avsnittet om belysning.

                          Det hon säger är att om man belyser kortare än 12 timmar kan det signalera växterna hormonellt att sluta växa. Hon rekommenderar minst 12 timmar/dygn. Kortare tid kan signalera till vissa växter att det kommer en vinterperiod och att de då anpassar sig efter det.

                          Dessutom förespråkar hon allra mest "siesta-tekniken" som betyder tänt 5 timmar förmiddag - släckt 4 timmar (för att efterlikna molnigt väder)- tänt 5 timmar. Hon säger att denna cykel skapar det mest naturlika växtsättet.
                          Siestatiden (4 timmar mitt på dagen) skapar flera vinster, CO2 boost dvs. CO2 värdet stiger dramatiskt under släckningen, de goda bakteriernas metabolism stimuleras dramatiskt. Följden av detta blir att plantorna kan använda ljuset mycket mer effektivt.

                          Nu kanske du tänker att: -det där var ju 10 timmar tänt? Men så som jag förstått det är det så om ljuset i akvariet bara kommer ifrån fönster en bit bort i ett rum så räknas detta av växten ändå som dag. Däremot kan inte algerna göra så mycket av Siesta-tiden.

                          Ville bara sprida lite Diana-ljus i ämnet så att säga
                          Diana Walstad har väl alltid varit lite tvärtom.

                          I alla växtföredrag som jag har hört (av internationellt erkända experter) förespråkar 10-12 timmar men även ner emot 8 är OK.

                          Dock så tror jag de flesta menar att det går bra att dela upp tiden i 2 olika avdelningar.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Jag tycker det känns avigt att diskutera optimal belysningstid utifrån bara växter. Det finns ju andra faktorer också, det kan ju gärna vara optimalt i förhållande till elräkning också och då är ju helt klart det bättre ju kortare tiden är. Akvaristen har ju också ett intresse, man vill ju se in i karet och man skall inte glömma bort djuren heller, att växterna kanske fixar två belysningsperioder per dygn innebär inte nödvändigtvis att det är lyckat för fiskar.

                            Nån slags kompromiss alltså som fungerar rimligt med hänsyn till allt. För min del innebär det att ljuset går på nån gång vid middag och sen är tänt till kvällen.

                            När det gäller det där att kort belysningstid skulle få växterna att tro att det är vinter på g är jag skeptisk. Vinter är ju nåt som är aktuellt på våra breddgrader och det som styr invintring är ju minst lika mycket förändring som dagslängd i sig. Annars skulle ju en växt som hamnat i skugga nån del av dagen få det kämpigt. Många växter vi har är ju mer eller mindre tropiska och då är en dagslängd på 10 - 12 timmar helt naturligt, klarar de inte det så är det nåt konstigt. Växter på grunt vatten lär ju också ofta stå vid stranden där det kan vara skugga från träd på land, i realiteten kanske de inte har full belysning mer än några timmar per dag. Naturligtvis fixar de det.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bygert
                              Jag tycker det känns avigt att diskutera optimal belysningstid utifrån bara växter. Det finns ju andra faktorer också, det kan ju gärna vara optimalt i förhållande till elräkning också och då är ju helt klart det bättre ju kortare tiden är.
                              Håller med - det är ju onödigt (både för plånboken och miljön) att ha tänt väldigt länge när sannolikt ändå inte växterna ändå har någon nytta av det.
                              Men vad gällre detta är det ju än viktigtare att ha bra belysningskällor - exempel: bara en reflektor gör ju att man får ut lika mycket belysning från 1 rör än från 2 rör utan reflektor.

                              Akvaristen har ju också ett intresse, man vill ju se in i karet
                              Det är väl utifrån detta som frågan har uppstått hur det fungerar att ha 2 belysningsintervall

                              och man skall inte glömma bort djuren heller, att växterna kanske fixar två belysningsperioder per dygn innebär inte nödvändigtvis att det är lyckat för fiskar
                              Det kan vara värt att nämna (så att ingen missförstår) att en släckt akvariebelysning mitt på dagen självklart inte skall innebära att akvarierummet skall vara "släckt". Antingen måste takbelsyningen vara på eller så måste det finnas infallande dagsljus. Det är definitivt inte lämpligt att akvariet är så mörkt att fiskarna "lägger sig" under mellan perioden.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...