Knepiga alger, ser ut som plast typ....=S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Det finns nog lika många typer av cyanobakterier som det finns fiskar om inte mer.
    Jag skall inte tjata om fördelarna med dessa och den fåniga skräcken som helt plötsligt uppstod när man bytte namn från blågröna alger till cyanobakterier. Detta namnbyte har och ställer till mycket stora problem inte bara inom akvarium hobbyn.
    En liten paradox 1: Folk använder en massa gift för att ta död på cyanobakterier. Samtidigt springer dom till apoteket/affären och köper dyr spirulina att mata sig själva och fiskarna med vilket också är en cyanobakterie. Var ligger logiken?
    En liten paradox 2: Folk blir hysteriska och skall BOTA dessa Cyanobakterier! Botar man alger också? I stället för att fundera på varför de finns i akvariet och varför dom breder ut sig. I 9 ½ fall av 10 så beror utbredningen på att akvaristen har gjort något fel. Det är aldrig cyanobakteriernas de är där av någon orsak och naturens sätt att fixa ett problem.

    Ett välskött akvarium doftar ofta nyklippt gräs och det är ett friskhetstäcken
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Diozz88
      • September 2011
      • 341

      #17
      Ursprungligen postat av bossep
      Det finns nog lika många typer av cyanobakterier som det finns fiskar om inte mer.
      Jag skall inte tjata om fördelarna med dessa och den fåniga skräcken som helt plötsligt uppstod när man bytte namn från blågröna alger till cyanobakterier. Detta namnbyte har och ställer till mycket stora problem inte bara inom akvarium hobbyn.
      En liten paradox 1: Folk använder en massa gift för att ta död på cyanobakterier. Samtidigt springer dom till apoteket/affären och köper dyr spirulina att mata sig själva och fiskarna med vilket också är en cyanobakterie. Var ligger logiken?
      En liten paradox 2: Folk blir hysteriska och skall BOTA dessa Cyanobakterier! Botar man alger också? I stället för att fundera på varför de finns i akvariet och varför dom breder ut sig. I 9 ½ fall av 10 så beror utbredningen på att akvaristen har gjort något fel. Det är aldrig cyanobakteriernas de är där av någon orsak och naturens sätt att fixa ett problem.

      Ett välskött akvarium doftar ofta nyklippt gräs och det är ett friskhetstäcken
      Så jag ska inte försöka bli av med dom då? Jag byter gärna ut dem mot vanliga gröna alger som ser lite trevligare ut..=)

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av Diozz88
        Så jag ska inte försöka bli av med dom då? Jag byter gärna ut dem mot vanliga gröna alger som ser lite trevligare ut..=)
        Kan du ta en bild på hela akvariet och lägga up?
        Du skulle nog kunna testa med PMPP gödning så du får näringarna under balans. Dä slickar nog växterna i sig ammonium kvävet som de här rackarna gillar. Troligtvis kan du ha lite överskott på just kväve eller underskott på något annat då blir det ofta sådär.
        Men gör inget panikartat då förvärrar du bara situationen.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          Men nu är vi inne och dolar med mina funderingar igen.

          PMDD tar skiten? Jag fick ytterst lite i malawikaret, fulldosade PMDD och släckte ner karet, då försvann de. Brunalgerna också för övrigt, som egentligen skall älska mörker. Kom hem nu Bosse, jag sätter på bryggarn! Jag blir liksom rörig i området över axlarna när det gäller vad som funkar, inte funkar och vad som borde funka men inte gör det Lär mig!!
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • rasmus_agren
            • January 2010
            • 198

            #20
            Vad är det för paradoxalt med att vilja bli av med fula saker i sitt akvarium? Det gäller väl oavsett om det är alger eller bakterier. Fiskar äter spitulina, de äter inte levande cyano. Det är en skillnad.

            Det är underskott på kväve som ligger bakom snarare än överskott. Iaf enligt "standardmodellen". Men när det gäller sånt här så finns det såklart en väldig massa förklaringar.

