Envis staghorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    För när jag fick nog och började försöka påverka var ju staghornen värre än någonsin. Det blev bara mer och mer under 'gör ingenting mer än vänta och fortsätt som innan'. Men det kanske blir värre och värre tills det vänder? Men hur vet man när man sas ska dra gränsen då, när det är dags att sluta vänta och försöka göra något?
    Svårt att säga. Har man ingen aning om vad som orsakade dom från första början känns det lite korkat att börja hacka sönder allt halvdöende ogräs man har i burken. Bättre att fokusera på att få igång växterna än att fokusera på algerna.

    Det är lite retsamt att säga så för ingen vet bättre än jag hur sjukt svårt det är att ha så mycket is i magen..

    Att bara starta om eller göra andra hyperdrastiska åtgärder ger ju absolut nada eftersom man förr eller senare kommer rusa in i nästa Staghornsodling. Bättre att lära av sina misstag och inse var man gjorde fel någonstans.

    Hur kommer man runt mulmuppbyggnad vid tät vegetation? För det känns som rent teoretiskt det mest troliga av förslagen. För jag kom ju inte åt botten när det var så mycket växter (och när jag körde brutalskogning tillslut, tog bort en massa javamossa osv så revs det ju upp stora mängder mulm - så fanns massor gjorde det absolut).
    På riktigt svåra ställen kan man göra så att man tar ut lite vatten (5-10%) och sedan drar man på en ganska kraftig stråle som man sprayar rakt in i problematiska buskage så att skiten verkligen virvlar upp i hela vattenkolumnen. Brukar hjälpa att hålla för slangen med tummen så man får en riktigt ettrig stråle som drar med en massa luft. Efter stormen så gör man sitt vanliga vattenbyte.

    Är det så att det virvlar upp sjukt mycket mulm när man gör såhär så har man problem med sin cirkulation och måste tänka om/planera om sin layout så att cirkulationen når överallt.

    En annan sak man ska undvika är att rota runt i bottnen. Får man den att må bra så hjälper den till att både bryta ner mulm och ge växterna näring och nitrifiering.

    Detaljstuderade lite tidigare idag, och i dagsläget är det bara lite staghorn på ett äldre svärdsplanteblad, och på ett par äldre bacopa. Thats it. Så, för stunden tycks staghornen inte trivas, haken är ju att det gör inte växterna heller...
    Ypperligt läge att idka "lagom" beskärning av växterna isåfall. Nyp av de drabbade bladen och fortsätt med det såfort du ser ett enda Staghorn.

    Ska jag börja med EC igen eller vänta med det?
    Tyckte jag skummade förbi ställen som nämde att man kunde döda Staghorn med EC om man doserade tillräckligt mycket *rynkar näsan*. Inget jag skulle testa själv.
    Med det vill jag säga att det förmodligen inte skadar att köra EC med tanke på Staghornen.

    Skulle fokusera helt på att få växterna att växa så bra som möjligt under de förutsättnar du har. T ex med EC+PMDD..
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #17
      Okej, jag får prova igen då. Och hoppas det inte blir en repris, dvs växter som växer och trivs - och staghorn som gör detsamma. Ska göra sådär du beskrev med vatten med för att få det att 'virvla upp' mulm innan vattenbyte!

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Jaha, bara för jag skrev det var bara pyttelite stagjorn så idag (2 dagar senare) så fanns mycket mer staghorn och min icke-kompis trådalgerna var tillbaka. Arrgh...

        Jag tror dock teorin med mulmuppbyggnad är tämligen korrekt... Jag tog bort en stor kolsten med javamossa på inför vattenbytet, och det var enorma mängder mulm där. Varvid jag (kanske dumt men ändock) lyfte på roten - drivor med mulm.

        Slamsugit så gott det går, men efter 60 liter vatten urtaget i samband med slamsugning vågade jag inte byta mer, skulle ändå inte få upp allt. Gjorde ren filterkuddarna i båda filtren och fyllde nytt vatten. Men det är massor med upprörd, nedsjunken mulm på botten nu med. Vad göra åt den? Byta 10 liter vatten/dag och försöka suga upp så mycket som möjligt?

