Problem med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    nej, skrapa rutan och gilla läget Snart dags för ett foto på karet nu
    Gäller alla alger. Skrapa en ruta så man ser in i burken, sedan gilla läget. Fiskarna stortrivs även om det ser lite grötigt ut.

    UV-C filter funkar på parasiter och alger som finns i vattnet. inte på stenar och glas. Kanske det knäpper en och annan spor!
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

      #17
      Ne exakt. Men får man dö på algerna i vattnet så finns det ju inga alger som kan få fäste på sanden senare? För alger måste väll ända spridasig via vatten? Jag tänkte så.

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #18
        Jag har absolut inga problem med nitrit eller alger, jag har ca 40-50 vuxna malawiciklider i en 400 litersbalja, matar så att alla är välmående och endast med räkmix.
        Jag har även 6 st ancistrus som städar varje dag.
        Jag har vit sand och vita stenar, som blir lite gröna utav alger i håligheterna, jag behöver aldrig skrapa mina rutor, däremot så byter jag minst 50% vatten varje vecka, för att malawiciklider färgar mycket bättre med rikliga vattenbyten och dom färgar även bättre om dom går mot ljus inredning utan alger.
        Jag har juwels originalfilterkammare med 1000 liters pump, funkar kanon, behöver inte göra rent den på flera år.
        Sedan så har jag även ett eheim 1200 litersfilter, det är den reningen jag har.
        Jag vet att det är två olika skolor detta med att ha växter eller inte.
        Men mitt funkar utmärkt och har gjort det i flera år.Ni kan gå in på malawi.forum24.se där ligger det ligger bilder på hur mina baljor ser ut utan växter och alger.Janne

        Kommentar

        • GlennWiberg
          • May 2011
          • 301

          #19
          Hur hittar man bilder där? Tycker sidan är svår att hitta på :/

          Kommentar

          • malawijanne
            • October 2006
            • 504

            #20
            Det ligger bilder på olika trådar.Janne

            Kommentar

            • GlennWiberg
              • May 2011
              • 301

              #21
              Okej då måste man bli medlem? För går man in på sidan så finna det ingen forum/tråd kategori vilket borde finnas då det är ett forum. Och det ända mina hittar är regler för forum samt hur många som är online.

              Kommentar

              • ciklidhobby
                • September 2011
                • 127

                #22
                ja, jag undra desamma?

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #23
                  Man måste registrera sig som medlem, .
                  Killen som driver forumet hade det öppet för alla att läsa, men det var någon som saboterade forumet och raderade en massa trådar, så det är därför man är tvungen att registrera sig som medlem. men det är gratis.Janne


                  malawi.forum24.se

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Jag vet inte om du har växter i akvariet, men det har man ju ofta inte i malwiakvarium.

                    I så fall dra ner på belysningstiden - alger trivs inte om inte ljuset är tänt länge.
                    Det kan också vara övergödning i akvariet (för mycket mat, för lite vattenbyten, dåligt filtersystem etc) och då frodas algerna.
                    I ett välskött akvarium utan växter så blir det inga alger om man tänker på detta.

                    Om du har växter i akvariet så behöver de ca. 8-10 timmars belysning (absolut inte mer) och de tar oftast även upp överskottsprodukter vilket gör att det inte blir så mycket alger om akvariet i övrigt sköts bra.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • ciklidhobby
                      • September 2011
                      • 127

                      #25
                      Nej, jag ha inga växter, ha tagit bort dom.
                      Ja, jag få minska lite på matningen.

                      Jag byter vatten 30% per vecka.

                      Tack
                      Senast redigerad av ciklidhobby; 25 October 2011, 21:16.

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #26
                        Fast vadå rengöra filtrerna ofta? Man har inte mycket volym för att kunna rengöra ofta, utan för att mer nyttiga bakterier ska kunna vara där. Om du håller på och rengör där så kommer du ju inte få ha kvar dom nyttia bakterierna. Kanske menar du att du får en minskad effekt, och då förstår jag det. Men det låter som att du menar att du faktiskt ska göra rent filtret och det är dumt.

