Problem med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #31
    Ursprungligen postat av bossep
    Filter och rengöring:
    Här kanske jag får lite mothugg av Janne, Kjell och andra!
    Jag anser att man skall ha ett mekaniskt förfilter som man gör rent ofta! Detta tar hand om fasta partiklar såsom matrester och fiskbajs innan det hinner brytas ned. Sedan har man ett biologiskt filter efter detta som man kanske aldrig behöver rengöra. Jag förklarar gärna om någon undrar varför.
    Nej då - till ett ytterfilter brukar jag rekommendera ett förfilter på insuget.
    Har man ett egenbyggt innerfilter (se Zoopetartikeln om filter) så funkar det ju inte riktigt så - men ett sådant har jag kört i flera år utan att behöva göra rent det en enda gång så funkar det ju ändå.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • malawijanne
      • October 2006
      • 504

      #32
      Jag skrev faktisk filterkapaciteten, 1000 liter tills juwels originalkammare som sitter i juwel 400 liters, funkar kanon och en st eheim 1200 liters innepump, inga ytter filter hemma hos mig, det har jag aldrig kört med.
      Nej vattnet ska vara i akvariet och inte utanför.
      Och när jag hade som mest 170 st akvarier så funkar det inte med 170 st ytterfilter.
      Så filter kapaciteten blir 2200 delat med 400 blir 5,5 liter i timmen.
      Jag har 2 st T5 lysrör på 54 watt i varje juvelbalja dom heter colour, är tända 8 timmar om dagen, styrs med timer.Ingen bikarbonat eller salt eller några andra tillsatser, renar bara inkommande vatten med ett kolfilter.Janne

      malawiforum.24.se

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nej då - till ett ytterfilter brukar jag rekommendera ett förfilter på insuget.
        Har man ett egenbyggt innerfilter (se Zoopetartikeln om filter) så funkar det ju inte riktigt så - men ett sådant har jag kört i flera år utan att behöva göra rent det en enda gång så funkar det ju ändå.
        Det kan funka mycket bra speciellt i ett växtakvarium med bra balans. Men i normala fall är det nog att föredra att ha någon form av "skitsil".
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag skrev faktisk filterkapaciteten, 1000 liter tills juwels originalkammare som sitter i juwel 400 liters, funkar kanon och en st eheim 1200 liters innepump, inga ytter filter hemma hos mig, det har jag aldrig kört med.
          Nej vattnet ska vara i akvariet och inte utanför.
          Och när jag hade som mest 170 st akvarier så funkar det inte med 170 st ytterfilter.
          Så filter kapaciteten blir 2200 delat med 400 blir 5,5 liter i timmen.
          Jag har 2 st T5 lysrör på 54 watt i varje juvelbalja dom heter colour, är tända 8 timmar om dagen, styrs med timer.Ingen bikarbonat eller salt eller några andra tillsatser, renar bara inkommande vatten med ett kolfilter.Janne

          malawiforum.24.se
          Nu skall jag märka ord! Skrattar
          Filterkapaciteten mäter man i liter eller kubikmeter. Pumpkapaciteten i liter per minut eller l/tim.
          Man kan ha en stor jädrans pump och liten filterkammare. Hur som helst förstår jag vad du menar.
          När jag körde Malawi hade jag ofta ett ytter eller innerfilter typ storlek som du har sedan en cirkulationspump med bara en skum bit på. Men det bästa var när jag körde bottenfilter kompletterat med cirkulationspump.
          Många klagar på Juwels filter men jag gillar dom! Hyffsad volym i förhållande till flöde.
          Vatten jag gjorde lika dant på den tid det begav sig. Västerås/Eskilstuna kranvatten + kolfilter och inget mer.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #35
            Skoj att jag kunde locka fram ett skratt, jag börjar om igen, pumparna pumpar 2200 l/tim, det ät originalbehållarna på eheimsinnerfilter 3 st, dom kan väl rymma en liter, juwels originalfilterbehållare kanske rymmer 2 liter filter.
            En sak man glömmer ofta när man kör med stora centralfilter som tyskar gör, det är att malawiciklider färgar sämre i gammat vatten, tyskarna kör stora filter för att slippa göra så stora vattenbyten.
            Det blir lite samma sak som man kör en balja med växter och stora ytterfilter, för att slippa byta vatten, malawiciklider färgar sämre när dom inte får nytt vatten.Så att få malawiciklider att färga jämnt så är det stora vattenbyten och gärna vit sand annars blir dom bara mörka och färgar dåligt.
            Men som jag skrev förut, det är helt 2 olika sätt på att hålla fiskar.
            Jag har mina baljor för att mina malawisar skall färga maximalt hela tiden, sedan att jag slipper hålla på med en massa växter och slabba med en massa filter, ja det är en bonus.
            Sedan kan jag förstå dom som vill ha en balja med växter som funkar, gärna lite mörkare belysning, akvarie som filtrena och växter tar hand om alla avfallsämnen, ja en balja som är helt 100 biologiskt, så att du slipper hålla på med att byta vatten, men då tycker jag att man har valt fel fisk, för att malawisarna får inte lika fina färger i sådan balja.
            Men detta är vad jag tycker.Janne

            malwiforum24.se

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Skoj att jag kunde locka fram ett skratt, jag börjar om igen, pumparna pumpar 2200 l/tim, det ät originalbehållarna på eheimsinnerfilter 3 st, dom kan väl rymma en liter, juwels originalfilterbehållare kanske rymmer 2 liter filter.
              En sak man glömmer ofta när man kör med stora centralfilter som tyskar gör, det är att malawiciklider färgar sämre i gammat vatten, tyskarna kör stora filter för att slippa göra så stora vattenbyten.
              Det blir lite samma sak som man kör en balja med växter och stora ytterfilter, för att slippa byta vatten, malawiciklider färgar sämre när dom inte får nytt vatten.Så att få malawiciklider att färga jämnt så är det stora vattenbyten och gärna vit sand annars blir dom bara mörka och färgar dåligt.
              Men som jag skrev förut, det är helt 2 olika sätt på att hålla fiskar.
              Jag har mina baljor för att mina malawisar skall färga maximalt hela tiden, sedan att jag slipper hålla på med en massa växter och slabba med en massa filter, ja det är en bonus.
              Sedan kan jag förstå dom som vill ha en balja med växter som funkar, gärna lite mörkare belysning, akvarie som filtrena och växter tar hand om alla avfallsämnen, ja en balja som är helt 100 biologiskt, så att du slipper hålla på med att byta vatten, men då tycker jag att man har valt fel fisk, för att malawisarna får inte lika fina färger i sådan balja.
              Men detta är vad jag tycker.Janne

              malwiforum24.se
              Jag håller helt med dig om det där med gammalt vatten. Stora vattenbyten med oklorerat vatten borde vara det som gäller för Malawi. Jag tror också jag vet varför. Malawi gillar inte kväve i någon form. Vare sig det är Ammonium, Nitrit eller Nitrat. Vi kan faktiskt se dom som saltvattensfiskar i sötvatten.
              Med stora centralfilter blir det ofta relativt höga Nitrat värden om man inte har någon form av efterpolering.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...