        Jag kan stoppa i ett innerfilter till (då blir de tre), men måste då räkna ut hur jag inte orsakar hela havet stormar? Nu är det 400 + 700 l vatten/h som filtreras, och det tredje filtret jag kan sätta i är på 1000 l/h så fiskarna kommer ju blåsa bort?

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #19
          Varsågod komma med ny/a teori/er.. =/

          Mina staghorn gillar PMDD... =/ Ju bättre allt annat i akvariet växer, dessto mer staghorn får jag?????

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Staghorn beror egentligen mest på urea/ammonium. Så något vajsing har du isåfall med dina filter eller helt enkelt för stor fisklast som matas för mycket.

            Något som eventuellt kan pajja filtrena är väldigt mycket EasyCarbo eller koppar i kranvattnet..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #21
              EC har jag ju inte kört med alls den här svängen. Vad gäller koppar vet jag inte hur vi har det med det, men det är bara i det där akvariet det bråkar.

              Men kan ju slänga ut filtrena och i med ett annat och se om det hjälper, om det är dem ska det bli bättre då?

              För det är knepigt att det bara är det där akvariet som får problem, är ju samma vatten och skötsel osv i de andra. Det där har dock bäst ljus, men i övrigt så ingen skillnad.

              Fisklasten är i 160 liter tre marmorgurami, 6 guppy, 3 platy som vägrar låta sig infångas och cirkus 25 - 30 st endlershanar + 2 ancistrus och äppelsnäckor. Varken guramisarna eller ancistrusarna är fullvuxna btw.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                men det är bara i det där akvariet det bråkar.
                Då är det helt akvariespecifikt mao.

                Men kan ju slänga ut filtrena och i med ett annat och se om det hjälper, om det är dem ska det bli bättre då?
                Nej, det blir sämre. Ammonium/urea får du av att filtrena fungerar dåligt t ex pga överbelastning. Tar du bort något filter så får du ännu sämre nitrifikationskapacitet.

                Ett alternativ är att se till att alla växter trivs ordentligt. De växter som har staghornpåväxt är en bra början att analysera, för dom visar sannolikt vad du har brist på.

                Orsaken är garanterat att det kommer ner för mycket urea (för stor fisklast och för mycket matning) och växterna växer för dåligt. Fixa båda dessa och problemen med staghorn försvinner.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #23
                  Jag var otydlig. Jag kör nu två mindre filter ihop, men kan byta ut det mot ett större - så det blir samma l/h resultat.

                  Just nu är det ett gaaaammalt fluval 2+ och ett halvgammalt aquael fan som jag glömt numret på - tillsammans ger de 1100 l/h. Och jag kan sätta i ett nytt aqauel med 1000 l/h.

                  Sen, vi konstaterade redan tidigare att det INTE är pga att det växer dåligt. Tvärtom det växer ju så det knakar, och du var förvånad det blev problem med så 'imponerande växtmassa'. Går du tillbaka i tråden ser du ju =)

                  Fisklasten har varit mångt högre i andra kar, matningen med, utan staghorn. Det här karet har minst fisklast och minst matning så det känns så himla knepigt.

                  Alla växter får staghorn, så ingen ledtråd där. Det är värst på polysperman som är direkt framför pumpens utblås dock, och minst på de växter som står där det är minst pumpblås.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Bara för att man har en imponerande växtmassa betyder det inte att det växer bra. Tvärtom. Det är då det börjar tryta med ljuset och växterna kan börja strejka med hoppande ammoniumnivåer som följd.

                    Alla växter får staghorn, så ingen ledtråd där.
                    Jo det var den bästa ledtråden hittills för det betyder att dom i princip står still i växten (även om du inte tycker det). Dom är närings- eller ljusbegränsade och läcker ammonium.

                    Det är värst på polysperman som är direkt framför pumpens utblås dock,
                    Du är säker på att det är Staghorn och inte BBA?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #25
                      Och tidigare i tråden hade vi den här diskussionen, som slutade med sammanfattningen jag skrev, att det INTE växte dåligt, och att du INTE förstod hur det kunde vara problem med staghorn med så imponerade växtmassa.

                      Staghornet kommer i samma ögonblick jag börjar med PMDD, så det kommer inte när/För att det är för mkt växter som skuggar etc. Och det går att mäta tillväxten på växterna (jag har ju bara snabbväxande) i centimetrar/dygn.

