vad tror ni om denna varinaten på "pmdd"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    vad tror ni om denna varinaten på "pmdd"

    Jag kör med pmdd, efter att ha insett att jag med koldioxid behöver även N o P gödning, samt att n delen i de kommersiella preparaten inte i sin helhet ligger i form av nitrat, vilket jag vill.

    I en parallelltråd nämner jag det faktum att pmdd´s mikrogödning bildar nån sorts fällning. Spelar kanske ingen roll, flera av er har fått samma fenomen utan att märlt att det gör ngt...men jag undrar ändå:

    beträffande mikrogödning så har jag kvar en flaska PROFITO, som ju är kommersiell högklassig mikrogödning. kanske rent av bättre än pmdds´s..??
    så jag funderar på att använda enbart kväve o fosfordelen av pmdd konceptet och dosera mikrobiten med tex just profitos. Där väljer jag isåfall en dryg veckodos, så lär ju det inte begränsa. Känner bara rent spontant att kvaliten kanske är lite bättre på profitos...jag kan inte riktigt släppa de där med att det bildas en beläggning i pmdd´s mikrovariant...det går väl inte veta om det kan påverka negativt...det kanske hade växt ännu bättre om det inte blev denna fällning.?..sådant är ju svårt att se utan en jämförelse...

    tror ni profitos gödning motsvara bra pmdd`s mikro++..är alltså frågan
    Senast redigerad av Jonasroman; 04 April 2011, 13:28.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    så jag funderar på att använda enbart kväve o fosfordelen av pmdd konceptet och dosera mikrobiten med tex just profitos.
    Det går säkert bra. Kombinera gärna KNO3 och KH2PO4 med K2SO4 och lägg dig på totalt 20 ppm K varje dosering.

    Det enda jag är lite lurig på vad gäller Profito är dess kelator. Är det vanlig EDTA och DTPA så har den betydligt sämre pH-omfång än Mikro+ som är kelaterad med HEEDTA.

    det går väl inte veta om det kan påverka negativt...det kanske hade växt ännu bättre om det inte blev denna fällning.?
    Jag har tagit lite sjukt dåliga mikroskopbilder på "fällningen" med ett mikroskop jag ärvde av min morfar, och det är ingen fällning. Det är förmodligen någon typ av alg eller mögel. Förmodligen alger, för jag tror inte mikroskopet på 50x har upplösning för att fånga mögel och jag kunde se tydliga strängar.

    Ingen av dom som har det här möget har sett någon negativ effekt av det, däremot rekommenderar jag starkt att gå över till Mikro+ istället för NutriSi eftersom NutriSi bara har EDTA+DTPA.

    Om det är Mikro+ du får fällning av så gäller inte ovanstående för det har jag aldrig sett bildat något mög. Det får du gärna sätta under mikroskopet och knäppa några bilder på 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      defdac, kom att tänka på en sak. Har du testat pilsner?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Det går säkert bra. Kombinera gärna KNO3 och KH2PO4 med K2SO4 och lägg dig på totalt 20 ppm K varje dosering.

        Det enda jag är lite lurig på vad gäller Profito är dess kelator. Är det vanlig EDTA och DTPA så har den betydligt sämre pH-omfång än Mikro+ som är kelaterad med HEEDTA.


        Jag har tagit lite sjukt dåliga mikroskopbilder på "fällningen" med ett mikroskop jag ärvde av min morfar, och det är ingen fällning. Det är förmodligen någon typ av alg eller mögel. Förmodligen alger, för jag tror inte mikroskopet på 50x har upplösning för att fånga mögel och jag kunde se tydliga strängar.

        Ingen av dom som har det här möget har sett någon negativ effekt av det, däremot rekommenderar jag starkt att gå över till Mikro+ istället för NutriSi eftersom NutriSi bara har EDTA+DTPA.

        Om det är Mikro+ du får fällning av så gäller inte ovanstående för det har jag aldrig sett bildat något mög. Det får du gärna sätta under mikroskopet och knäppa några bilder på 8)
        ok..jo det är faktiskt mikro +...hmm...ja, skall se om jag kan låna hem ett mikroskop igen.
        Men, jag skall annars pröva då att göra en kombivariant...o vara nogsamm på eventuella förändringar i någon riktning.
        Tack för svar

        /Jonas

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Ursprungligen postat av bossep
          defdac, kom att tänka på en sak. Har du testat pilsner?
          nu hänger jag inte med riktigt..?

