Lite växtfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Lite växtfrågor

    1) hur i h...ike får man en anubias nana att inte bli algbeväxt?...långsamväxande som den är
    Nya fina blad kommer...skall jag ta bort alla gamla med alger?...då blir det ganska lite kvar...

    2) rent generelll fråga: nya blad i mitt kar, gröna o algfria, växterna växer snabbt osv
    Men, de där gamla bladen som bestömt sig för att de vuxit klart...dom får alger..oftast sitter dom förstås längst ner...skall man ta bort sådana?...är det alltid så att de större bladen, längre ner på stängeln, till slut slutar växa? Isåfall är det väl stört omöjligt att alla blad förblir algfria..?
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Anubias vs alger - algätare. Sugmalar brukar vara bra på att rensa bladen, mina favvos är Otocinclus. I kombo med Amanoräkor brukar de kunna göra rätt mycket i ett akvarium.

    Generell rekommendation för gamla blad: ta bort. Dör bladen så läcker de ammonium. När det är bra fart i växterna så brukar de nedre bladen kunna bli kvar, men det kan vara lurigt att få ned ljuset ända till de nedersta bladen. Stängelväxter generellt brukar bli snyggast med kraftig trimning, men du kommer förr eller senare till punkten när du behöver förnya buskaget.

    Hilsen,

    /P
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2893

      #3
      Anubias är hopplös att behålla algfri, iallafall i ett växtakvarie med mycket belysning osv. Den lämpar sig nog bättre i ett lowtech egentligen. Dom flesta växter går ju bra att föryngra genom trimning, gallring, omplantering osv. vilket gör dom lättare att klara algangrepp.
      På svärdsplantor te.x. får man ju i regel alltid hålla på att plocka bort dom äldsta bladen för att plantan skall se "fräsch" ut.
      Sen har du kanske lite problem med alger rent generellt, var det verkar? Är det bra balans i karet så brukar det inte bli nämnvärt med alger på friska välväxande plantor. (Förutom Anubias ).

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        patrik:ok...men vad menar du med förnya?.....menar du fimpa växten helt till slut?..att den liksom når en punkt o sen bara blir fulare o fulare??

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Anubias är hopplös att behålla algfri, iallafall i ett växtakvarie med mycket belysning osv. Den lämpar sig nog bättre i ett lowtech egentligen. Dom flesta växter går ju bra att föryngra genom trimning, gallring, omplantering osv. vilket gör dom lättare att klara algangrepp.
          På svärdsplantor te.x. får man ju i regel alltid hålla på att plocka bort dom äldsta bladen för att plantan skall se "fräsch" ut.
          Sen har du kanske lite problem med alger rent generellt, var det verkar? Är det bra balans i karet så brukar det inte bli nämnvärt med alger på friska välväxande plantor. (Förutom Anubias ).
          hej...ok...ja, jag har octocinclus som sitter på anubiasbladen o festar, men jag tycker inte att det hjälper. Jag antar att ekvationen är till viss del omöjlig om jag inte hittar en skuggig plats kanske?...kanske byter ut den då mot ngn annan förgundsväxt sedan.
          Akvariet är rätt så inkört nu, o alger rent generellt har jag inga problem med...du har npg snappat ut mina lite väl självkritiska omdömen...titta gärna på tråden under projekt, "mitt akvstabil 240l"...de där med alger är ju relativt.
          Men, lite bätre kommer det nog bli, har ju bara kört med pmmdd o kolxiodid ngr veckor...först nu ser jag den där enorma tillväxten, där tex min eleoa densa växer säkert 4-5 cm på en dag!..

          Tack för svar

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Förnya stängelväxterna: riva ut det täta buskaget, spara topparna. Plantera om topparna, påbörja trimning till buskage igen när de tagit sig. Efter ett gäng trimningar till buskage är det så tätt att det blir ljusbrist, ansamlingsplats för mög åssevidare. Finns säkerligen en del bilder på nätet hur växtakvarister trimmar växterna, annars finns det i Amanos böcker också. Det klipps HÅRT - en nytrimmad burk ser rent ut sagt för jäklig ut...

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              patrik: ok..tackar för svar

              Kommentar

              • Midde
                • August 2008
                • 250

                #8
                Posthornssnäckor kan hjälpa till att städa bort algerna
                Det är fult att inte ha akvarium

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  #9
                  Beroende på typ av alger så kan det vara vettigt att även korta belysningstiden. Jag kör själv 9-timmar till mitt kar som nu i princip bara innehåller Staurogyne och Blyxa, vilka kan sägas växa relativt långsamt. Akvariet är ju dock väl "inkört" och inga tendenser till alger överhuvudtaget. Så med mina 2X70W MH x 9tim till 240l verkar det råda en bra balans.
                  Men eländet ligger ju alltid på lur..