                      Alla sorters växter skulle dte btw stå. Dvs både polysperma, bacopa, vattenpest etc får staghorn. Men alla polysperma får inte staghorn. (Hängde du med hur jag menade?)

                      Jag är inte säker ang staghorn, men det är vad de identiferats som här och via foto. Ser ut som könshår.

                      Googlade BBA och nej det ser inte alls ut så. Inga 'tufsar' eller liknande, utan svarta tydliga trådar, som könshår. Längsta jag sett har varit 1 cm. Kan se om jag kan ta en bild senare.
                      Senast redigerad av Alexia; 29 June 2011, 12:15.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #26
                        Alla sorters växter skulle dte btw stå. Dvs både polysperma, bacopa, vattenpest etc får staghorn. Men alla polysperma får inte staghorn. (Hängde du med hur jag menade?)
                        Ogräsen brukar kunna hålla sig algfria eftersom dom växer minst sakta.

                        Staghornet kommer i samma ögonblick jag börjar med PMDD, så det kommer inte när/För att det är för mkt växter som skuggar etc. Och det går att mäta tillväxten på växterna (jag har ju bara snabbväxande) i centimetrar/dygn.
                        Växer staghornen även i skugga eller bara på slöväxare där det är hyfsat med ljus?

                        Längsta jag sett har varit 1 cm
                        Då är det garanterat inte Staghorn. Förmodligen någon form av BBA som växer som skägg runt bladen och inte som de vanliga toffsarna?

                        Dessa växer ofta där det är som mest cirkulation och blommar främst upp pga CO2-svängningar till skillnad från Staghorn och grönvatten som främst reagerar på ammoniumsvängningar.

                        CO2-svängningar i icke-CO2-berikade akvarier som körs med eller utan EasyCarbo beror på att man har stor växtmassa och en ganska hög fisklast som kan dra upp CO2-nivåerna rejält under natten när både fiskar OCH växter andas..
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          (Tänk vad lite bilder hade underlättat ibland.. )
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #28
                            Här är en fin samling alger. Prickalger uppe till höger. Den stora gråaktiga algen som är runt en halv decimeter är Staghorn. Den mindre gröna trådalger är cladophora och nere till vänster är det BBA (som blir runt 1 cm hög):
                            http://www.defblog.se/picture/1728.html

                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #29
                              Ang växterna, så som jag sa, jag har bara snabbväxande. Polysperma, bacopa, egeria najas (nån kusin till vattenpest). Thats it. Alla olika får vad-det-nu-är-för-alg i vissa delar av akvariet. Dvs det finns på polysperma, bacopa och egeria - men det är inte på ALLA polysperma, alla bacopa etc. De värst ansatta är direkt i pumpens utblås, dvs närmast pumpen. Längre bort från pumpen blir det mindre och mindre och längst från pumpen knappt nåt.

                              Ljuset är utmärkt där, men inte är det på några långsamväxare inte, sådana har jag ju inte.

                              Kan för korrigera att längsta jag sett har varit 1 cm, make it 5 cm =/

                              Det känns orimligt den fisklasten skulle vara för hög? Spec som jag förut haft extremt hög fisklast UTAN dessa jävla alger. Knas..

                              Dålig bild tagen genom glaset. Kan fiska upp blad och fota imorgon, men har målat naglarna nyss så vill inte riskera att förgifta firrarna.

                              Färgerna är fel, algtrådarna är svarta i verkligheten.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Det var ovanligt långa BBA. Förstår om man kan missta det för Staghorn faktiskt. Här kan du se att dom går under benämning BBA:
                                http://www.theaquariumwiki.com/Freshwater_algae

                                D
                                å har det inte längre med övermatning/ammoniuminstabilitet att göra längre utan CO2-svängningar. Det är både positivt och negativt faktiskt. Negativt för att dom är lite jobbiga att bli av med, men får egentligen nypa av bladen helt.
                                Det positiva är att det är relativt enkelt att fixa CO2-nivåerna i ett icke-CO2-berikat akvarium. Se till att inget skit ligger/når upp till ytan och rikta upp utblåsen mot ytan så att ytan skvalpar lite (ljuslöst). Såhär mycket kör jag:
                                http://www.youtube.com/watch?v=beycSDbgJj8&hd=1

                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...