Kattsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    EDIT: (det kan ju vara bra att läsa igenom tråden innan man svarar)
    Senast redigerad av defdac; 16 June 2011, 19:26.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Gur4m1
      • June 2011
      • 96

      #17
      Syftar du på det jag skrev? För då förstår jag inte vad du syftar på.
      Nothing fancy, no tricks...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Nej förlåt. Det var jag som repeterade mig..

        Det var intressant att Katty Kattströ ska innehålla havssalt. Det hade jag missat helt. Jag kör bara någon cm på bottnen och sedan grus ovanpå (eftersom den här kattsanden löser upp sig helt). Jag har blivit tvungen att dra upp magnesiumnivåerna lite när jag gjorde om mina burkar med lite mer kattsand än normalt (runt 1 cm, tidigare körde jag bara så mycket kattsand att det precis täckte bottnen). Kan vara så att en förhöjd salthalt hämmar magnesiumupptaget i vissa växter...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Gur4m1
          • June 2011
          • 96

          #19
          Nej, jag mins inte om det var just katty, så jag trodde att jag ändrat det inlägget, då jag googlat bilden och blev osäker om jag anklagade rätt märke ;P

          Det var en annan sand (den enda som sade sig vara naturlig och inte vara klumbildande) som även var behandlad med havssalt.
          Eftersom folk skriver så väldigt olika (många verkar blanda ihop eller ha missförstått) om sandens egenskaper. Bakteriella och som gödning. Därför jag vill vara tydlig, eller mer; få tydliga svar- vilket jag fått! Kan bara tacka!
          Eftersom jag söker sand som har den "leriga vällingens" egenskaper så ska jag handla Katty
          Men på många ställen där folk undrat om sandens egenskaper har ju även vissa skrivit "Ta inte klumpbildande" osv.
          (förvirrande!).

          Det var därför den "inte klumpbildande" sanden ens var uppe på tapeten för min egen del- och nu är den nedsliten!
          Jag undrar precis som ts. Lätt att upprepa sig, men det känns värt i detta ämne där det verkar råda en viss förvirring och missförstånd.
          Nothing fancy, no tricks...

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Nej, jag mins inte om det var just katty, så jag trodde att jag ändrat det inlägget, då jag googlat bilden och blev osäker om jag anklagade rätt märke
            Pust. Jag var väldigt noga med att det bara skulle vara ren lera och såg ingenting om salt på förpackningen..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              Jo det är sant att det råder viss förvirring om detta på forumet. Men lyssna på mig och defdac.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Gur4m1
                • June 2011
                • 96

                #22
                Jarå, jag litar på er :>
                Nothing fancy, no tricks...

                Kommentar

                • lagazz
                  • May 2011
                  • 35

                  #23
                  Annars brukar man säga att COOP's egna kattsand är den bästa. Kör själv med den, och behöver inte göda.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Annars brukar man säga att COOP's egna kattsand är den bästa.
                    Nej det brukar man inte. Det är en bränd kattsand som inte löser upp sig och alltså inte tillför någon näring. Den har däremot mycket porer som gör den ett bra medium för mineraliseringsprocesser (vilket iofs ickebränd lera/kattsand också är...)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #25
                      Lagazz, det är ok att gissa och ha fel men för allas skull är det bättre att slänga in några svaghetsmarkörer, tex "jag tror", i ditt språk istället för att låta så tvärsäker. Du skapar bara förvirring.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      Arbetssätt...