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Ursprungligen postat av Jonasroman
            nu hänger jag inte med riktigt..?
            Jag har i tidernas begynnelse använt öl och cocacola som växt näring. Jag skulle tro att det inte är helt fel om du tittar på innehållet.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              det där med fällning, på haacks hemsida står det att blandad torrvara endast med säkerhet håller i 6 månader. så om fällnigen kommer efter 6 månader så är det kanske det han menar med håller 6 månader

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det enda jag någonsin fått fällning på är MgSO4+CaCl2 (gips) och Seachem Flourish + KH2PO4. Seachem använder en väldigt svag kelator, glukonat, som fäller ut direkt med KH2PO4.

                Jag har nog aldrig blandat Mikro+ utan kör den bara koncentrerad, men jag testade att blanda Tropica Mastergrow som har samma kelator som Mikro+ utan någon fällning.

                Jag gissar därför att fällningen förmodligen är något mög som redan var i flaskan eller i kranvattnet som växte till sig.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Jimmifröhlen
                  • February 2011
                  • 56

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Jag har i tidernas begynnelse använt öl och cocacola som växt näring. Jag skulle tro att det inte är helt fel om du tittar på innehållet.
                  Vad va det för öl du använde och vilken dosering ? kanske dumt å slå i en starköl kanske tyckte det lät intressant iaf att nått så vanligt även skulle kunna funka

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jimmifröhlen
                    Vad va det för öl du använde och vilken dosering ? kanske dumt å slå i en starköl kanske tyckte det lät intressant iaf att nått så vanligt även skulle kunna funka
                    Jag kommer inte ihåg men gissar att det var någon av mina favoriter som tonåring. Arboga eller Pilsner Urgel. Nu skulle jag nog testa ett mörkt öl.
                    Alkohol halten har nog ingen betydelse eftersom vi pratar en lite slurk. Jag använder faktiskt öl och cocacola till mina orkideer också.

                    Edit: Dosering, hmm skulle tro ca 4 cl till hundra liter ungefär.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det enda jag någonsin fått fällning på är MgSO4+CaCl2 (gips) och Seachem Flourish + KH2PO4. Seachem använder en väldigt svag kelator, glukonat, som fäller ut direkt med KH2PO4.

                      Jag har nog aldrig blandat Mikro+ utan kör den bara koncentrerad, men jag testade att blanda Tropica Mastergrow som har samma kelator som Mikro+ utan någon fällning.

                      Jag gissar därför att fällningen förmodligen är något mög som redan var i flaskan eller i kranvattnet som växte till sig.
                      I en del kommunalt vatten tillsätter man flockningsmedel i processen. Detta kan nog ha en viss inverkan.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Jimmifröhlen
                        • February 2011
                        • 56

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Jag kommer inte ihåg men gissar att det var någon av mina favoriter som tonåring. Arboga eller Pilsner Urgel. Nu skulle jag nog testa ett mörkt öl.
                        Alkohol halten har nog ingen betydelse eftersom vi pratar en lite slurk. Jag använder faktiskt öl och cocacola till mina orkideer också.

                        Edit: Dosering, hmm skulle tro ca 4 cl till hundra liter ungefär.
                        Ok ska testa lite försiktigt kanske på mitt sällskaps akvarium har inte börjat med pmdd än men ska börja studera det snart då jag råkat köpa ett 375 l kar

                        Kommentar

                        • Jonasroman
                          • January 2011
                          • 635

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Det enda jag någonsin fått fällning på är MgSO4+CaCl2 (gips) och Seachem Flourish + KH2PO4. Seachem använder en väldigt svag kelator, glukonat, som fäller ut direkt med KH2PO4.

                          Jag har nog aldrig blandat Mikro+ utan kör den bara koncentrerad, men jag testade att blanda Tropica Mastergrow som har samma kelator som Mikro+ utan någon fällning.

                          Jag gissar därför att fällningen förmodligen är något mög som redan var i flaskan eller i kranvattnet som växte till sig.
                          Jag tror den gissningen är helt korrekt, för annars borde ju grumlet kommit direkt, om det var en fällning. Kranvatten är ju inte fritt från nitrat etc, så det är ju inte konstigt om det växer. Får köra med dest vatten.

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Jag har i tidernas begynnelse använt öl och cocacola som växt näring. Jag skulle tro att det inte är helt fel om du tittar på innehållet.
                            Ok...i see

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Jimmifröhlen
                              Ok ska testa lite försiktigt kanske på mitt sällskaps akvarium har inte börjat med pmdd än men ska börja studera det snart då jag råkat köpa ett 375 l kar
                              Ta du och använd beprövad PMDD med micro+. Experimentera skall man inte göra i ett sällskapsakvarium!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...