Knepiga alger, ser ut som plast typ....=S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Förstår det. Jag kan sammanfatta tråden åt dig: Du kan få Cyano pga en oförutsägbar ansträngning av akvariets ekologi (ammoniumtrigger) och när dom väl blommat upp så kan du inte räta upp miljön för att bli av med dom (eftersom dom trivs under förhållanden som både är miserabla och jättebra).

    Då gäller bara en sak: Mörkläggning eller GeneralTonic.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #32
      Och det ska vara lika svart i burken som Greklands ekonomiska framtid för att funka? Helt absolut kolsvart har jag läst mig till?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Cladophora (vilket säger mig att du kanske har bra järnnivåer
        Mycket tänkbart. Under den extrema perioden körde jag med (gamla) Tropica Mastergrow, som innehöll mycket järn men ingen nitrat. Växterna tynade bort av kvävebrist men Cladophoran bildade marimo-bollar i hela karet.
        Har man mycket fosfat så har man ju per definition relativt sett lägre kvävenivåer vilket ju också verkar rimligare för Cyano att känna än exakta nivåer.
        Ja, fast det spelar roll för mekanism och tillväxthastighet.

        Om cyanon bildar täta kolonier/mattor så har jag förstått det som att det främst är för att dom ska kunna sänka syrenivåerna under slemmet och på så sätt kvävefixera.
        Det undrar jag. Kvävefixerande cyanobakterier har särskilda celler (heterocyster) som är större och mer tjockväggiga än andra celler för att kunna hålla ute syre; de borde inte vara begränsade av syrgashalten i vattnet. Däremot frisläpps fosfat när sedimentet blir syrefritt.

        Hm... Nästa gång jag ser cyano måste jag testa ifall det kan bekämpas genom att höja pH till 7.5 och lösa upp gips (kalciumsulfat) i vattnet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #34
          ja helt kolsvart ska det va. slå in karet i ett täcke eller nått. i typ en vecka. du behöver inte ens mata knappt. sen borde det försvunnit, för ett tag :P

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Nu skall jag ut och titta till mina cyanobakterier återkommer i senare i dag om jag orker. Hett som i helvetet här.
            Fortsätt ni kul att defdac och Azur har dykt upp! Konstigt sätt att säga, jag brukar dyka ned!
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Diozz88
              • September 2011
              • 341

              #36
              Har kommit fram till att GeneralTonic är ett dåligt alternativ då det kommer att ta ihjäl mina växter också.. Såg däremot att det finns ett nytt medel som angriper bara cyanobakterierna.. Där det är en behandling på 5 dagar typ... Dock så vet ag inte hur detta fungerar och eftersom det är så nytt så vet jag inte om jag vågar prova.. Fick däremot tips om att mörklägga området som är angripet.. Med en sten eller nån form av flytväxt... vad tror ni om det? Vill gärna inte behandla hela akvariet då jag inte vet vilket slutligt resultat det kommer att innebära för bakteriekultur och övrigt levande i akvariet... Bara för att få mer skugga över den delen av akvariet..

              Asså det är bara en pjuttedel som är angripet och sen jag torkade bort det mesta med en fuktig svamp har det inte kommit tillbaka nå mer...

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #37
                känns inte som du läser vad vi skrivit Diozz. läs gärna ovan

                för att få bort cyano utan medel kan du mörklägga karet i typ en vecka. dina växter kommer klara sig. blir kanske lite bleka men kommer ta igen sig

                men då ska det vara toksvart. slå in karet i ett täcke eller så

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #38
                  Plocka upp roten, häll kokande vatten på den, flera gånger. Eller så mörklägger du helt i en vecka, då helt kolsvart. Då blir du av med skiten, hälla i kemikalier låter onödigt jäkligt.

                  Jag har haft cyano, yttepytte och det blev borta vid mörkläggning.

                  Vad har vi lärt oss? Göd ordentligt, se till att alla utom grönskiten trivs
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #39
                    Och Hannes var snabbare igen, får nog skaffa en Nokia ändå ;D
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Diozz88
                      • September 2011
                      • 341

                      #40
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      känns inte som du läser vad vi skrivit Diozz. läs gärna ovan

                      för att få bort cyano utan medel kan du mörklägga karet i typ en vecka. dina växter kommer klara sig. blir kanske lite bleka men kommer ta igen sig

                      men då ska det vara toksvart. slå in karet i ett täcke eller så
                      Men kommer även mina vanliga gröna alger att försvinna då också?

                      http://www.pwss.se/product.php?produ...4&cat=8&page=1 Medlet jag syftade på...

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #41
                        en del kanske, men spelar liksom inte så stor roll. du vill ju bli av med cyanon, bli av med det först så kan du få karet dit du vill efteråt

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #42
                          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Och Hannes var snabbare igen, får nog skaffa en Nokia ändå ;D
                          har ingen nokia längre. nu är det SGS 2 som gäller. fast just nu sitter jag ju vid en dator

                          Kommentar

                          • Diozz88
                            • September 2011
                            • 341

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Plocka upp roten, häll kokande vatten på den, flera gånger. Eller så mörklägger du helt i en vecka, då helt kolsvart. Då blir du av med skiten, hälla i kemikalier låter onödigt jäkligt.

                            Jag har haft cyano, yttepytte och det blev borta vid mörkläggning.

                            Vad har vi lärt oss? Göd ordentligt, se till att alla utom grönskiten trivs
                            Känns ju lite trist att behöva mörklägga akvariet helt menar jag... =// Även fått höra att om det finns tjära i roten kan detta krypa fram när man kokar, häller kokande vatten över den och då blir roten obrukbar sen... Stämmer det?

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #44
                              Ursprungligen postat av Diozz88
                              jag tycker man ska hålla sig ifrån kemikalier så länge man kan. finns oftast andra, naturligare vägar att gå

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #45
                                Ursprungligen postat av Diozz88
                                Känns ju lite trist att behöva mörklägga akvariet helt menar jag... =// Även fått höra att om det finns tjära i roten kan detta krypa fram när man kokar, häller kokande vatten över den och då blir roten obrukbar sen... Stämmer det?
                                äh. är ju bara för ett par dagar. sånt får man leva med ibland. tror inte du behöver koka roten.

                                det där med tjära har jag aldrig hört om, men visst, det finns så många olika träslag i karen numera så nån kanske innehåller det

                                Kommentar

                                Arbetssätt...