            Här är ett foto på min tank nån månad efter att den första cyanon dök upp. Alla växter har dött och det täcker allt. Det var ett hightech växtkar så där är marginalerna lite mindre, men det visar åtminstone hur jävla äckligt det kan bli

            Kommentar

            • Diozz88
              • September 2011
              • 341

              #21
              Ursprungligen postat av rasmus_agren
              Vad är det för paradoxalt med att vilja bli av med fula saker i sitt akvarium? Det gäller väl oavsett om det är alger eller bakterier. Fiskar äter spitulina, de äter inte levande cyano. Det är en skillnad.

              Det är underskott på kväve som ligger bakom snarare än överskott. Iaf enligt "standardmodellen". Men när det gäller sånt här så finns det såklart en väldig massa förklaringar.

              Här är ett foto på min tank nån månad efter att den första cyanon dök upp. Alla växter har dött och det täcker allt. Det var ett hightech växtkar så där är marginalerna lite mindre, men det visar åtminstone hur jävla äckligt det kan bli

              mitt kar.. har ingen bättre bild men kan försöka ta lite närbilder när det ljusnar... =)

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Mathias och Rasmus: Nu skall vi inte hetsa upp os pojkar!

                Låt os först av allt konstatera att det är vi akvaristen som bär skulden till det onda.

                Det finns ett gammalt ordspråk som säger att för mycket och för litet skämmer allt. Detta stämmer till stor del på ett akvarium. Sedan säger man att man inte skall väcka den björn som sover. Björnen i det här fallet är cyanobakterier.
                (Mathias, Inget Nitrat till dina Malawis det skadar dom mer än cyanon vilket normalt inte skadar fiskarna, tvärs om.)
                Rasmus: Kanske vi inte skall ge oss in på en diskussion om specifika alger och cyanobakterier. Men i korthet så finns dessa i alla miljöer på jorden och ingår i nästan alla kretslopp för att inte säga alla.

                Angående fiskar som äter cyanobakterier så finns det en hel mängd som gör det men somliga kanske inte är så vanliga i akvarier. Dessutom tycks (vissa) fiskar kunna tillgodogöra sig näringen från cyanobakterier som däggdjur blir sjuka och kan dö av.
                För att veta vad vi skall göra med dessa luringar så måste vi identifiera dessa. Att bara klassa dom som cyanobakterier kan ge oss helt fel resultat. Det är som att klassa alla däggdjur som just däggdjur inklusive oss och Valar och säga att vi är samma sak. Kanske vi är jag ser nog ut som en val!

                Eter att ha studerat cyanobakterier i det vilda i många olika miljöer kan jag dock konstatera att det är en bentisk sort. Dessa brukar normalt inte kunna ta till sig kväve från atmosfären helt enkelt för att de inte är i kontakt med den. De som alla andra behöver Kol, Kväve och fosfor för att överleva men många av just bentiska är experter på att plocka ut näring ur näringsfattiga miljöer. Oftast kan dom exempelvis leva där det inte finns nog med näring till exempelvis växter och svävalger. De är ofta också känsliga för låga ljus nivåer. De vi ser på bilden växer endast nära ytan där det finns bra tillgång på långvågigt ljus rött, gult och brandgult. Med ljus i ett annat spektrum skulle det sannolikt bli andra alger eller cyanobakterier. En lite minskad ljusmängd kan säkert också skifta näringsintaget till någon annan typ.

                Varför exempelvis PMDD tycks funka på alger och cyano (vissa sorter) Normalt vill dessa ha kväve i form av ammonium. Det gillar också växter. Växter kan dock ställa om sig så de kan använda nitrat. Alger och cyanobakterier är inte lika bra på detta. Så göder vi med nitrat kommer växterna att ta till sig det samt den mer lättsmälta ammoniumet. Ammonium fungerar också som en fortplantnings trigger och spor produktion. Detta är naturens sätt att motverka snabba och svajiga näringsvärden då många alger och cyanobakterier kan öka sin totala biomassa otroligt snabbt.

