Envis staghorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #31
    Vad menar du med ljuslöst? Och 'inget skit når upp till ytan'? Växter når upp?

    Båda utblåsen ligger mot ytan, dvs så ytan 'vågar' sig redan nu, gjort hela tiden.

    Nypt av blad har jag gjort, inklusive fått spunk och slitit ur nästan alla växter och startat om med bara algfria växter. Kom liiiite sådana där, men minimalt. Växterna växte iofs lika minimalt. Så började jag med PMDD igen och tack och godnatt typ. Växterna exploderade som sig bör - ihop med algerna. Det som stör, att algerna verkar gilla PMDD lika mkt som växterna?

    På den d'r sidan står att trådarna är grönsvarta, mina trådar är kolsvarta även i förstoring. Fast det såg onekligen likt ut! Hmm, siamesiska algäter äter dem står det - är det något lönt att prova?

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Skulle kunna tänka mig att växterna växlar upp sin andning/CO2-åtgång ganska rejält med PMDD vilket ger mycket större CO2-svängningar. Jobbigt läge att ytcirkulation inte hjälper, men jag får själv lite BBA på utblåsen från filtrena där min CO2 pumpas ut.

      Det enda jag kan tänka mig är att filtrena får jobba för hårt pga för stor fisklast och därför spruttar ut rejält med CO2. Enkelt trick där är att köra helt utan filtermaterial. Värt ett försök. Samt att sluta göra vattenbyten. Väldigt många märker en markant minskning av BBA när dom går över och köra "lowtech" där man skippar vattenbyten och kör filterlöst med enbart cirkulation.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Hmm, siamesiska algäter äter dem står det - är det något lönt att prova?
        Absolut! När dom är unga och hungriga är dom fenomenala på att ta BBA. Förmodligen det som kommer ge bäst resultat av allt jag svamlat om här...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #34
          Sådana där fula rackare får man nästan alltid när man har kraftigt blås på filtren. Pröva att rikta om utblåset eller kör med strilrör.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #35
            Hur många sådana behöver man då? Och går de ihop med de fiskar jag har osv? Behöver de nåt 'speciellt' (grottor, sand, sånt?)

            Om du glömt, så 150 l. Går marmorgurami (avelsform av blå gurami), slöjstjärtsguppy, endler och tre förrymda platys där. Ancistrus, äppelsnäckor. Engelsk sjösten som grus.

            Låter ju i alla fall som värt att prova som första åtgärd.

            Finns det inga baksidor med filterlöst?

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #36
              Mumin - bra utblås/bra cirkulation har jag ju, och ju närmare utblåset dessto mer algjävlar. Vad är strilrör? (Rikta om utblåset hjälpte inte..)

              Problemet kvarstår, och eftersom jag är ett hjon och tog växter - som SÅG algrena ut - och satte i ett annat kar så har jag nu problem i två kar *sucka* Dock mycket, mycket mindre i kar 'nummer två'.

              Igår införskaffade jag 8 st siamesiska algätare, 4 till vardera karet. Än tycks de mest simma runt och vara förvirrade - de äter i alla fall inga alger. Men i sinom tid kanske. Har också ÅTERIGEN hårt rensat ut bland växterna för att få bort de värst angripna.

              Fungerar inte det blir det väl mörkläggning, men vill gärna ha mer information om det?

              Funderat på det där med vattenbyten med, ang inga vattenbyten. Är det ingen risk med det (jag menar det måste ju finnas någon anledning man 'normalt' byter vatten 1 gång/v i icke-lowtechkar?) Har hoppat över senaste vattenbytet och bara fyllt avdunstat, såg dock ingen skillnad på den vecka som gick efter det - men hur länge törs man låta bli?

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Med siamesiska algätare kommer du främst märka att nytillväxt av BBA minskar drastiskt. Dvs efter ett par trimmningar så brukar saken vara biff.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #38
                  De siamesiska algätarna verkar funka! Jag har inte vågat göda (det brukar ju bli så mkt värre då så stoppat upp med PMDD för stunden), men båda akvarierna är näääästan algfria och de siamesiska algätarna har växt synbart bara sen de kom. Jag har tilläggsmatat de en gång med algtabletter men i övrigt har de fått ordna mat själv. Och om det är de, en slump eller kombinationen vet jag ju inte, men det är länge sen det såg såhär bra ut! Annars har det ju snabbt kommit tillbaka även efter växtutrensning =)

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #39
                    Antal (oönskade) alger i Alexias två akvarium = noll.

                    Jag ÄLSKAR de siamesiska algätarna!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...