                        Janne, du har ju uppenbarligen lyckas med dina akvarium. Om inte annat så syns det! Hur mycketbelysning, vad för belysning och hur länge har du på belysningen? Vad du matar med har jag ju fått reda på, samt hur mycket vattenbyte. Och vad du har i filterväg har jag ju fått reda på det med, men hur mycket L/H har du totalt? Är det dessa två filterna bara eller kör du med något mer för att då det strömt?

                        Kommentar

                        • ciklidhobby
                          • September 2011
                          • 127

                          #27
                          ja, jag menar så att det är fart i vattnet.
                          Senast redigerad av ciklidhobby; 25 October 2011, 21:39.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #28
                            Det här med alger Malawi och växter är nog lika gammalt som Malawi och för all del Tanganyika intresset.

                            Vad vi vet är att alger gillar ammonium det gör också bakterierna i ett väl inkört filter. Det samma gäller för växter också. Så vi kan glatt konstatera att det finns en konkurrens över just Ammonium samt lite andra närsalter och spårämnen. I ett akvarium utan växter får vi lita till att alger och bakterier gör sitt jobb och tar hand om ammoniumet som kommer ut i vattnet vid nedbrytning av mat och alger. Dessutom utsöndrar fiskarna detta via sin avföring. Vad alger inte klarar är att ta till sig är Nitrit. Detta klarar däremot en grupp bakterier av. Då bildas Nitrat. Detta kan i sin tur grupp bakterier klara men dessa är rejält känsliga och processen går via Nitrit vilket vi inte vill ha i våra akvarier då Nitrit och ammonium i sin andra form ammoniak är rejält giftigt för våra fiskar. Växter är bra på att ta till sig Nitrat men det har vi inte i ett akvarium där dessa saknas. Därför bör vi byta mer vatten i ett Malawi akvarium än ett med växter.

                            Lite fakta om kväve: Ammonium i sin rena form tycks inte vara direkt skadligt i relativt stora mängder (just sjö ciklider tycks vara känsliga för det) däremot kan detta övergå till ammoniak vid ökat PH. Ammoniak är rejält giftigt!
                            Nesta steg är Nitrit. Detta är skadligt för alla fiskar.
                            Nitrit övergår till Nitrat. Inte speciellt giftigt i relativt stora koncentrationer men just Malawi ciklider tycks inte gilla höga nivåer av detta.

                            Vad som lyckligtvis händer i ett nystartat akvarium är att algerna växer och tar hand om ammoniumet. Därefter kickar bakterierna in och konkurrerar ut dessa. Man får helt enkelt ett inkört akvarium med bara lite alger som är i viloläge. Detta är bra eftersom de kan kicka in om vi skulle strula till det hela! Detta är nog exakt vad Janne har och vad vi skall sträva efter. Men det tar tid!!!!

                            Jag är ganska säker på att mången Malawiciklid har fått sätta livet till pga. av vår välmening. Vi läser att de vill ha ett högt PH och KH så därför tillsätter vi en skopa bikarbonat när vi startar upp akvariet. Detta gör att ammonium övergår i ammoniak och våra fiskar går till fisk himlen. Det är mycket bättre att starta med ett PH runt 7 eller strax under. Fiskarna klarar det och blir inte ammoniak förgiftade. Bakterietillväxten är också mycket bättre och snabbare vid ett PH runt 7.

                            Jag tror både Janne och Kjell skriver under på detta.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Filter och rengöring:
                              Här kanske jag får lite mothugg av Janne, Kjell och andra!
                              Jag anser att man skall ha ett mekaniskt förfilter som man gör rent ofta! Detta tar hand om fasta partiklar såsom matrester och fiskbajs innan det hinner brytas ned. Sedan har man ett biologiskt filter efter detta som man kanske aldrig behöver rengöra. Jag förklarar gärna om någon undrar varför.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Det här med alger Malawi och växter är nog lika gammalt som Malawi och för all del Tanganyika intresset.
                                Fast inget är lättare att klara sig utan alger om man har ett Malawiakvarium utan växter - det är ju bara att dra ner på belysningstiden. Fiskarna behöver den inte utan klarar sig under dagen med dagsljuset - så akvariebelysningen har man bara på under den period man tittar på akvariet (oftast kvällstid)
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...