                Kan vi lära oss något av ovanstående gallimatias?

                PS Vill inte kommentera din bild Rasmus....
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #23
                  Ursprungligen postat av Diozz88
                  mitt kar.. har ingen bättre bild men kan försöka ta lite närbilder när det ljusnar... =)
                  http://www.flickr.com/photos/68255668@N02/6495663661/
                  Snyggt, riktigt snyggt.
                  Jag skulle gå riktigt sakta till väga i det fina akvariet. Du behöver nog bara finjustera lite. Kanske förbättra Nitrifieringen i filltret? ändra ljuset lite? Har du möjligtvis bytt lysrör eller något?
                  Vad som är viktigt i ditt läge är att undvika panik. ändra en sak i taget och vänta innan nästa åtgärd vidtas.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    En liten paradox 1: Folk använder en massa gift för att ta död på cyanobakterier. Samtidigt springer dom till apoteket/affären och köper dyr spirulina att mata sig själva och fiskarna med vilket också är en cyanobakterie. Var ligger logiken?
                    Jag ser ingen paradox alls i det här, och framförallt går det ju inte att jämföra illaluktande slemmiga alger som täcker allt i akvariet (något estetiskt) med att som människa käka spirulina (för att det är nyttigt). Fiskar käkar definitivt inte den cyano som lägger sig som slöjor i hela akvariet.

                    En liten paradox 2: Folk blir hysteriska och skall BOTA dessa Cyanobakterier! Botar man alger också? I stället för att fundera på varför de finns i akvariet och varför dom breder ut sig. I 9 ½ fall av 10 så beror utbredningen på att akvaristen har gjort något fel. Det är aldrig cyanobakteriernas de är där av någon orsak och naturens sätt att fixa ett problem.
                    Jag skulle säga att akvaristen gör helt rätt enligt den vedertagna modellen att sköta akvarier som förespråkas överallt. När man får cyano så har man lyckats nolla nitratnivåerna tillräckligt länge - och det är ju enligt alla fiskhobbyister "the final frontier": När alla vattenbyten och växter samspelar och gör vattnet så rent från kväve att det bara är Cyano som lyckas överleva.

                    Sköter man akvariet "perfekt" får man alltså Cyano. Det är ju bara att gratulera =)

                    (För att minska risken för att få Cyano kan man alltså dra ner på vattenbyten så att kvävenivåerna ökar eller dosera PMDD, men när dom väl blommat upp är det bara mörkläggning/GeneralTonic/FungiStop som gäller... Om man inte vill bli galen på kuppen... )
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Jag är alltid lugn, alger är bra. Dock så klarnade det mer nu angående nitratens inverkan på cyano.

                      Jag har rätt mycket växter i Malawikaret, fisken mår bra och alla är lyckliga. Det vore dock kul med lite tillväxt på gigantean, kanske lite gödning med de övriga delarna av PMDD, fisken/maten borde ju generera nitrat så att det räcker? Växterna växer ju aldrig mer än det ämne det finns minst av i gödningsväg, jag gillar stora fina växter..
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        fisken/maten borde ju generera nitrat så att det räcker?
                        Om du har problem med cyano så är det sannolikt så att den inte räcker vilket gör att du har tillräckligt med övriga näringsämnen i PMDD (dvs du behöver främst gödsla med KNO3).

                        När kvävebristen är upphävd så kommer du dock direkt slå i nästa "tak", förmodligen mikrogödning, och när du då börjar göda med KNO3+mikro så kommer du tillslut få fosfatbrister.

