Problem med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidhobby
    • September 2011
    • 127

    Problem med alger

    Hej, Jag har ett 320 liters kar som ha stått uppe ca 1 månad, däri ha jag malawiciklider.
    Och jag ha fått mycket brun alger.
    Jag undra nu hur jag bli fri från dom?

    Tack
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Har samma problem här. jag rengör mekaniskt och så satte jag över 2 ancistrus. Jävlar vad de städar, karet är oerhört mycket renare nu.

    Karet blir bättre när det är inkört, de gillar inte no3 och det ser jag exempel på hos mig. när no3-halten ökade så avtog nybildningen rätt ordentligt. Jag ser ett tydligt samband mellan bikarbonat och algerna, jag skiter i det i fortsättningen. Har du tillsatt bikarbonat?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Alger är bra Malawi (Mbuna) mat. Dessutom hjälper dessa till att hålla uppe vattenkvalitén tills ditt filter kickar in som Mathias säger. Se algerna som något bra. Ta också en funderare på vad ont dom gör!

      Till er båda. Om ni kör växtlösa burkar så är det bara 2 saker som hjälper er med Nitrit problemet (som egentligen skall heta Kväve problemet) alger och bakterier. Gör er omaket och studera kvävecykeln så upptäcker ni en fascinerande värld och får Malawisar som mår som fisken i vattnet!

      Råd 2. Mata lite mindre. När dina fiskar får dåligt med flingor kommer de att börja beta alger. Det är ett hälsotecken!

      3 när ditt filter börjat fungera så blir det mindre ammonium för algerna eftersom både Nitrifierings bakterier och alger lever på detta.
      Som Mathis säger kommer algerna att minska när du ser lite Nitrat (NO3) i vattnet. Det är inte Nitratet som tar död på algerna, som många tror. Utan det är filtret som gör om ammonium till Nitrat via Nitrit. Alger har svårt att ta till sig Nitrat men älskar ammonium.
      Bikarbonat och högt PH. Om PH är över 7 omvandlas en del ammonium till ammoniak, ju högre PH ju mer ammoniak. Ammoniak är dödligt speciellt för Malawi tycks det. Så om vi höjer PH med bikarbonat och har ett nystartat akvarium med ammonium i gör vi fiskarna en björntjänst.

      Som Mathis säger så blir det ofta mer alger när man tillsätter bikarbonat. Detta beror till stor del på att Nitrifieringsbakterierna inte gillar högt PH. Speciellt gillar de inte en snabb höjning. Med minskad bakterieaktivitet blir det mer ammonium kavar i vattnet till algerna. Har man tur så blir det så mycket alg tillväxt så att fiskarna inte hinner bli förgiftade. + i kanten för algerna, alltså.
      Hur som helst, man kan få ett fungerande filter även med högt PH men det tar lite längre tid.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidhobby
        Hej, Jag har ett 320 liters kar som ha stått uppe ca 1 månad, däri ha jag malawiciklider.
        Och jag ha fått mycket brun alger.
        Jag undra nu hur jag bli fri från dom?

        Tack
        Det korta svaret är. Väntar
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag kör med växter, dock inte mer än 4 anubias och en stor jäkla ormbunke av något slag. Jag är en växtnörd egentligen, vilket gjorde att jag räknade ut att jag borde kunde bomba med en puls kno3. Detta är ett rent experiment och jag upplever att det har fungerat, dock finns det fler faktorer man bör betänka.

          Jag fick lägligt nog ett fluval u3 som satte igen i förrgår, vad gör man med allt mulm? Jo man kör ner alla filterdelar i malawikaret och färgar 310 liter vatten brunt. Sen har jag matat på som tusan, vilket är livsfarligt i ett nystartat kar men jag har enbart yngel och de behöver krubbet. Jag kör med mängder av nitrivec, dyrt men säkert och asbra. Ingen mätbar nitrit och no3 på fullt acceptabla nivåer.

          Bara en parentes, har två filter i karet jag tog filtret ifrån, annars skall man skölja dem i vatten från karet. Naturligtvis i en hink utanför karet.
          Jag råder ingen annan att prova det jag gör, jag får se om det funkar. Har ett rätt stort filter som måste matas, ett fluval fx5 till ett kar på 310L.

          Sen är ancistrus den bästa fisken i världen, helt klart.
          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 07 October 2011, 20:42.
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • ciklidhobby
            • September 2011
            • 127

            #6
            ja, jag med tänker skaffa mig 2-3 ancistrusar så småningom.
            Senast redigerad av ciklidhobby; 07 October 2011, 20:51.

            Kommentar

            • ciklidhobby
              • September 2011
              • 127

              #7
              Tack för tipsen Nej, jag ha inte tillsatt bikarbonat ännu.

              Kommentar

              • Svetsaren
                • July 2009
                • 193

                #8
                Mina Ancistrusar har gett blanka tusan i alla alger (osäker på om det är tofs- eller penselalger) på mina rötter. Försökte skrubba av dem med en Skotch-Brite, men det sitter så förbannat. Orkade inte dra fram högtryckstvätten heller. Så idag provade jag ett tips som jag såg här på forumet. Hade inte en tillräckligt stor kastrull för att koka roten, utan jag lade ner roten i diskhon och hällde över kokande vatten från vattenkokaren. De svarta algerna blev mycket grönare. När jag sedan lade i roten så satt mina Ancistrusar som klistrade på den gamla roten igen. Kanontips.

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ancistrus äter inte tofsalger, det gös siamensis eller amanoräkor .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    De äter, precis som ovanstående säger, värmebehandlade tofsar. De dör snabbt och enkelt av hett vatten.
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • ciklidhobby
                      • September 2011
                      • 127

                      #11
                      ps. Äter ancistrus grön alger?

                      Kommentar

                      • GlennWiberg
                        • May 2011
                        • 301

                        #12
                        Har själv problem med brunalger på min vita sand. Vänder man runt i sanden så den blir vit igen så är den brun/vit egter några dagar. Mina ancistrus är inte alls till någon hjälp. Tänkte köpa ett uv-filter imorgon. Någon som vet om det biter på brunalger?

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Mina gjorde ett återtåg idag, stoppade i vallis gigantea nu så får vi se om de drar näring ur vattnet för algjävlarna!

                          Mina kommer av övermatning, det är jag säker på. Ska bara mata 1g/dag i fortsättningen!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • ciklidhobby
                            • September 2011
                            • 127

                            #14
                            Finns det någon fisk som äter grön alger då?

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              nej, skrapa rutan och gilla läget Snart dags för ett foto på karet nu
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...