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Ok
                    Ja...jag gjorde så här, tog bort alla algiga blad...men det kommer väl inte lösaproblemet, de inser jag. Om/när bladen på nytt får alger åker anubiasen ut med huvet(förlåt rötterna) före...o ersätts av en hemianthus calitrichoides...bär fin sådan hittas.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      hur i h...ike får man en anubias nana att inte bli algbeväxt?.
                      Planterar man dom riktigt skuggigt under någon överhängande växt verkar det som dom håller sig helt algfria. Har aldrig lyckats förr, men nu har jag Anubias "petite" som är helt algfri. Några Amanoräkor, snäckor, siameser och ottosar kan nog ha bidragit en del också..

                      dom får alger..oftast sitter dom förstås längst ner...skall man ta bort sådana?...är det alltid så att de större bladen, längre ner på stängeln, till slut slutar växa? Isåfall är det väl stört omöjligt att alla blad förblir algfria..?
                      Ja, det allra flesta växters äldre blad blir fula förr eller senare. Duktiga aquascapers planerar in växtsättet i sin design så att äldre delar göms.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Om man har algproblem bör man satsa på snabbväxande arter. Då kan man enkelt ta bort angripna blad och ändå ha ett rätt snyggt akvarium. Anubias växer däremot så långsamt att de inte lämpar sig för den typen av behandling. Det där med att Anubias skall placeras i skugga är en utbredd vanföreställning, varför skulle just Anubias få alger på sig för att de får ljus på sig? Anubias vill precis som alla andra växter ha ordentligt med ljus på sig. Jag har i perioder haft Anubias bara några få decimeter direkt under 250 watts MH-lampor utan några som helst problem med alger. -Växter som har trivs får inte alger på sig.
                        Senast redigerad av petnym; 28 March 2011, 12:06.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Det där med att Anubias skall placeras i skugga är en utbredd vanföreställning, varför skulle just Anubias få alger på sig för att de får ljus på sig?
                          Det är enbart utifrån egen erfarenhet där det mesta som inte växer och stannar tillräckligt länge i direkt ljus tillslut får en yta med alger, om man inte har bra algätare.

                          Däremot är det nästan aldrig synliga alger på skuggade ytor vare sig det är växter eller inredning.

                          Jag vill nog påstå att Anubias är den i särklass svåraste växten att hålla totalt algfri, möjligtvis tillsammans med Lileaopsis, i direktljus. Däremot går det om man placerar den skuggigt. Inte för att den trivs bättre där utan därför att algerna inte trivs där..
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Jonasroman
                            • January 2011
                            • 635

                            #14
                            Ok..hmm...ja, där måste jag nog hålla med defdac...dvs det är den förklaringen jag förstår i alla fall. Visst borde en långsamväxande växt kunna få alger...det handlar völ ändå om konkurens på platsen...om växtbladet i sin mikriljö växer långsamt ( inte pgr av dåliga förhållanden utan pgr av dess genetik), så tar den väl upp mindre koldioxid o näringsämnen..precis i dess närhet finns då utmärkta förutsättningar för algerna.
                            I en lite mer skuggig miljö, finns ju ljus ändå, fast mindre såklart o indirekt..men det räcker säkert för att tillfredsställa fotosyntesen hos en icke snabbväxande växt...
                            Jag tycker den logiken låter rimlig...
                            Petnym: det låter som du lyckats med ngt mkt ovanligt o att din iaktagelse snarare utgör ett undantag än regeln...har du kanske sanslöst mkt bra algätare som är förklaringen?....

                            Nåväl...jag inser att det inte är så mkt jag kan göra än att antingen acceptera anubiasalger lite grann...eller pacera om den, eller byta ut den, eller skaffa mer octocinclus...

                            Tack för era svar!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              • July 2010
                              • 1072

                              #15
                              Bara en notering: Anubias hör till de växter jag anser vara absolut tåligast i relation till ljusmängd. Här har en del åkt ned i akvarium med enbart infallande ljus från armaturer i taket - och de fixar det. De växer inte snabbt i vanliga fall och ännu långsammare med så lite ljus. Växer gör de ändå. Kikar man på biotopbilder så växer de ofta grymt skuggade. Nu är iof skugga i naturen sannolikt rätt mycket ljus i ett akvarium men iaf.

                              Hilsen,

                              /P
                              Bara döda fiskar flyta medströms

                              Kommentar

                              Arbetssätt...