                        Orkar man inte gå igenom de här erfarenheterna så är det alltså säkrast att helt enkelt bara göda fulldos PMDD efter varje vattenbyte som var tänkt från början..
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #27
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Jag skulle säga att akvaristen gör helt rätt enligt den vedertagna modellen att sköta akvarier som förespråkas överallt. När man får cyano så har man lyckats nolla nitratnivåerna tillräckligt länge - och det är ju enligt alla fiskhobbyister "the final frontier": När alla vattenbyten och växter samspelar och gör vattnet så rent från kväve att det bara är Cyano som lyckas överleva.
                          Jag tror inte det är sant, eller i alla fall inte hela sanningen. När jag håller noll nitrat får jag Cladophora, inte cyano. Jag tror cyano snarare gynnas av höga halter löst organiskt material, höga fosfatnivåer, och svagt ljus snarare än låg nitrat. Ni växtakvarister har ju ofta problem med cyano trots att växterna inte uppvisar symptom på nitratbrist; i naturen hittar man nästan bara mattor av cyanobakterier på sediment som är på gränsen till syrefria förhållanden (och fosfat alltså frisläpps); och långt ifrån alla cyanobakterier kan fixera luftkväve (t.ex. verkade inte den art som blommade upp i mitt akvarium efter jag testat blomstra näringspinnar kunna det, eller jag hittade i alla fall inga heterocyster).
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • rasmus_agren
                            • January 2010
                            • 198

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Mathias och Rasmus: Nu skall vi inte hetsa upp os pojkar!

                            Låt os först av allt konstatera att det är vi akvaristen som bär skulden till det onda.

                            Det finns ett gammalt ordspråk som säger att för mycket och för litet skämmer allt. Detta stämmer till stor del på ett akvarium. Sedan säger man att man inte skall väcka den björn som sover. Björnen i det här fallet är cyanobakterier.
                            (Mathias, Inget Nitrat till dina Malawis det skadar dom mer än cyanon vilket normalt inte skadar fiskarna, tvärs om.)
                            Rasmus: Kanske vi inte skall ge oss in på en diskussion om specifika alger och cyanobakterier. Men i korthet så finns dessa i alla miljöer på jorden och ingår i nästan alla kretslopp för att inte säga alla.

                            Angående fiskar som äter cyanobakterier så finns det en hel mängd som gör det men somliga kanske inte är så vanliga i akvarier. Dessutom tycks (vissa) fiskar kunna tillgodogöra sig näringen från cyanobakterier som däggdjur blir sjuka och kan dö av.
                            För att veta vad vi skall göra med dessa luringar så måste vi identifiera dessa. Att bara klassa dom som cyanobakterier kan ge oss helt fel resultat. Det är som att klassa alla däggdjur som just däggdjur inklusive oss och Valar och säga att vi är samma sak. Kanske vi är jag ser nog ut som en val!

                            Eter att ha studerat cyanobakterier i det vilda i många olika miljöer kan jag dock konstatera att det är en bentisk sort. Dessa brukar normalt inte kunna ta till sig kväve från atmosfären helt enkelt för att de inte är i kontakt med den. De som alla andra behöver Kol, Kväve och fosfor för att överleva men många av just bentiska är experter på att plocka ut näring ur näringsfattiga miljöer. Oftast kan dom exempelvis leva där det inte finns nog med näring till exempelvis växter och svävalger. De är ofta också känsliga för låga ljus nivåer. De vi ser på bilden växer endast nära ytan där det finns bra tillgång på långvågigt ljus rött, gult och brandgult. Med ljus i ett annat spektrum skulle det sannolikt bli andra alger eller cyanobakterier. En lite minskad ljusmängd kan säkert också skifta näringsintaget till någon annan typ.

                            Varför exempelvis PMDD tycks funka på alger och cyano (vissa sorter) Normalt vill dessa ha kväve i form av ammonium. Det gillar också växter. Växter kan dock ställa om sig så de kan använda nitrat. Alger och cyanobakterier är inte lika bra på detta. Så göder vi med nitrat kommer växterna att ta till sig det samt den mer lättsmälta ammoniumet. Ammonium fungerar också som en fortplantnings trigger och spor produktion. Detta är naturens sätt att motverka snabba och svajiga näringsvärden då många alger och cyanobakterier kan öka sin totala biomassa otroligt snabbt.

                            Kan vi lära oss något av ovanstående gallimatias?

