Knepiga alger, ser ut som plast typ....=S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    Knepiga alger, ser ut som plast typ....=S

    Har fått en gnepig algbeläggning på ett enda ställe i karet vilket är på en av rötterna, inte hela roten utan bara en gren som ligger 4-5 cm under ytan.. Farliga alger eller kan jag låta de vara kvar?



    Bredvid denna koloni av alger ser man även vanliga gröna alger.
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    #2


    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Cyanobakterier.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Fishya
        • November 2009
        • 43

        #4
        ärligt talat så har jag ingen aning, men jag föreslår att du tar upp de och skrubbar dom rena, alt koka också.

        Kommentar

        • Diozz88
          • September 2011
          • 341

          #5
          Ursprungligen postat av Fishya
          ärligt talat så har jag ingen aning, men jag föreslår att du tar upp de och skrubbar dom rena, alt koka också.
          Suck..... Behöver en kastrull på ungefär 100 liter om jag ska kunna koka den där roten.... tror inte ens jag skulle kunna doppa den i en kastrull då den troligtvis inte går in i en kastrull under fläkten.... Nån som jobbar i skolmatsal??? X-P

          Rengjorde roten ungefär för 3 veckor sen.. de där kladdet fanns där då också men det försvann då.. nu e de tillbaka igen i dubbel styrka... va bara fläckvis på samma gren förra gången å nu täcker de hela grenen... Kändes som att det blev värre bara av att skrubba på det...

          Kommentar

          • Fishya
            • November 2009
            • 43

            #6
            det är som azur säger, han e kunnnig, det är cyanobakterier

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Jupp, ser ut som cyanobakterier.
              Ta det lugnt men håll lite koll på dom. Har du mycket växter i akvariet och göder du med något?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Diozz88
                Suck..... Behöver en kastrull på ungefär 100 liter om jag ska kunna koka den där roten.... tror inte ens jag skulle kunna doppa den i en kastrull då den troligtvis inte går in i en kastrull under fläkten.... Nån som jobbar i skolmatsal??? X-P

                Rengjorde roten ungefär för 3 veckor sen.. de där kladdet fanns där då också men det försvann då.. nu e de tillbaka igen i dubbel styrka... va bara fläckvis på samma gren förra gången å nu täcker de hela grenen... Kändes som att det blev värre bara av att skrubba på det...
                Ja ofta förvärrar man när man försöker att göra rent. Det finns sätt att bli av med det men oftast funkar "naturens gång" och kanske att man fixar till orsaken. Det senare kan vara många. Nysartat akvarium, övermatning, ändrad belysning, etc.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Jag har "hört" att Cyano ogillar Nitrat? Finns det belägg för detta? Jag har även hört spruta-->slang-->Easycarbo? Belägg för detta?

                  Mörkläggning?
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • rasmus_agren
                    • January 2010
                    • 198

                    #10
                    Cyano är det absolut värsta enligt mig. De startar oftast långsamt på ett ställe men vips så är skiten i hela karet och vägrar försvinna. Av allt man kan få så är det också det absolut fulaste. Slemmigt och tar död på alla växter och luktar träsk.

                    Bakterierna är kvävefixerande och har därför ett försprång jämfört med växter om du har mycket fosfor i förhållande till kväve. Om du har mycket/snabbväxande växter kan det därför hjälpa lågsiktigt att öka på kvävegödningen. Det gäller kanske framförallt om du har ett hightech kar med tillsatt kol och mycket ljus. Andra metoder är att mörklägga karet helt ett par dagar eller att använda koncentrerad väteperoxid från Apoteket och spruta på de små asen. Att skrubba är ingen bra ide eftersom det bara sprider dem. De gillar när det finns mycket lösta organiska ämnen i vattnet så bättre hygien i karet hjälper också. Om det ändå skiter sig och de tar över så kan man behandla med antibiotika typ ampicillin, men där kanske finns lite moraliska frågor om resistens och så, plus att ditt filter inte kommer gilla det.

                    Eftersom du har rätt lite nu så hade jag nog börjat med väteperoxid och slamsugit lite försiktigt för att bli av med organiskt skräp. Lycka till.

                    Kommentar

                    • Diozz88
                      • September 2011
                      • 341

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jupp, ser ut som cyanobakterier.
                      Ta det lugnt men håll lite koll på dom. Har du mycket växter i akvariet och göder du med något?
                      Har mycket växter som ser alla fina ut och växer mycket bra utan gödning eller tillsatser..... Å de har inte spridit sig nå mer än vad de va från början förutom att det är tätare.. Endast på en gren som de växer dessutom och det nära ytan.. som jag har förstått det är halten av kväve högre vid ytan.. man kanske ska korrigera detta på nått sätt...

                      Kommentar

                      • Diozz88
                        • September 2011
                        • 341

                        #12
                        Ursprungligen postat av rasmus_agren
                        Cyano är det absolut värsta enligt mig. De startar oftast långsamt på ett ställe men vips så är skiten i hela karet och vägrar försvinna. Av allt man kan få så är det också det absolut fulaste. Slemmigt och tar död på alla växter och luktar träsk.

                        Bakterierna är kvävefixerande och har därför ett försprång jämfört med växter om du har mycket fosfor i förhållande till kväve. Om du har mycket/snabbväxande växter kan det därför hjälpa lågsiktigt att öka på kvävegödningen. Det gäller kanske framförallt om du har ett hightech kar med tillsatt kol och mycket ljus. Andra metoder är att mörklägga karet helt ett par dagar eller att använda koncentrerad väteperoxid från Apoteket och spruta på de små asen. Att skrubba är ingen bra ide eftersom det bara sprider dem. De gillar när det finns mycket lösta organiska ämnen i vattnet så bättre hygien i karet hjälper också. Om det ändå skiter sig och de tar över så kan man behandla med antibiotika typ ampicillin, men där kanske finns lite moraliska frågor om resistens och så, plus att ditt filter inte kommer gilla det.

                        Eftersom du har rätt lite nu så hade jag nog börjat med väteperoxid och slamsugit lite försiktigt för att bli av med organiskt skräp. Lycka till.
                        de där med att de luktar träsk kan jag inte hålla med om, tog en svamp när jag gjorde vattenbyte och torkade noga av roten med en lätt fuktig trasa... såg till att inte gnugga utan bara torka med oanvänd svamp för varje drag, slängde 3 svampar efteråt... och det luktade gott.. luktade väldigt sött och smaskigt av sörjan på svampen.. inte alls illaluktande... Det förvånade mig lite också.... För som jag förstått ska cyan lukta fränt och surt...

                        Kommentar

                        • rasmus_agren
                          • January 2010
                          • 198

                          #13
                          Det luktar ganska gott i små mängder, men det blir värre om du låter dem växa till. Då luktar de sött och "grönt", lite som nyklippt gräs. Det äckliga är att det luktar i rummet också.

                          Kommentar

                          • Diozz88
                            • September 2011
                            • 341

                            #14
                            Ursprungligen postat av rasmus_agren
                            Det luktar ganska gott i små mängder, men det blir värre om du låter dem växa till. Då luktar de sött och "grönt", lite som nyklippt gräs. Det äckliga är att det luktar i rummet också.
                            Jag gillar iofs doften av nyklippt gräs...=P Men hoppas att jag blir av med skiten nu... bara å vänta å se vad tiden utlovar...

                            Kommentar

                            • rasmus_agren
                              • January 2010
                              • 198

                              #15
                              Konstigt syftningsfel av mig där I små mängder luktar det så, sen luktar det träsk. Jaja, lycka till iaf!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...