                            PS Vill inte kommentera din bild Rasmus....
                            Vad i mitt svar tyder på att jag har hetsat upp mig, gubbe?

                            Cyanon på bilden är mycket riktigt bentisk, vilket är vad folk menar när de talar om cyano i akvariesammanhang. Jag snokade runt lite och hittade inget som stödde att de inte skulle vara kapabla till/utnyttja sig av kvävefixering. Det är ju inte bara i gränsytan mot luft som fixeringen sker. Sen är det såklart skillnad på bakterier som lever i sediment i djupa sjöar och såna som lever som biofilm i, tex, en grund flod.

                            Att cyanobakterier har en viktig roll i ekosystemet tyder på inget sätt på att de har en roll i våra akvarium. Detsamma gäller, säg, fiskparasiter. Jag tror det är fel att vara för ivrig på att tillämpa sanningar från naturen på våra kar. De är inte stabila ekosystem och många komponenter, såsom alla de smådjur/svampar/bakterier som äter eller konkurrerar med cyano, saknas generellt.

                            Såvitt jag vet så är det mycket få akvariefiskar som äter cyano i någon nämnvärd utsträckning. Det finns ett par loaches men annars kan jag inte komma på någon. Om du har några andra tips så är jag och säkert många med mig tacksamma!

                            Du säger att det alltid är akvaristens fel och visst det är sant. Men det är också skillnad på vad akvaristen vill uppnå. Om du har ett helt vanligt akvarium med massa snabbväxande hornsärv och andmat och som du sköter bra så kommer du säkert inte få några stora problem. Men om man tar iwagumi tex när man behöver mycket ljus, CO2 och näring samtidigt som man har väldigt lite växtmassa så har man betydligt mindre marginaler. Eller ta min träskbiotop som jag håller på med nu. Där behöver jag mycket ljus och väldigt näringsfattigt vatten för att odla mossor och sileshår på landdelen, medan jag inte har några växter i vattendelen. Lägg sen till svag cirkulation för att inte virvla upp torv. Där kommer jag antagligen få problem med cyano förr eller senare. Då är det bra att det finns tricks tillgängliga.
                            Senast redigerad av rasmus_agren; 12 December 2011, 11:15.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Jag tror inte det är sant, eller i alla fall inte hela sanningen. När jag håller noll nitrat får jag
                              Du har rätt. Triggern i sammanhanget är ofta ammonium och när den kommer så verkar det dock som låga nitrathalter gör att cyano triggas, eller som i ditt fall något helt annat som Cladophora (vilket säger mig att du kanske har bra järnnivåer vilket är den karaktäristik som Cladophora verkar föredra).

                              Du kan även ha rätt i att en karaktäristik med mycketfosfat/bös/syrefattig botten kan vara bra förutsättningar för Cyano - när ammoniumtriggern kommer. Men det kan lika gärna bli något annan algodling.

                              Har man mycket fosfat så har man ju per definition relativt sett lägre kvävenivåer vilket ju också verkar rimligare för Cyano att känna än exakta nivåer.

                              Ni växtakvarister har ju ofta problem med cyano trots att växterna inte uppvisar symptom på nitratbrist
                              Det håller jag inte med om. Ofta har man mycket slö tillväxt på växterna (pga kvävebristen) och därmed dålig syreutveckling som leder till sämre syresatt substrat..

                              och långt ifrån alla cyanobakterier kan fixera luftkväve (t.ex. verkade inte den art som blommade upp i mitt akvarium efter jag testat blomstra näringspinnar kunna det, eller jag hittade i alla fall inga heterocyster).
                              Om cyanon bildar täta kolonier/mattor så har jag förstått det som att det främst är för att dom ska kunna sänka syrenivåerna under slemmet och på så sätt kvävefixera.

                              Att dom blommade upp efter Blomstra näringspinnar ser jag mer som att du fick ammoniumtriggern som just i ditt fall råkade trigga cyano.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Diozz88
                                • September 2011
                                • 341

                                #30
                                Umm inte för att verka dum, men jag känner mig en aning förvirrad... =/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...